Fuldmåne
Fra : Studerende

Dato : 22-02-05 09:32

Hej med jer!

Jeg leder efter nogle personer, der bliver "anderledes", når det er
fuldmåne.
Eller nogen der har oplevet noget mærkeligt under en fuldmåne.

Jeg er ved at arbejde med fænomenet fuldmåne/månesyge - og er derfor
meget interesseret i at høre jeres historier!

Håber at få svar SNART!
Mange hilsner

Fra : Malte Runz

Dato : 22-02-05 09:49

"Studerende" <Shukla@mail.djh.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg er ved at arbejde med fænomenet fuldmåne/månesyge - og er derfor
> meget interesseret i at høre jeres historier!

Jeg tror du får flere svar, hvis du stiller spørgsmålet på
dk.livssyn.newage.
Det er tit påstået, at det sker flere ulykker, fødes flere børn osv ved
fuldmåne, men der er intet statistisk belæg for det. Det er et spørgsmål om
at *ville* tro på, at fuldmånen påvirker psyken.

--
Malte Runz

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-02-05 18:51

"Malte Runz" <malte_runz@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er tit påstået, at det sker flere ulykker, fødes flere børn osv
> ved fuldmåne, men der er intet statistisk belæg for det.

Alle lystfiskere ved, at bidlysten hos fisk er næsten fraværende ved
fuldmåne. Hvis det er sandt (jeg er selv lystfisker og har samme erfaring),
er jeg ikke et sekund i tvivl om, der er en naturvidenskabelig forklaring.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/21/05)

Fra : Ulvir

Dato : 22-02-05 21:29

Jens Bruun wrote:
> [...]
> fuldmåne. Hvis det er sandt (jeg er selv lystfisker og har samme
> erfaring), er jeg ikke et sekund i tvivl om, der er en

Her er et interesant link, der handler lidt om videnskabelig forskning om
emnet:

http://lunar.behaviouralfinance.net/Vine01.pdf

Vh- Ulvir.

Fra : Broegger

Dato : 22-02-05 10:52

Shukla@mail.djh.dk (Studerende) skrev news:869b9baa.0502220032.434f0636
@posting.google.com:

> Jeg leder efter nogle personer, der bliver "anderledes", når det er
> fuldmåne.

Jeg bliver lidt anderledes. Mit nattesyn er meget bedre jo tættere på
fuldmåne man er. Men det virker ikke når det er overskyet.

> Eller nogen der har oplevet noget mærkeligt under en fuldmåne.

Jeg var en gang ude at gå med min hund ved fuldmåne. Da den så skulle det
som hunde nu skal så havde den tynd mave. Det syntes jeg var meget
mærkeligt for den havde bare fået sit foder. Senere fandt jeg ud af at
den havde stjålet nogle nødder fra en skål, og det forklarede det så.

> Jeg er ved at arbejde med fænomenet fuldmåne/månesyge - og er derfor
> meget interesseret i at høre jeres historier!

Er det ikke trælst kun at kunne arbejde med noget hver 28. dag?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Lars

Dato : 22-02-05 13:46

In article <869b9baa.0502220032.434f0636@posting.google.com>, Shukla@mail.djh.dk says...
> Jeg leder efter nogle personer, der bliver "anderledes", når det er
> fuldmåne.

> Jeg er ved at arbejde med fænomenet fuldmåne/månesyge - og er derfor
> meget interesseret i at høre jeres historier!

Jeg har set nogle film med historier om varulve, der fik en pokkers masse pels & hugtænder ved
fuldmåne.

Hvis du søger på http://www.imdb.com er der en del film om emnet, bla kan jeg anbefale
Underworld:
http://www.imdb.com/title/tt0320691/

--
Best regards

Lars
science is 10% new data and 90% confirmation!!
religion is 100% superstition and 0% confirmation!!

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-05 15:32

> Jeg er ved at arbejde med fænomenet fuldmåne/månesyge - og er derfor
> meget interesseret i at høre jeres historier!

Fuldmåne/månesyge? Jeg har af og til været i berøring med fænomenet
fuldesyge - kan du bruge det ?

