Lus - hjælp
Fra : Jele

Dato : 21-02-05 11:05

Hej NG

Findes der noget alternativt middel mod lus ?
Jeg synes det er dyrt ( 3 børn) med de forhåndenværende
shampooer og balsamskur alene synes jeg ikke er effektivt !

M.v.h.
Farmor

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-02-05 11:14

Jele wrote:
> Hej NG
>
> Findes der noget alternativt middel mod lus ?
> Jeg synes det er dyrt ( 3 børn) med de forhåndenværende
> shampooer og balsamskur alene synes jeg ikke er effektivt !

den bedste og mest effektive løsning på luseproblemet er regelmæssig
kæmning...... dvs hver dag når problemet er der, og en gang i ugen uden for
sæsonen....

shampooer og lignende er en stakket frist, da lusene kan blive resistente
for det, og man er nødt til at skifte mellem de kendte mærker.....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : dk

Dato : 21-02-05 12:44

Forstår hende rigtig godt, det er altså hårdt og smadder dyrt med alt det
luseri halløjsa og meget hårdt arbejde, samtidig er det meget svært at se om
alle lus nu er ude, det er som om det er ringen uden ende, der måtte gerne
snart opfindes noget effektivt mod lus. Nu er det jo altså også moderne for
piger at have langt hår. Ved det godt kan komme i kort hår også, men langt
hår svæver man altså mere rundt med end kort og der er mindre arbejde dermed
mere chance for at få alle lus ud fra kort hår end langt, det må nogen da
være enige med mig i.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-02-05 12:56

dk wrote:
> [...]
> svært at se om alle lus nu er ude, det er som om det er ringen uden
> ende, der måtte gerne snart opfindes noget effektivt mod lus.

jamen de opfinder jo hele tiden noget effektivt, problemet er jo bare at
lus, ligesom bakterier, bliver resistente.....

> Nu er
> det jo altså også moderne for piger at have langt hår.

det er her hele humlen er.... det lange pigehår.....
hvis man gerne vil bevare sine piger med langt hår, så skal man sørge for at
sætte det op når de er sammen med andre børn, og samtidig have flere huer og
halstørklæder om vinteren, sådan at man en gang om ugen kan fryse et sæt i
24-48 timer...

der er andre gode fif her:
http://www.haardoktor.info/lus.html

det er vi skam helt enige om.....

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-02-05 12:58

"Jele" <nospammail@mail1.stofanet.dk> skrev

> Findes der noget alternativt middel mod lus ?
> Jeg synes det er dyrt ( 3 børn) med de forhåndenværende
> shampooer og balsamskur alene synes jeg ikke er effektivt !

Hvad med lusesnapperen?

http://www.lusesnapperen.dk/

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 21-02-05 20:32

"Jele" <nospammail@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg synes det er dyrt ( 3 børn) med de forhåndenværende
> shampooer og balsamskur alene synes jeg ikke er effektivt !

Var det ikke Zapadille eddike det hed i gamle dage ???...

M.V.H.....Benny..

Fra : dk

Dato : 23-02-05 21:31

Ville ønske at vi kunne få indført store luseklippedag, altså jeg tænker der
er rigtig mange piger som har meget langt og og ofte løsthængende hår. Ved
godt der vil lyde ramaskrig over det, men var det ikke en ide ligesom der er
store lusedag, at man bliver klippet i stedet for? Nogle piger, ikke alle,
ville jo være med til det helt sikkert og det ville måske danne mode blandt
piger i den mest ramte aldersgruppe. Er jeg helt forkert på den med den ide?

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 26-02-05 11:27

"dk" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
blandt
> piger i den mest ramte aldersgruppe. Er jeg helt forkert på den med den

Tja nu har jeg ikke fået det indtryk, at lusene har haft forkærlighed for
folk med langt hår. Faktisk tror jeg det er lige omvendt, da langt de
fleste langhårede personer, ofrer deres hår langt større opmærksomhed, end
folk med hår af normal længde.

M.V.H.....Benny..

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-02-05 12:16

Benny Mortensen 9380 wrote:

> [...]
> langt de fleste langhårede personer, ofrer deres hår langt større
> opmærksomhed, end folk med hår af normal længde.

det handler såmænd ikke om at lusene har forkærlighed for langt hår, men
mere at det er nemmere for lusene at komme over i det lange hår....

tænk på små langhårede piger der sidder og leger med dukker.... de sidder
dybt koncentrerede med hovederne tæt sammen.... bare det at en af disse
piger har lus, gør det til en kæmpe legeplads for lusene, der frit kan
vandre fra den ene pige til den anden, efterhånden som hårene strejfer
hinanden....

den måde, samt de mange tæthængende jakker og huer i skolen, er faktisk den
mest udbredte måde lusene kommer fra den ene til den anden på....

