Hjælp til opsætning af printserver
Fra : Bettina&Fillip

Dato : 10-05-05 14:27

Hej NG

Jeg må smide håndklædet i ringen og bede om jeres hjælp.

Jeg har en printserver ZotP100s http://www.01tech.com/index1.htm som jeg
ikke kan få min printer til at skrive ud fra.
Jeg kan sagtens lave en test side fra printeren (Xerox Docuprint 4508) ved
at lade start knappen trykket ind i ca. 30 sekunder.
Jeg har installeret softwaren til printserveren (PSAdmin) og den finder også
printserveren med det samme, hvor jeg bla kan se mac og ip adresse.

Alt lyder jo helt perfekt, men jeg kan ikke få min printer til at printe
ud... Jeg er fint på nettet og kan sende/modtage mails. Jeg bruger trådløst
netværk der kører som en drøm og bruger en switch til at fordele hardwaren.
Jeg kører XP PRO UK SP2 med alt odateret og firewall slået til (har også
prøvet at slå den fra uden held).
Jeg kan ikke komme i kontakt med printserveren via min browser (IE 6.0)
selvom jeg via PSAdmin kan seIP adressen på den?

Har også prøvet lidt >cmd>ipconfig /all, men jeg er ikke den store haj til
det dér.

Det er mig en gåde hvordan jeg får det til at virke.

PS. Jeg har før kørt fint med printserveren på en anden maskine, anden
udbyder og anden router.

Det var en lang smøre men jeg håber virkelig at der er en som kan hjælpe mig
da jeg snart har brugt 2 heledage på at få det til at funke

Venter spændt på at høre fra jer.

Mvh

Fillip

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-05-05 14:37

"Bettina&Fillip" <bettina.fillipnospam@kkgaard.telelet.dk> skrev i en
meddelelse news:4280b693$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg kan ikke komme i kontakt med printserveren via min browser (IE 6.0)
> selvom jeg via PSAdmin kan seIP adressen på den?

Den IP printserveren har, hvorledes passer den sammen med den
IP / subnetmaske din PC har ?
Hvis ikke de passer sammen får du ikke adgang til den.
--
Peter J

Fra : Bettina&Fillip

Dato : 10-05-05 15:01

"Peter Jensen" wrote:

> Den IP printserveren har, hvorledes passer den sammen med den
> IP / subnetmaske din PC har ?
> Hvis ikke de passer sammen får du ikke adgang til den.

Jeg har dynamisk IP og går jeg i ipconfig er ip'en ikke magen til
printserverens (de sidste 3 cifre er forskellige). Vidste ikke at de to
skulle være ens? Sorry..

Det undrer mig bare at PSAdmin ikke selv sætter den op da den som default er
sat op til "Obtain an IP address from a DHPC server".
I ipconfig /all står: Dhcp Enabled....Yes og Autoconfiguration Enabled....
Yes.

Jeg prøver og laver den samme ip på PSAdmin som min maskine.

Ellers tak for et hurtigt svar.

I'll be back.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 10-05-05 15:16

Bettina&Fillip wrote:

> Jeg prøver og laver den samme ip på PSAdmin som min maskine.

NEJ!

Der står passe sammen, ikke at de skal være de samme.

Hvis du skrev hvad de står til nu ville det måske hjælpe...

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Bettina&Fillip

Dato : 10-05-05 15:40

"Mogens Kjaer" wrote:

> NEJ!
>
> Der står passe sammen, ikke at de skal være de samme.

Det lærte jeg så af det. No harm done.

> Hvis du skrev hvad de står til nu ville det måske hjælpe..

Fra IP Config: 83.92.25.189
PSAdmin: 83.91.190.64

Men da den er dynamisk ændrer de sig hele tiden.

Mvh

Fillip

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-05-05 16:16

"Bettina&Fillip" <bettina.fillipnospam@kkgaard.telelet.dk> wrote:

>Fra IP Config: 83.92.25.189
> PSAdmin: 83.91.190.64

Der er noget rivende galt her - Det er jo offentlige ip-adresser.

Du skriver om trådløst netværk - Har du ikke en trådløs bredbåndsrouter
?? Det lyder for mig som om du har kablet dit netværk helt i skoven...

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Bettina&Fillip

Dato : 10-05-05 17:13

"Michael Rasmussen" wrote:

> Der er noget rivende galt her - Det er jo offentlige ip-adresser.

Hvad mener du med offentlige ip-adresser?

Det er jo nogen jeg får tildelt af min udbyder - TDC.

> Du skriver om trådløst netværk - Har du ikke en trådløs bredbåndsrouter
> ?? Det lyder for mig som om du har kablet dit netværk helt i skoven...

