Bilirubin tal
Fra : Monze

Dato : 21-02-05 11:43

Jeg har i forbindelse med en isotretinoin kur mod acne fået konstateret et
for højt bilirubin tal i mit blod - men hvad kan dette eventuelt skyldes og
hvad kan der gøre for at normallisere dette

Fra : G.B.

Dato : 22-02-05 03:01

"Monze" <Carstensen@mail.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har i forbindelse med en isotretinoin kur mod acne fået
> konstateret et for højt bilirubin tal i mit blod - men hvad kan dette
> eventuelt skyldes og hvad kan der gøre for at normallisere dette

Hmm... jeg er ikke læge, men jeg kommer til at tænke på let nedsat
leverfunktion. Anyone?

--
"Propaganda does not deceive people; it merely
helps them to deceive themselves." Eric Hoffer

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-02-05 19:11

"G.B." <nonono@nospam.invalid> wrote:

> [...]

Bilirubin er et affaldsstof der dannes ved nedbrydning af de røde
blodlegemer. De udskilles af leveren via galden til afføringen.

Der er en lang rækkes sygdomme og tilstande der kan give forhøjet
bilirubin: visse typer blodmangel, leversygdomme som 'hepatitis' og
'skrumpelever', galdesten osv.

Men også behandling med visse mediciner kan give forhøjet bilirubin,
bl.a. isotretinoin som du får. Det er formentlig derfor din læge har
målt bilirubin.

Hvis det kun er en let forhøjelse har han formentlig valgt at fortsætte
behandlingen, men bliver bilirubin stærkt forhøjet må I finde en anden
behandling til din acne.

<mlr>

Fra : GB

Dato : 22-02-05 23:51

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i meddelelsen

> Bilirubin er et affaldsstof der dannes ved nedbrydning af de røde
> blodlegemer. De udskilles af leveren via galden til afføringen.

Præcis - det var min første indskydelse. Men selvfølgelig kan der være
andre årsager. Hvis man skulle kunne sige noget fornuftigt, vil det kræve
flere informationer, det er klart.

Fra : phayrynx

Dato : 22-02-05 14:07

Det mest sandsynlige er nok Gilberts syndrom. Ganske harmløst, og
hyppigste årsag til bilirubin-forhøjelse.
Kunne også være kolestase af anden årsag, ex. galdesten.
\S