Fra : dk

Dato : 26-02-05 12:47

> [...]
>
> --
> Knus, Sabina
> Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Ja netop det er hvad jeg mener, netop derfor ville en store klippedag gøre
det godt. I øvrigt hvis man læser om lus er der en vis korthårs længde de
ikke vælger at være i. Dermed ikke sagt at man bør klippe dem plysset men
dog kortere end dette lange løsthængende flagrende hår. vil lige sige at man
ikke altid kan få piger til at sætte sit hår op eller de hiver deres hårbånd
ud i løbet af dagen.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-02-05 13:01

dk wrote:

> [...]
> hår. vil lige sige at man ikke altid kan få piger til at sætte sit
> hår op eller de hiver deres hårbånd ud i løbet af dagen.

den eneste grund til at lus ikke opholder sig i plysset hår, er fordi de
ikke har noget at holde fast i.... det har intet med håret i sig selv at
gøre...

Fra : dk

Dato : 26-02-05 15:13

> [...]
>
> --
> Knus, Sabina
> Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Ja det vil jeg også tro, men stadig ville det nu en gang hjælpe om man kan
overtale sine piger i den "farlige" lusealder til at lade sig klippe og det
ville måske være nemmere hvis det var lidt mere kollektivt og man ligesom
gjorde det klart hvorfor man ville klippe dem så de havde noget kortere hår,
derved også nemmere at få dem afluset, hvilket kan være et temmelig stort
arbejde. Var det en helt ude i tovene idé? Noget må gøres fordi det netop er
så omfattende efterhånden og året rundt ydermere.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-02-05 16:48

dk wrote:
> [...]
> afluset, hvilket kan være et temmelig stort arbejde. Var det en helt
> ude i tovene idé? Noget må gøres fordi det netop er så omfattende

hvorfor overtale barnet?? det er da langt nemmere bare at insistere på at
ungen skal have håret sat i en hestehale, en fletning eller lignende, da det
vil have samme effekt som en klipning ;)

det handler reelt ikke om at vi skal forsøge at gøre ungerne til syndebukken
og lade dem stå med lorten... det er forældrene der skal undervises og lære
hvordan man undgår lusene... og at tvinge en pige der er glad for sit lange
hår, til en klipning vil i min bog ikke være vejen frem....

så hellere holde en årlig informationsdag, hvor man kan have en læge og en
frisør i samarbejde til at komme ud og undervise forældrene i hvordan man
bedst undgår lusene....

Fra : dk

Dato : 26-02-05 17:33

> [...]
>
> --
> Knus, Sabina
> Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Ja ok, det vil jeg også give dig ret i. Nu mente jeg ikke som sådan tvinge
pigerne til at blive klippet, men det kunne måske have en præventiv virkning
således at det var om ikke alle, for det ville være svært, men en del piger
ville klippes korthårede og ja, måske endda danne ny mode Der er intet
ondt ment i det. Jeg synes nu noget mere oplysning som du siger ville være
af det gode, der sker for lidt. Og uanset hvad, det er stadig flovt at have
lus, synes børnene også mange holder det hemmeligt.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-02-05 20:03

dk wrote:

> [...]
> præventiv virkning således at det var om ikke alle, for det ville
> være svært, men en del piger ville klippes korthårede og ja, måske

problemet med at klippe små piger (som nu engang er de mest disponerede)
korthårede er at kort hår oftest kræver styling for at være rigtig sødt....
og det er altså de færreste 6-9 årige piger der styler deres hår.....
selvom det måske ville være mest praktisk med kort hår, så vil piger i dag,
stadig gerne ligne piger også..... og jeg må desværre erkende at jeg kender
ikke ret mange piger med helt kort (drengeklippet) hår der ligner piger hvis
de kommer i et par bukser, og så er vi ude i at pigerne vil overkompensere
med kjoler og pink tøj ;) en mulig løsning med det korte hår, er page hår,
men der er vi stadig ude i at de øverste længder svinger og rører hinanden,
og så er vi lige vidt....

> Der er intet ondt ment i det. Jeg synes nu
> noget mere oplysning som du siger ville være af det gode, der sker
> for lidt. Og uanset hvad, det er stadig flovt at have lus, synes
> børnene også mange holder det hemmeligt.

det kommer helt an på hvordan forældrene og skolen håndterer det... jeg har
aldrig oplevet at det var flovt at have lus (min søn har kun haft det et par
gange, hvor han hande en enkelt voksen lus med hjem, men min bonusdatter har
haft det et par gange), hvis ellers skolen og hjemmet formår at håndtere det
ordentligt.....
dvs ingen hysteriske udbrud, ingen hvinen og fnidder..... men bare kort og
kontant konstatering af at sådan ligger landet, og sådan er løsningen!