LU

Fra : Tina

Dato : 22-02-05 16:18

"Studerende" <Shukla@mail.djh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er ved at arbejde med fænomenet fuldmåne/månesyge - og er derfor
> meget interesseret i at høre jeres historier!

Jeg får det vildt underligt.
først begynder det at klø allesteder, og der begynder at gro hår ud. Som om
det ikke er nok begynder jeg at småsavle, og pludselig kan jeg bare ikke
huske mere..... når jeg vågner om morgenen har jeg tit blod på tøjet....

Har tit undret mig over hvad det kan være??

Fra : Soeren

Dato : 22-02-05 16:44

Tina wrote:
> [...]
> på tøjet....
>
> Har tit undret mig over hvad det kan være??

spørg din mor

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Tina

Dato : 23-02-05 14:25

"Soeren" <SoerenA@soren.dk> skrev i en meddelelse

> spørg din mor

Det sq lidt svært eftersom hun har været død siden jeg var 7

Fra : Soeren

Dato : 23-02-05 18:42

Tina wrote:
> "Soeren" <SoerenA@soren.dk> skrev i en meddelelse

> Det sq lidt svært eftersom hun har været død siden jeg var 7

så må du jo gå til lægen, men lad være med at gå til en psykiater/psykolog
hvis du vil undgå spændetrøjen

Soeren

Fra : Sune Storgaard

Dato : 22-02-05 17:27

Tina wrote:
> [...]
> på tøjet....
> Har tit undret mig over hvad det kan være??

Lyder som et typisk tilfælde af menstruation, at din cyklus lige netop
falder sammen med fuldmåne må anses for at være en tilfældighed og
ligegyldig i denne sammenhæng.

Du kan få hjælp til dine symptomer her:
http://www.gilette.com/women/
http://www.libresse.dk/Pages/Products/Default.aspx?id=6945

--
Sune Storgaard
http://surf.to/stjernen - Øl, F*sse og endda lidt fodbold

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-02-05 18:54

"Tina" <321@123.dk> skrev i en meddelelse

> Har tit undret mig over hvad det kan være??

Det kaldes "menstruation" og er noget, alle kvinder i den fødedygtige alder
oplever. Dine erfaringer med kløen, øget hårvækst og savlen hører dog typisk
til i ugen op til menstruationen. Symptomerne kaldes PMS og er kendt og
frygtet af enhver mand. Kvinderne selv har - ganske som du - mistet enhver
erindring om tilstanden bagefter.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 22-02-05 19:03

> [...]
> kendt og frygtet af enhver mand. Kvinderne selv har - ganske som du -
> mistet enhver erindring om tilstanden bagefter.

Haha... Så eksisterer der humor her også!

Fra : Tina

Dato : 23-02-05 14:22

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> Haha... Så eksisterer der humor her også!
>^

LOOOOOOOOOOOOOOOL er altså glad for at få sat ord på hvad jeg fejler, tak
skal i have gutter*GGGG*

Fra : Frank Nørvig

Dato : 22-02-05 21:35

I 10. klasse (for ca. 12 år siden) havde vi et fag om "mystik og
overtro". Et af emnerne som blev behandlet var, at computer-virus
spredte sig selv ved fuldmåne - det var, vel at mærke, dengang hvor
computere ikke var forbundet via Internet, modems eller lignende.

Noget som både vores lærer og en stor del af pigerne på holdet var 100%
overbeviste om, på trods af at vi var et par computer-ejere som lå og
hulkede af grin. Det var i øvrigt med til at jeg med ét slag mistede alt
tillid til min daværende lærer.

I dag findes der i øvrigt virus som spredes ved fuldmåne, men det er
primært fordi de er programmeret til at gøre det ud fra computerens
indbyggede ur...

Nåhja, det var et sidespring. Min kærestes farmor klager tit over, at
hun ligger søvnløs om natten når der er fuldmåne.

Mvh Frank

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-02-05 23:19

"Frank Nørvig" <frank@noervig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spredte sig selv ved fuldmåne - det var, vel at mærke, dengang hvor
> computere ikke var forbundet via Internet, modems eller lignende.

For mere end 12 år siden var vi også på nettet - og delte filer og virus via
modem og eksempelvis Fido-net. Og hvad internet angår, har jeg altså været
med i 11 år nu.