Jeg har som sagt TDC som udbyder og har et ADSL modem (TDC's) som går over i
en switch (min egen). Derfra går der kabel til et AP
http://www.netgear.com/products/details/ME102.php. Det kører som sagt fint.
Printserveren er så sat til switchen som er en fem ports switch.

Er det helt galt? Jeg har en D-Link 804V router
http://support.dlink.com/products/view.asp?productid=DI%2D804V , men den kan
jeg ikke få til at kører på dette netværk. Jeg kan _ingen_ forbindelse få,
såsnart jeg tilkobler denne. Kommer lige til at tænke på noget med krydsede
og ukrydsede kabler...

Mvh

Fillip

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 10-05-05 15:18

On Tue, 10 May 2005 16:01:23 +0200, "Bettina&Fillip"
<bettina.fillipnospam@kkgaard.telelet.dk> wrote:

>Jeg har dynamisk IP [...]
>Det undrer mig bare at PSAdmin ikke selv sætter den op da den som default er
>sat op til "Obtain an IP address from a DHPC server".

Vil det sige at din printer henter en IP-adresse fra din
internetudbyder?

Har du overvejet om du virkelig har lyst til at sætte din printer
direkte på internettet?

/Jarlskov

Fra : Bettina&Fillip

Dato : 10-05-05 15:43

"Lasse Jarlskov" wrote:

> Vil det sige at din printer henter en IP-adresse fra din
> internetudbyder?

Det er jeg ikke klar over?

> Har du overvejet om du virkelig har lyst til at sætte din printer
> direkte på internettet?

Det var et ledende spm, men i første omgang vil jeg bare gerne have hul
igennem så må jeg sikrer mig bagefter.
Men du har da en pointe som jeg vil huske.

Mvh

Fillip

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 10-05-05 16:10

On Tue, 10 May 2005 16:43:10 +0200, "Bettina&Fillip"

>Det var et ledende spm, men i første omgang vil jeg bare gerne have hul
>igennem så må jeg sikrer mig bagefter.

Som et generelt princip er sikkerhed der tilføjes senere sjældent lige
så sikkert som hvis sikkerhed bliver tænkt ind i løsningen fra
starten.

Jeg vil anbefale dig at du sætter dit lokale netværk på private
IP-adreser. Disse private adresser er du nødt til at konfigurere fast
på din PC og i din printer.

Brug f.eks.:
PC: 192.168.1.2
Printer: 192.168.1.3
Subnet-maske: 255.255.255.0

Det har dog den bivirkning at din PC nu både skal have en ip-adresse
til lokalnettet og en til internettet. Se denne vejledning hvordan det
ordnes:
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php#xp

/Jarlskov

Fra : Bettina&Fillip

Dato : 10-05-05 17:20

"Lasse Jarlskov" wrote:

> Som et generelt princip er sikkerhed der tilføjes senere sjældent lige
> så sikkert som hvis sikkerhed bliver tænkt ind i løsningen fra
> starten.

Ingen tvivl om det, men jeg er desværre ikke professionel, så små skridt
fremad i netværkets mysterier er som små åbenbaringer for mig

> [...]
> Printer: 192.168.1.3
> Subnet-maske: 255.255.255.0
>

> Det har dog den bivirkning at din PC nu både skal have en ip-adresse

Jeg har fået tildelt 2 dynamiske IP adresser af min udbyder så det burde
ikke være noget problem.
>Se denne vejledning hvordan det
> ordnes:
> http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php#xp

Tak for linket, det vil jeg prøve at følge slavisk.

Mvh

Fillip

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-05-05 18:22

> Jeg vil anbefale dig at du sætter dit lokale netværk på private
> IP-adreser. Disse private adresser er du nødt til at konfigurere fast
> [...]

Problemet er jo bare at der, som jeg læser det, ingen router er.
Kun et modem og at accesspoint.
Så den løsning du foreslår vil godt og grundigt
kappe deres forbindelse til internettet.

--
Peter J

Fra : Bettina&Fillip

Dato : 10-05-05 18:34

"Peter Jensen" wrote.

> Problemet er jo bare at der, som jeg læser det, ingen router er.
> Kun et modem og at accesspoint.
> Så den løsning du foreslår vil godt og grundigt
> kappe deres forbindelse til internettet.

Har prøvet at kører opsætningen fra Lasse Jarlskov's link. Når jeg gør det
kommer jeg med det samme i kontakt med min printserver og kan skrive ud som
ingenting og ind i dens opsætning osv problemet er "bare" at jeg så ikke kan
komme på internettet/sende og modtage mails.

