Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Aktier
Fra : Tommyt

Dato : 09-05-05 21:50

Hejsa.

Hvis man nu ville handle lidt aktier hvor skal/kan man så gøre det online ?

Mvh
Tommyt

Fra : Anita

Dato : 09-05-05 22:15

Tommyt wrote:
> Hejsa.
>
> Hvis man nu ville handle lidt aktier hvor skal/kan man så gøre det
> online ?
>
> Mvh
> Tommyt

Hvis du har netbank, kan du måske gøre der der igennem. Men du skal først
have oprettet et aktiedepot.

Venligst Anita

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-05-05 22:31

Den 09-05-05 22.49 skrev Tommyt følgende:

> Hvis man nu ville handle lidt aktier hvor skal/kan man så gøre det online ?

Nordnet har et tilbud til nye kunder, så du kan handle for kun 19 kroner
per handel i de første tre måneder.

http://nordnet.dk/

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : FamB

Dato : 10-05-05 22:28

> Nordnet har et tilbud til nye kunder, så du kan handle for kun 19 kroner
> per handel i de første tre måneder.

Jeg er selv oprettet ved Nordnet. Når man er almindelig kunde og ikke
handler vildt meget, så skal man af med 0,17% i kurtage (eller er det
0,14%). Det er meget, så jeg overvejer at melde mig ind i DAF (Dansk
Aktionær Forening), for så kan man vist få det til 0,7%.

Er der nogen der har erfaring med det? Så vidt jeg kan se, så koster det
kun lidt over kr. 300 at blive medlem i DAF, så der skal vel ikke ret
mange handler til, før det har tjent sig selv hjem (selvfølgelig
afhængig af hvor stort et depot man har)?

Fra : Knud Thomsen

Dato : 11-05-05 07:09

"FamB" <da2d460@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
ret
| mange handler til, før det har tjent sig selv hjem (selvfølgelig
| afhængig af hvor stort et depot man har)?'''

0,7 % er altså væsentlig mere end 0.17

Knud

Fra : Tommyt

Dato : 11-05-05 18:02

HEJSA IGEN.

Som jeg kan se hvis jeg vil handle på den norske børs så må det være
nordnet jeg skal bruge, min bank tilbyder kun danske aktier såvidt jeg kan
se."arbejderns landsbank"

jeg er kommet så langt at jeg har oprattet en test konto og og

jeg er total nybegynder og vil kun købe lidt til forhåbentlig en lille
opsparing.

1: der står at handelspost : 2000
2 : prisen er 181

3:    vil det sige at jeg skal købe min. 2000 stk til 181 kr ?

4: når man så har købt aktier skal man så stadig være tilkoplet nordnet
   her tænker jeg på hvis nu jeg vil vente 5 år med at sælge ?

mvh
Tommyt

Fra : Peter H

Dato : 11-05-05 18:30

> [...]
>

> 4: når man så har købt aktier skal man så stadig være tilkoplet nordnet
> her tænker jeg på hvis nu jeg vil vente 5 år med at sælge ?

Som udgangspunkt nej. Du bestemmer selv handelsstørrelse, men
sandsynligheden for at en mindre handelsstørrelse går igennem er mindre end
en normal handelsstørrelse.

Du behøver ikke være tilkoblet noget som helst for at have dine akter, men
husk DAFs rådgivning, der er, at man som aktionær spreder sine investeringer
over mange selskaber, mange brancher og mange lande og helst large cap, dvs
de større selskaber, så man altid kan komme ud i utide; you never know at
man fortryder sit køb og vil skille sig af med aktien pga nyheder, terror,
den norske kone mmm

Hvis du satser på een aktie i norge tager du noget nær maksimal risiko for
tab. Jeg er en gammel aktionær der har prøvet turen, men lidt læsning i
dansk aktionærforenings blade eller for den sags skyld danske
investeringsforeningers blade (du kan hente dem i nordea, danske bank, hos
carnegie online) osv giver dig et fundament for investeringer.