> I dag findes der i øvrigt virus som spredes ved fuldmåne, men det er
> primært fordi de er programmeret til at gøre det ud fra computerens
> indbyggede ur...

Primært... hvad er så den sekundære årsag? *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Frank Nørvig

Dato : 23-02-05 11:06

Lisbeth Jacobsen wrote:
> For mere end 12 år siden var vi også på nettet - og delte filer og virus via
> modem og eksempelvis Fido-net. Og hvad internet angår, har jeg altså været
> med i 11 år nu.

Dengang var jeg nu også selv aktiv på FidoNet og havde også et BBS
(havde node 2:234/234 så vidt jeg husker), men dengang var
virusspredning i en ubeskrivelig meget mindre skala end idag og da det
meste fildeling foregik én-til-én, kan det vel ikke rigtigt sammenlignes
med "nettet" og spredning via mail som idag

Da jeg skrev "ikke forbundet via internet, modems eller lign" var det
ment i sammenligning med i dag - det var vel de færreste computere
dengang som konstant var tilsluttet et netværk hvor virus kunne sprede
sig fra PC til PC - især vha. månen!? ;D

Mht. internettet, så var det vel de færreste private som havde en
opkobling på det tidspunkt. Den første grafiske browser blev først
udgivet i '93 (Mosaic) så det var vel primært forbeholdt universiteter
og større virksomheder.

> Primært... hvad er så den sekundære årsag? *G*

Tilfældigheder? ;)

Frank

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-02-05 14:06

"Frank Nørvig" <frank.norvig@dk.wilsonlog.com> skrev i en meddelelse

> men dengang var virusspredning i en ubeskrivelig meget
> mindre skala end idag og da det meste fildeling foregik én-
> til-én, kan det vel ikke rigtigt sammenlignes
> med "nettet" og spredning via mail som idag

Enig. Men det er noget helt andet, end hvad du skrev.

> [...]
> færreste computere dengang som konstant var tilsluttet et
> netværk hvor virus kunne sprede sig fra PC til PC - især vha.

Igen er jeg enig. De var ikke forbundet som nu. Men du skrev faktisk, at
"dengang hvor computere ikke var forbundet via Internet, modems eller
lignende."

Alt foregik i et mindre omfang end nu og der var mindre virus i omløb. Men
du fik det fremstillet som om vi ikke var online og delte filer for 12 år
siden. Det gjorde vi sørme. I stor stil. Både før, under og efter fuldmåne.
*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 26-02-05 10:59

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:421c8223$0$645$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Jeg vil vove den kindtand, at sige, at det er i slem disharmoni med
sandheden. Først og fremmest, var der langt færre computere.... Men Vira på
mindst 50 % af dem der var... Og langt de færreste af dem, var udstyret med
modem. De var måske knap så ondskabsfulde, men de var der, og de var
rigtigt udbredt.

M.V.H.....Benny..

Fra : GB

Dato : 25-02-05 00:35

Frank Nørvig <frank.norvig@dk.wilsonlog.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> opkobling på det tidspunkt. Den første grafiske browser blev først
> udgivet i '93 (Mosaic) så det var vel primært forbeholdt universiteter

Terminate, anyone?

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 23-02-05 11:57

Jens Bruun wrote:
> [...]
erfaring),
> er jeg ikke et sekund i tvivl om, der er en naturvidenskabelig

Selvfølgelig er der en påvirkning fra månecyklen hos mange marine
dyr. Det er ikke bare teorier men fastslåede kendsgerninger. Masser af
marine dyr samordner f.eks, deres gydning med månens cyklus (se bare
på gydningen hos koraller).

Det sandsynlige er vel, at sammenhængen primært skyldes den
springflod som fuldmånen foresager, således at dyrene ville opfører
sig tilsvarende hvis springfloden havde en anden årsag en fuldmånen.
Men lyset fra fuldmånen kan selvfølgelig også have en indvirkning.
Man skal bare have dykket en enkelt gang ved fuldmåne for at vide,
hvor meget en klar fuldmåne kan oplyse et undervandslandskab, og dette
kan vel nok påvirke opførslen af både byttedyr (der ikke så nemt
kan skjule sig i mørket) og rovdyr (der nu kan se byttet).