Først tænkte jeg WAUVV men det med at jeg ikke kan komme på nettet er jo
ikke så godt

Jeg føler at jeg er lige ved at være der jeg mangler bare lige de sidste par
hint.

Burde det ikke være nok med en switch?

Mvh

Fillip

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-05-05 18:45

Bettina&Fillip skrev:
> [...]
> ingenting og ind i dens opsætning osv problemet er "bare" at jeg så ikke kan
> komme på internettet/sende og modtage mails.

Præcis. Nu passer dine IP adresser nemlig ikke med noget du kan bruge
"ud af huset". Der skal du have en adresse fra TDC.

> Jeg føler at jeg er lige ved at være der jeg mangler bare lige de sidste par
> hint.
>
> Burde det ikke være nok med en switch?

Nej, du bliver nok nødt til at kaste dig over en router.
Den gør dig istand til at køre de adresser Lasse foreslog
på dit lokale netværk samtidig med at du kan komme på nettet
da en router har 2 interfaces hvor det ene bruges til at
holde styr på trafikken ud mod den store verden mens det andet
bruges til at styre dit interne netværk. Den sørger så selv
for at holde styr på hvad der skal hvorhen. Det er så routeren
og KUN routeren der skal have en adresse fra TDC.
Den interne del af dit netværk styrer du selv.
--
Peter J

Fra : Bettina&Fillip

Dato : 10-05-05 19:07

"Peter Jensen" wrote:

> [...]
> og KUN routeren der skal have en adresse fra TDC.
> Den interne del af dit netværk styrer du selv.

Arghh. Det var ikke lige det jeg havde mest lyst til at skulle "investerer"
i nu. Desværre kan jeg ikke få min DI-804V til at virke på dette netværk

Er der en forholdsvis let måde at prøve at få kontakt til denne router så
jeg kan komme ind i opsætningen? Jeg vil gerne kunne se/finde dens ip
adresse?
Jeg har købt den for et års tid siden for ca 1000,- og det er ærgeligt at
skulle afskrive den allerede. Vil helt klart helst have systemet (to
trådløse bærbare, et AP og en printserver) til at kører på min router,
istedet for switchen. Det ville være nummer ét.

I er fantastiske til at hjælpe. Tusind tak. Jeg er allerede kommet meget
længere i min viden omkring IP end de sidste 2 dages arbejde på egen hånd.

Mvh

Fillip

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-05-05 19:39

Bettina&Fillip skrev:
> Arghh. Det var ikke lige det jeg havde mest lyst til at skulle "investerer"
> i nu. Desværre kan jeg ikke få min DI-804V til at virke på dette netværk

OK så du har rent faktisk en router stående ?
Den skal vi da have til at virke :)

Som standard har denne router adressen 192.168.0.1.
Du skal så give din maskine en 192.168.0.x adresse for
at kunne komme ind i opsætningen.
Hvis den skulle have været omkonfigureret tidligere
kan den nulstilles:

Perform a hard reset:
Step 1 Power the unit off by unplugging its power adapter (from the
unit, not the wall).

Step 2 Insert a paper clip into the reset pinhole. Press and hold the
reset button with light pressure.

Step 3 Power the device back on by plugging it in. Continue to hold the
reset button.

Step 4 Watch the lights on the front of the gateway. The status light
and wireless light will power off. Once both lights are powered off
release the reset button.

Step 5 The unit will reboot and now will be reset to default settings.
-

Nu har den i hvert fald 192.168.0.1 som adresse.

Dernæst skal du have den sat op til at hente IP fra TDC på ydersiden
via DHCP og så burde den i grove træk være hjemme.

Jeg kender ikke den pågældende router så jeg kan ikke være specielt
behjælpelig med konkret opsætning.

Absolut !

--
Peter J

Fra : Bettina&Fillip

Dato : 10-05-05 20:21

"Peter Jensen" wrote:

> [...]
> via DHCP og så burde den i grove træk være hjemme.
>
> Jeg kender ikke den pågældende router så jeg kan ikke være specielt

YEAAAHHH. Nu kører routeren sq.
Så prøver jeg at gå videre med at tilslutte AP og dernæst printserveren.
Puhaa det er en hård omgang det her.

Men i er nogle skrappe drenge der kan jeres kram. Jeg prøver at gøre hvad i
anbefaler og det ser godt ud indtil nu

Venligste hilsner

Fillip

Fra : Frank Lyngaae

Dato : 10-05-05 19:43

> [...]
> trådløse bærbare, et AP og en printserver) til at kører på min router,
> istedet for switchen. Det ville være nummer ét.

