celleforandringer
Fra : Nana Sørensen

Dato : 12-03-05 15:22

Hej gruppe...

Jeg har i flere år haft "lette" celleforandringer på livmoderhalsen. Det er
blevet konstateret ved gentagne tests, der altså viser at de ikke er
forsvundet eller e rpå vej til det.
For et stykke tid siden fik jeg lavet en såkaldt kolposkopi, hvor man
ligesom "klipper" nogle større stykker af vævet, end man kan få med et alm.
skrab. Det var en dødubehagelig oplevelse og gjorde pisseondt, blødte og jeg
ved ikke hvad. De har så testet flere gange siden med alm skrab, og
celleforandringer er der endnu. Nu har jeg så fået et brev om, at jeg skal
have en ny kolposkopi, hvilket jeg seriøst ikke kan overskue. Jeg tænker
så... Hvor længe bliver de ved med at teste og tjekke, blot for at
konstatere at de er der endnu? Og hvad gør de, hvis de ikke er forsvundet,
hvilket jeg tvivler på de er?
Jeg er forresten 21 år, og syntes det er vel tidligt at have sådan et
problem.
Nogen der ved noget, har prøvet det osv?

Mvh. Nana (lidt trist over det)

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 13-03-05 16:05

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> problem.
> Nogen der ved noget, har prøvet det osv?

Hej Nana

Nu tror jeg ikke, at de checker for at se om de er der endnu, for har du
ikke modtaget nogen behandling, så er de der sikkert endnu.
Mon ikke, det er fordi du ikke er så gammel, at de nøjes med, at holde dig
under skarpt opsyn, for at sikre sig, at de ikke udvikler sig til noget
alvorligere. Der foruden, finder man jo sommetider nye behandlings
muligheder, og da de jo før var ukendte, var der måske ting, som man ikke
testede sidste gang, og det vil jo så kræve nye prøver.
Hvis det er noget som kan finde på at udvikle sig, så kunne der jo være
nogle ting, som du gerne ville nå, før man greb til de mere voldsomme
behandlinger. Såsom et barn eller fem, eller hvad ved jeg. De store indgreb
plejer som regel at have en dårlig vane, med at stjæle sådanne muligheder
..

M.V.H.....Benny..

M.V.H.....Benny..

Fra : Nana Sørensen

Dato : 13-03-05 22:14

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> indgreb
> plejer som regel at have en dårlig vane, med at stjæle sådanne muligheder

Hey hey....

Skægt at en mand svarer, men mange tak alligevel.
Jeg tror ikke at de er så mange andre muligheder end keglesnit, hvis
celleforandringerne udvikler sig. Og det vil, så vidt jeg har læst, ikke
formindske chancen for børn. Ikke at jeg skal have nogen, men alligevel.
muligheden er rar at ´have, just in case.
De har flere gange sagt, at sådan nogle celleforandringer sommetider
forsvinder af sig selv. Det jeg tænker er så... Hvad hvis de ikke gør? Jeg
har læst lidt om det, og det er vist kun ved moderate celleforandringer, at
man foretager et keglesnit. Men er der ingen behandling for de lette?

Mvh. Nana

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 14-03-05 18:52

> [...]
at
> man foretager et keglesnit. Men er der ingen behandling for de lette?

Hej igen Nana

Se der må du have mig undskyldt.... Der er mange ting jeg ved om kvinder....
Såsom, hvordan man pifter efter dem... Forkæler dem, selvfølgelig med det
for øje, at få dem til at forkæle mig )
Men det eneste jeg får ud af det, er et drag over nakken, af hende det der
sprutarrige spektakel, der påstår hun kender mine hunde.
Men det der, er vist rent kvinde, og det har jeg alligevel ikke prøvet.

M.V.H.....Benny..