PH

Fra : Tommyt

Dato : 11-05-05 19:45

Hej Igen *S*

Nu var det fiktive tal jeg brugte og min opsparing bliver
i første omgang kun ca 10k så det går nok *S*

men et lille spørsmål der jo nok belyser min uvidenhed.

hvis jeg køber

1000 aktier i et firma og det så går på røven
kan man så riciker at man skal af med mere end det man købte aktier til ?

mvh
Tommyt

Fra : Peter H

Dato : 11-05-05 20:15

> hvis jeg køber
>
> 1000 aktier i et firma og det så går på røven
> kan man så riciker at man skal af med mere end det man købte aktier til ?

Nej der er ingen solidarisk hæftelse og det er ikke et interessentselskab
eller anparter.
Du mister ikke mere end det indskudte i værste tilfælde.

Ph

Fra : FamB

Dato : 11-05-05 18:11

> 0,7 % er altså væsentlig mere end 0.17

Undskyld, jeg mente 0,07% Ja, der er vist meget forskel.

Fra : Peter H

Dato : 10-05-05 07:58

"Tommyt" <tommy@spammtamsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Hvis man nu ville handle lidt aktier hvor skal/kan man så gøre det online
> ?

Du kan handle aktier i alle stort set alle banker online. Mon ikke bankernes
egen hjemmeside har nogle links til deres homebankingkoncept?
De billigste, jeg ved godt du ikke spurgte om det, er nordnet, saxobank og
etrade, men endnu billigere er de amerikanske netbanker.
SAXObank og etrade er danske registrerede, men i den store sammenhæng kan
det have mindre betydning. Nordnet er ikke dansk men har et godt
intro-tilbud, men det er der også mange udenlandske aktører der har.

PH

Fra : JG

Dato : 10-05-05 19:59

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Et lille tillægs-spørgsmål .. :)

Kan man købe en aktie i en andens navn?

Jeg vil gerne købe en aktie som fødselsgave til en kammerat.
Kan det lade sig gøre?

Fra : Peter H

Dato : 10-05-05 21:07

> Kan man købe en aktie i en andens navn?
>
> Jeg vil gerne købe en aktie som fødselsgave til en kammerat.
> Kan det lade sig gøre?

Det du sikkert kan gøre at selv at købe aktien og så overføre den til din
kammerat ligesom med betalinger,hvor man kan overføre til andres konti.
Det er et sjældent fænomen at overføre aktier til andre, men det tror jeg
godt du kan. Selve overførselspapirerne er så symbolet på gaven.

Men at købe i hans navn. Den går nok ikke. Du skal så købe i eget navn og
bede om hans depotnr eller om ikke andet selv købe og erlægge
overførselspapirer i gave.

Jeg har selv prøvet at overføre papirer mellem 2 depoter i 2 banker og det
tager MÅNEDER! Sløve banker.

Fra : Michael

Dato : 10-05-05 21:43

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> overførselspapirer i gave.
>
> Jeg har selv prøvet at overføre papirer mellem 2 depoter i 2 banker og det

Men husk også, at der er gebyr for en sådan transaktion i langt de fleste
banker - typisk 2-300 kroner. Det er nok bedre blot at give vennen pengene
og så lade ham købe aktien selv, selvom det selvfølgelig ikke er så
spændende.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-05-05 22:51

Den 10-05-05 22.42 skrev Michael følgende:

> [...]
> banker - typisk 2-300 kroner. Det er nok bedre blot at give vennen pengene
> og så lade ham købe aktien selv, selvom det selvfølgelig ikke er så

I det hele taget må det vel siges at være en meget uspændende gave. Man
får højst en udskrift fra Værdipapircentralen. Det var straks noget
andet dengang aktierne var trykte og så meget højtidelige ud. De var
også noget nemmere at overdrage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.

Fra : Peter H

Dato : 11-05-05 07:32

> [...]
> banker - typisk 2-300 kroner. Det er nok bedre blot at give vennen pengene
> og så lade ham købe aktien selv, selvom det selvfølgelig ikke er så
Ja ikke at forglemme at det koster et gebyr at overføre, mellem 200 og 500
kr. Jeg har dog aldrig selv betalt for overførselsgebyr hvis man har sit
snakketøj i orden, men i princippet betaler man jeg tror 500 kr er mere
normalt. Jeg har overført mange papirer ligefra pensionaktier til frit depot
aktier og aldrig betalt en krone.

PH