Hejsa
Prøv at sætte et kabel i LAN på routeren og til din pc, derefter laver du en
IPCONFIG
Så skulle du gerne få ipadresse, gateway, og subnetmaske.

Derefter prøver du at indtaste den ipadresse som står udfor gateway i din
browser , hvad sker der så ?
der burde nu komme et loginvindue frem

Frank

Fra : Bettina&Fillip

Dato : 10-05-05 20:25

"Frank Lyngaae" wrote:

> [...]
> Så skulle du gerne få ipadresse, gateway, og subnetmaske.
>
> Derefter prøver du at indtaste den ipadresse som står udfor gateway i din

Lige nøjagtigt, det virker..

Så langt så godt.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 10-05-05 18:42

Peter Jensen wrote:

> Problemet er jo bare at der, som jeg læser det, ingen router er.
> Kun et modem og at accesspoint.
> Så den løsning du foreslår vil godt og grundigt
> kappe deres forbindelse til internettet.

Hvis du lige læste det link han sendte ville det fremgå at han ikke
ville erstatte den dhcp-tildelte offentlige adresse, men derimod
supplere den med en RFC-1918 adresse så netkortet på hans pc således har
to ip-adresser. Det er dog ikke en metode jeg ville anbefale til alle og
enhver da det er lidt langhåret.

MVH
Mads

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-05-05 18:51

Mads Bahrt skrev:
> [...]
> supplere den med en RFC-1918 adresse så netkortet på hans pc således har
> to ip-adresser. Det er dog ikke en metode jeg ville anbefale til alle og

Ahhh yes, linket glippede lige for mig.

Ja det er da en mulighed. Personligt er jeg ikke pjattet med den
men det skal jeg selvfølgelig ikke bestemme. :)
--
Peter J

Fra : Bettina&Fillip

Dato : 10-05-05 18:59

"Mads Bahrt" wrote:

> [...]
> med en RFC-1918 adresse så netkortet på hans pc således har to
> ip-adresser. Det er dog ikke en metode jeg ville anbefale til alle og

Synes nu også jeg har fulgt opsætningen fra linket, men jeg bliver ved med
at ændre på adressen udefra (DHCP'en).

Er ikke klar over hvad jeg gør forkert men det er ikke jordens mest logiske
opsætning..

Mvh

Fillip

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 10-05-05 20:04

On Tue, 10 May 2005 19:58:52 +0200, "Bettina&Fillip"
<bettina.fillipnospam@kkgaard.telelet.dk> wrote:

>Er ikke klar over hvad jeg gør forkert men det er ikke jordens mest logiske
>opsætning..

Nej, det er som der også står ikke det nemmeste at lokke Windows til.
Hvis du har en router så brug den.

/Jarlskov

Fra : Bettina&Fillip

Dato : 10-05-05 20:22

"Lasse Jarlskov" <wrote:

> Hvis du har en router så brug den.

Prøver det bedste jeg har lært

Fra : Bettina&Fillip

Dato : 10-05-05 15:20

Fillip wrote:

> [...]
> Yes.
>
> Jeg prøver og laver den samme ip på PSAdmin som min maskine.

Det virker ikke..
Har prøvet at lægge maskinens IP Address ind, DHCP Server ip'en og DNS
Servers IP'erne ind i PSAdmin.

Ved det første forsøg konfliktede maskinen med det samme.

Mvh

Fillip

Fra : Bettina&Fillip

Dato : 10-05-05 20:45

Tusind tak til jer alle.

_Alle_ har haft gode input, men især tak til Peter Jensen som var
vedholdende og holdt fast i router løsningen. Det var lige dét der skulle
til.

Men alle de andre gode hint kunne jeg ikke have undværet.

Nej hvor har jeg lært meget om netværk de sidste timer. Og især at en switch
og en printserver ikke har det med at være venner...

NG er genial.

Endnu engang tak til alle.

Venligste netværks hilsner

Fillip

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-05-05 20:54

Bettina&Fillip skrev:
> _Alle_ har haft gode input, men især tak til Peter Jensen som var
> vedholdende og holdt fast i router løsningen. Det var lige dét der skulle
> til.

Jamen velbekomme da ... Rart det lykkedes !

> Nej hvor har jeg lært meget om netværk de sidste timer. Og især at en switch
> og en printserver ikke har det med at være venner...

Det er nu ikke det der er problemet, men snarere at dit nerværkssetup
ikke har egnet sig til både lokalt netværk og internet på samme tid
før routeren kom ind i billedet. En switch er bare en mere eller mindre
dum boks som sagtens kan enes med en printserver ... Nå men nok om det,
det funker nu :)

> NG er genial.

Jepsen :)

--