summasummarum: Køb af egne varer
Fra : Thomas VJ

Dato : 09-05-05 17:59

Hejsa,

Nogle af de varer jeg har i Summasummarums varelager bruger jeg i min
undervisning og de skal derfor ikke sælges videre eller optræde i mit
varelager.
Hvordan bogfører jeg dette i Summasummarum?

--
mvh,
Thomas VJ

Fra : Nico de Jong

Dato : 09-05-05 18:29

forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>
> Nogle af de varer jeg har i Summasummarums varelager bruger jeg i min
> undervisning og de skal derfor ikke sælges videre eller optræde i mit
> varelager.
Jeg kender ikke noget til Summasummarum, men principielt er det vel
produktionsmidler, dvs midler der skal til for at kunne opretholde en
produktion (hhv undervisning). De skal altså ikke stå som varelager, fordi
et varelager skal kunne tælles op og sælges.
Nico

Fra : Thomas VJ

Dato : 09-05-05 21:58

"Nico de Jong" <spam@FARUMDATA.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
> produktion (hhv undervisning). De skal altså ikke stå som varelager, fordi
> et varelager skal kunne tælles op og sælges.

Det ved jeg nu, men da jeg købte de aktuelle varer i sin tid blev de
bogført som lagervarer, og nu skal jeg så have trukket dem ud af lageret på
en måde som skattefar accepterer ...

Men tak for dit input Nico.

Fra : Nico de Jong

Dato : 10-05-05 06:21

> [...]
> >
> Det ved jeg nu, men da jeg købte de aktuelle varer i sin tid blev de
> bogført som lagervarer, og nu skal jeg så have trukket dem ud af lageret

Krediter varelager og debiter Undervisningsmidler. Dette beløb kan der
afskrives på efter de normale regler. Hvis du så på et tidspunkt sælger de
brugte ting, kan du bogføre overskuddet på "Genvundne afskrivninger" hhv
"Tab på salg af brugte varer"
Jeg har lavet det sådan i over 20 år, og der har aldrig været nogen der har
brokket sig

Nico