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-05 09:57

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse news:cvq5o3

> [...]
det
> vil have samme effekt som en klipning ;)

Dejligt og høre, at det er fint nok, at håret bliver sat op.

Vores meget langhårede datter på 5 år, ville da blive frygtelig ulykkelig,
hvis vi sagde til hende, at nu skulle hun klippes kort pga. fare for lus.
Hun er og har altid været dygtig til, at sidde stille imens jeg børster og
fletter hendes hår. Hun vil selvfølgelig gerne have håret løst af og til,
når fletningerne har lavet "krøller" i håret. Man er vel en prinsesse

Vores 2 drenge har altid haft meget kort hår ( har selv trimmet deres
hår )og har aldrig haft lus endnu. Den mellemste på 10 år er dog ved, at få
lidt langt hår nu, efter hans eget ønske, så må man jo bare tjekke ekstra
efter lus.

Synes ikke at man skal misbruge sin magt, som forældre til at gå imod
børnenes ønsker om, hvordan deres hår skal se ud. Håret har meget stor
betydning for dem - i hvert fald for vores tre unger.

Forøvrigt synes jeg, at mange små piger allerede har pagehår eller kort hår,
ligesom der vist er ved at gå mode i, at lidt større drenge har lidt langt
hår.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 07-03-05 22:29

Buffy <Tjekmigpc.dk> (snabel-a) skrev:

>Dejligt og høre, at det er fint nok,
>at håret bliver sat op.

Det er det IKKE! Min datter på 8 har stort set altid sat håret
stramt op, og hun løsner det ikke i løbet af dagen. Men vi må i
perioder behandle hende for lus et par gange om måneden.

>Vores meget langhårede datter på 5
>år, ville da blive frygtelig ulykkelig,
>hvis vi sagde til hende, at nu skulle
>hun klippes kort pga. fare for lus.

At tvangsklippe pigerne ville være spild af tid og tårer. Der vil
altid være nogen, som ikke gør det - fuldstændig som der i dag er
nogen, som ikke behandler deres børn.

Flittig kæmning med balsam i håret, og jævnlig lusekur. Skift
mellem forskellige kure. Bevar tålmodigheden.

Vh. JIB

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 01-03-05 06:43

> [...]
>
> --
> Knus, Sabina
> Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Tja, teorien kan jeg godt få øje på, men skal jeg være ærlig, så tror jeg
ikke den holder en meter. Du besvarer det endda selv... Hvordan kan man
være så korthåret, at håret ikke kommer i kontakt med jakken / huen. Selv
hovedet på en nyfødt, vil være en stor legeplads, hvis man er en lus, så
hårets længde, tror jeg ikke på, har den mindste betydning. Hvis den
endeligt har, så er det netop det, at folk tror, at langhårede, er mere
modtagelige end korthårede. Men der er nok en sandhed i, at det ofte er en
langhåret, eller en af vedkommendes forældre, som slår alarm, netop fordi
deres hår, får langt større opmærksomhed, og derfor, når en sådan får et par
stykker med hjem, så bliver de opdaget, næsten omgående. Men sådan lige
umiddelbart, er lusene ikke så pokkers interessante. Hvad der er mere
interessant, er hvorfor er de blevet sådan en plage. Kunne vi finde grunden
til det, så kunne vi måske sætte en stopper for det, så de kom ned i et mere
normalt leje igen. Selv tror jeg på, at de rengøringsmidler vi bruger idag,
spiller en væsentlig rolle i sagen, men desværre i negativ retning.

M.V.H.....Benny..

Fra : dk

Dato : 01-03-05 11:10

Det kan jo være rigtig nok det du skriver, der er bare langt mere omfattende
arbejde i at kigge et stort langt hår efter, end kort hår. Det behøver jo
ikke være plysset, men en sød korthårs pigefrisure.

Men bortset fra alt, kan det da godt være alt det kemikalier der er i sæbe
og deslige. men som man også har hørt om i gamle dage i fattigdom, hvor de
fattige ikke kunne blive vasket så ofte, der havde de også massere af lus,
så det er spørgsmålet, men ellers må man rigtig nok prøve at finde frem til
kilden. Hvad er det som giver alle de lus året rundt og så meget som det
virkelig er en plage pludselig?

mvh Dk

Fra : Jacob

Dato : 28-03-05 22:25

> [...]
> folk med langt hår. Faktisk tror jeg det er lige omvendt, da langt de
> fleste langhårede personer, ofrer deres hår langt større opmærksomhed, end

Hårlængden har ingen betydning, da mange drenge også får lus i deres
voks-inficerede korte hår.

m.v.h.
Jacob