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-03-05 20:44

Jep, og i samme alder. De testede og testede og alt i alt var det en ret
usikker tid. Keglesnittet er faktisk ikke ret smart, hvis du senere skal
føde, da arvævet kan danne en så hård "kant" at du bliver nødt til et
kejsersnit - hvilket jo bestemt ikke er bivirkningsfrit selv om det er
blevet ret moderne. Keglesnittet hjælper i øvrigt heller ikke hvis du har
celleforandringer andre steder, så det er måske derfor du skal igennem en ny
kolposkopi - den er ret ubehagelig, men tænk på alternativet: At du skal
have ryddet hele fremtiden. Så er det trods alt til at komme over.
Hos mig checkede de hver 3. måned i nogle - 3-4 ? - år, og gik så over til
hver ½ år og så en gang om året efter de 27-28 år. Nu bliver jeg checket som
alle andre hver 3. år.
Prøv at få en snak med din gynækolog omkring det - bestil et ekstra kvarter
næste gang. Det er jo trods alt din fremtid.

Mvh Maria

Fra : Nana Sørensen

Dato : 16-03-05 23:23

> [...]
> Prøv at få en snak med din gynækolog omkring det - bestil et ekstra
> kvarter næste gang. Det er jo trods alt din fremtid.

Hejsa...

Mange tak for dit svar.
Da du havde celleforandringer, forsvandt de så af sig selv? Jeg har nemlig
fået af vide, at de tit bare forsvinder uden spor, lige pludselig.
Jeg kan ikke engang bestille tid hos en valgfri gynækolog. Jeg er nemlig med
i et vaccinationsforsøg mod livmoderhalskræft, eller rette Human Papillom
Virus. Det var her det blev opdaget, og de tager alle prøver osv,
ligegyldigt om en anden læge også har gjort det. Øv...
Ved du om det er muligt at få en lokalbedøvelse ved en kolposkopi? Jeg er
nemlig slet ikke pivet overhovedet (Har fjorten piercinger (-; ) Men jeg
syntes godt nok at det var lidt af et helvede...
Mvh graviditet. Så længe at man bare KAN blive gravid, så kan jeg leve med
risikoen for kejsersnit. Jeg er heldigvis en af dem, som ikke er
børnemindede overhovedet, så jeg er ikek vildt bekymret, men muligheden er
da rar at have, hvis uret pludselig begynder at tikke.
Mvh. Nana

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-03-05 13:30

> Da du havde celleforandringer, forsvandt de så af sig selv? Jeg har nemlig
> fået af vide, at de tit bare forsvinder uden spor, lige pludselig.

Mine forsvandt bare. Jeg har aldrig for alvor spekuleret på hvorfor, men
gået ud fra at miljøet ændrede sig og at forandringerne derfor gik til
grunde.

> Ved du om det er muligt at få en lokalbedøvelse ved en kolposkopi? Jeg er
> nemlig slet ikke pivet overhovedet (Har fjorten piercinger (-; ) Men jeg
> syntes godt nok at det var lidt af et helvede...

Ja, jeg var heller ikke vild med det, men det er mere ubehageligt end
egentlig smertefuldt, synes jeg.

Mvh maria

Fra : Rikke & Per

Dato : 15-03-05 14:38

--

> [...]
> problem.
> Nogen der ved noget, har prøvet det osv?

Hej Nana!!

Jeg har selv prøvet at have lette celleforandringer, dette dog i.f.m.
graviditeter, hvilket vist ikke er helt unormalt. Så vidt jeg ved kan
grundene til celleforandringer være andet og mere end forstadiger til kræft
fx. kan det være pga. infektion og svamp.

Mvh Rikke

Fra : Nana Sørensen

Dato : 16-03-05 23:26

"Rikke & Per >prikke@newmail.dk" <<> skrev i en meddelelse

> [...]
> grundene til celleforandringer være andet og mere end forstadiger til
> kræft fx. kan det være pga. infektion og svamp.

Hejsa...

Ja, det med infektion er også en mulighed. Jeg deltager i det her forsøg,
mod en ret ukendt virus, der hedder human papillom virus, som kan give
celleforandringer. det var i den forbindelse at det blev opdaget.
Nu er mit underliv desværre ikke så sundt i forvejen. Jeg har jævnligt fæle
underlivsbetændelser, selvom jeg gør alt for at passe på mig selv. Jeg
følger desvære min mors sygdomshistorie lige på en prik, og hun nåede
faktisk dertil hvor hun fik af vide, at hun ikke kunne få børn. Pga at
hendes æggeledere var lukekt sammen af arvæv, pga for mange
underlivsinfektioner. At jeg så dukekde op ved et lykketræf alligevel, det
var hun vist ret glad for.
Men stadig trist...

Mvh. Nana