Øjenmigræne
Fra : Frank Nørvig

Dato : 22-02-05 21:40

Hejsa,

De sidste mange år (så længe jeg husker) har jeg haft problemer med
periodisk blindhed/flimren for øjnene. I november sidste år fik jeg
endelig taget mig sammen til at tage til øjenlægen som konstaterede at
jeg lider af "øjenmigræne" (kender desværre ikke et smart latinsk udtryk
for det).

Nogle gange kan der går måneder imellem "anfaldende" og andre gange kan
det komme flere gange om dagen. Normalt starter det som en grå flimrende
skygge i øjenkanten som i løbet af 1-2 minutter spreder sig til hele
øjet og nogle gange begge øjne hvor jeg så bliver helt blind. Ofte varer
det kun 4-5 minutter, men nogle gange op til 20 minutter.

Det er tilsyneladende kronisk, men fører ikke til permanent blindhed og
er til at leve med. Der er ingen smerter forbundet med det, andet end de
ting jeg støder ind i mens jeg ikke kan se. Ofte bliver jeg svimmel og
nogle gange får jeg dobbeltsyn i stedet for grå pletter.

Er der nogen herinde der har samme problem, eller som evt. ved hvordan
man bedst undgår det?

Mvh Frank

Fra : Helle

Dato : 22-02-05 22:58

> Er der nogen herinde der har samme problem, eller som evt. ved hvordan man
> bedst undgår det?
>

> Mvh Frank

Hej Frank.

Ja jeg kender det godt og jeg tror ikke du kan gøre så meget ved det. Nogen
siger at visse fødevarer kan give en migræne med aura som er det samme som
øjenmigræne.
Det er absolut ikke sjovt, det kan vi vidst hurtige blive enige om. Når jeg
mærker de mindste tegn/flimren for øjnene så skynder jeg mig at tage en
Migea (migrænepille) og som regel kan det nå at redde det. Ellers kan jeg
anbefale dig at sove når det begynder, hvis du har mulighed for det. Ro og
mørke er godt.

Mvh Helle

Fra : Frank Nørvig

Dato : 23-02-05 10:47

Hej Helle,

Helle wrote:
> siger at visse fødevarer kan give en migræne med aura som er det samme som
> øjenmigræne.

Jeg fik at vide af min øjenlæge, at chokolade var noget mange klagede
over, men jeg syntes ikke selv at jeg har oplevet problemer med nogen
fødevarer. Det kommer ofte meget spontant og som regel mest når jeg er
på arbejde, så den med at sove tror jeg ikke min chef ville værdsætte

Det skal siges, at jeg har et meget stillesiddende job foran en skærm
(arbejder med IT) og har bemærket at stress og for meget kaffe også kan
have lidt indflydelse. Især hvis jeg lige er kommet på arbejde efter 1-2
ugers ferie.

> [...]
> mærker de mindste tegn/flimren for øjnene så skynder jeg mig at tage en
> Migea (migrænepille) og som regel kan det nå at redde det. Ellers kan jeg

Jeg er i forvejen ikke meget for at tage piller, men jeg plejer at rejse
mig op og gå lidt rundt - evt. drikke et glas vand. Det plejer også at
kunne stoppe det i opløbet. Og da jeg heller ikke får nogen smerter
eller hovedpine når det kommer, kan jeg ofte bare sidde og slappe af
indtil det forsvinder igen.

Men tusinde tak for rådet!

Jeg har haft det så længe jeg kan huske (er 27 år gammel), men har først
fået konstateret det af en øjenlæge for 3-4 måneder siden og har endelig
fået sat navn på det. Jeg har søgt en del om det på nettet, men syntes
ikke det virker som om at der er så mange i Danmark som lider af det, så
det er svært at finde nogen gode råd :(

Mvh Frank