J.O.

Fra : Henning Christiansen

Dato : 27-02-05 23:05

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Kan det kun være fuldmåne i skyfrit vejr?

Henning Christiansen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-02-05 02:07

"Henning Christiansen" <h.christiansen@pcxy.dk(fjern xy)> wrote in

> Kan det kun være fuldmåne i skyfrit vejr?

Månen er stadig fuld selvom du ikke kan se den for skyer :)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"People think it must be easy being a super genious, but they don't

Fra : ThomasB

Dato : 28-02-05 10:31

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Månen er stadig fuld selvom du ikke kan se den for skyer :)

Månen er vel altid fuld, vi kan dog til tider kun se lidt af den..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-03-05 17:54

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in

> Månen er vel altid fuld, vi kan dog til tider kun se lidt af den..

Er den nu også det ? Definitionen på "fuldmåne" har vel noget at gøre
med hvordan vi på jorden kan se den så det er næppe korrekt at sige
den er fuld hele tiden.

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : ThomasB

Dato : 05-03-05 16:38

> Er den nu også det ? Definitionen på "fuldmåne" har vel noget at gøre
> med hvordan vi på jorden kan se den så det er næppe korrekt at sige
> den er fuld hele tiden.

Ja, det er (måne)klart :)

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 26-02-05 11:23

> [...]
>
> Jeg er ved at arbejde med fænomenet fuldmåne/månesyge - og er derfor
> meget interesseret i at høre jeres historier!

Huh... Helt ærligt, så tror jeg ikke de seriøse henvendelser kommer til at
stå i kø på din efterspørgsel. Som du måske har bemærket, så hvis der er
nogle herinde, som bliver påvirket af månen.... Så ville de blive totalt til
grin, hvis de svarede her. Jeg har kendt en ( Desværre død nu ) som blev
slemt deprimeret ved fuldmåne. Det er den eneste, som jeg har kendt ( som
jeg ved af ) som blev påvirket. Men sagt på en anden måde, hvis månen kan
påvirke vores tidevand, hvorfor skulle den så ikke også påvirke mennesker.
Det er bare ikke sikkert de selv opdager det, for situationen er jo for dem,
helt normal. Så de eneste, som bemærkes hos, er dem som berøres ud over
det normale, som F.eks min ven, som blev deprimeret. Jeg har set på TV, at
flere steder i USA, betragtes det virkeligt som et problem, som man tager så
alvorligt, så visse steder er politistyrken fordoblet under fuldmåne. Andre
steder vokser vandforbruget voldsomt, fordi folk bader mere. Mon ikke også
der findes andre reaktioner ??..

M.V.H.....Benny..

Fra : ThomasB

Dato : 27-02-05 14:02

> [...]
>
> Jeg er ved at arbejde med fænomenet fuldmåne/månesyge - og er derfor
> meget interesseret i at høre jeres historier!

Månen er en kæmpe stor placebo-kalktablet...

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-02-05 15:10

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Månen er en kæmpe stor placebo-kalktablet...

Til forskel for de fleste kalktabletter er denne _så_ stor, at den rent
faktisk flytter rundt på vandstanden i verdenshavene - for bare at nævne ét
eksempel.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/26/05)

Fra : ThomasB

Dato : 28-02-05 10:30

> Til forskel for de fleste kalktabletter er denne _så_ stor, at den rent
> faktisk flytter rundt på vandstanden i verdenshavene - for bare at nævne
> ét eksempel.

Små kalktabletter har også tiltrækningskraft.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 28-02-05 00:49

Henning Christiansen fjern xy wrote:
> [...]
> kan skjule sig i mørket) og rovdyr (der nu kan se byttet).
>
> J.O.
>

> Kan det kun være fuldmåne i skyfrit vejr?

Ikke så vidt jeg ved. Man kunne jo undersøge, om dyrenes opførsel
var forskellig alt efter om det var overskyet eller ej ved fuldmåne.
Det ville belyse indflydelsen af det øgede lysniveau. Skulle under
mig, om ikke der allerede er nogen der haft lavet undersøgelser i den
stil

J.O.