Diverse spg. vol. 1
Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 20:58

Hej gruppe og hjælpsomme sjæle...

Her har jeg lige samlet et par - formentligt små - spørgsmål. Håber jeg kan
få lidt hjælp og tips til disse på dansk - hvorefter jeg tror, at det vil
hjælpe og gavne mig (og evt. andre) fremover, da det er "generelle" ting,
som kan bruges om og om igen i mit videre arbejde.

***1.***
Jeg har en form med to kolonner. Venstre "kolonne" består af labels med
tekst og højre kolonne består af edit bokse.
I editboksene skal der være mulighed for at skrive nogle beløb.
Nederst i formen ønsker jeg en sammentælling af de indtastede beløb i edit
boksene.
Her har jeg også indsat en edit boks og valgt "ReadOnly" propertien til at
være "True", da man ikke skal kunne indtaste noget i det felt. Værdien skal
automatisk udregnes, hver gang de øvrige editbokse ændrs.
Men hvordan får jeg editboksen til at vise værdien af de øvrige editfelter,
når de ændres?
Hvad er den bedste måde?

***2.***
Hvad hedder det komponent (og hvordan virker det), hvor jeg kan vælge mellem
"Ja" og "Nej". Der er ikke tale om radio buttons, men ... kik på www.jbu.dk
og øverst i banneret mod højre er der samme "element" efter "søg i". Blot
med "nyheder", "Tekstsider" og "love" i stedet for "Ja" og "nej". Håber det
var info nok omkring, hvad jeg søger

***3.***
Jeg har kaldt mine Units ved "sigende navne", men kan ikke få lov til at
kalde mine tilhørende forms for det samme... Er det korrekt? Hvad er
"korrekt" at gøre her, da det er uoverskueligt at have form1, form2, form3,
form4 osv.?

***4.***
Jeg har i en form 5 radiobuttons. 2 af dem hører sammen og 3 af dem hører
sammen. Hvordan får jeg inddelt dem i "grupper", så radiobutton 1 og 2
"hører sammen" og 3, 4, og 5 "hører sammen" (==> kun een markeret i hver
gruppe osv.)

***5.***
Hvornår kan jeg direkte bruge det indtastede data i en editboks til at
beregne noget og hvornår "skal" jeg have indholdet i en editboks lavet om
til en variabel før jeg kan beregne noget?

Tak for hjælpen på forhånd.
H. Larsen

Fra : Lars HT

Dato : 09-05-05 21:57

"Hans Larsen" <Nospam> wrote in message
> [...]
> skal automatisk udregnes, hver gang de øvrige editbokse ændrs.
> Men hvordan får jeg editboksen til at vise værdien af de øvrige

Opret en fælles OnChangeEvent (Lav en procedure, kald den f.eks.
EditBoxesOnChange) og sæt alle editboksenes OnChange til at pege på denne.
OnChangeEventen kaldes hver gang, der sker ændringer i en af editboksene.
I OnChangeEventen skal du så sammentælle værdierne i alle editboksene og
placere summen i den der "readOnly-editbox". Det vil nok være smart at
checke om indholdet er et tal (heltal/decimaltal), før du regner på f.eks.
summen af 34+A. Desuden skal "34", som i editboxen er en "string" først
konverteres til et tal med StrToFloat eller StrToInt, alle tallene skal så
sammentælles og konverteres tilbage til en "string" før det placeres i
ReadOnly'en.

> [...]
> "søg i". Blot med "nyheder", "Tekstsider" og "love" i stedet for "Ja" og
> "nej". Håber det var info nok omkring, hvad jeg søger

En combobox

> [...]
> kalde mine tilhørende forms for det samme... Er det korrekt? Hvad er
> "korrekt" at gøre her, da det er uoverskueligt at have form1, form2,

Jeg kalder alle mine units et navn a'la "unitMain" og "unitDitOgDat" og ders
tilsvarende forme for "formMain" og "formDitOgDat".

> [...]
> sammen. Hvordan får jeg inddelt dem i "grupper", så radiobutton 1 og 2
> "hører sammen" og 3, 4, og 5 "hører sammen" (==> kun een markeret i hver

Placer dem i hver sit panel (TPanel), som du gør usynligt vha. div.
indstillinger.

> [...]
> beregne noget og hvornår "skal" jeg have indholdet i en editboks lavet om
> til en variabel før jeg kan beregne noget?

Du kan i princippet sagtens bruge en editboks til at gemme mellemregninger,
men de skal jo hele tiden konverteres string til tal til string. Derfor er
det nemmere at definere en variabel af typen integer eller real (decimal)
til at opbevare mellemregningerne i.

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 22:05

Tak for dit svar Lars.

Jeg kigger på det i morgen formiddag.

/H. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 23:09

> [...]
> konverteres til et tal med StrToFloat eller StrToInt, alle tallene skal så
> sammentælles og konverteres tilbage til en "string" før det placeres i

Vil det sige noget lignende det her:

Forudsætninger:
1 form kaldet form 1
3 editbokse. Boks 1 og 2 er til indtastning. boks 3 er til resultatet.

Procedure EditBoxexOnChange;
var
a:integer;
Begin
StrToInt(Form1.Edit1.text);
StrToInt(Form1.Edit2.text);
a:=Form1.Edit1.text + Form1.Edit2.text;
IntToStr(a);
Form1.Edit3.text:=a;
end.

> En combobox

Takker. Det vatr den.

> Jeg kalder alle mine units et navn a'la "unitMain" og "unitDitOgDat" og
> ders tilsvarende forme for "formMain" og "formDitOgDat".

OK. Ved du, hvordan jeg ændrer navnene på mine uses og forms uden at lave
ged i det,.NÅR jeg en gang har kaldt dem noget og de indgår i et projekt

> Placer dem i hver sit panel (TPanel), som du gør usynligt vha. div.
> indstillinger.

Tak. Det var også det rigtige svar til mig.

> [...]
> string. Derfor er det nemmere at definere en variabel af typen integer
> eller real (decimal) til at opbevare mellemregningerne i.
Vil det sige, at jeg skal have 20 variabler, hvis jeg har 20 editbokse med
indtastede tal, som jeg skal bruge til forskellige udregninger?

/H. Larsen

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 10-05-05 01:19

Hans Larsen skrev:
> [...]
>
> Forudsætninger:
> 1 form kaldet form 1
> 3 editbokse. Boks 1 og 2 er til indtastning. boks 3 er til resultatet.

Nej, ovenstående kode er ikke så heldig. StrToInt er en funktion, der giver
et tal som resultat.

Procedure EditBoxexOnChange;
var
a:integer;
begin
a:=StrToIntDef(Edit1.text,0)+StrToIntDef(Edit1.text,0);
Edit3.text:=IntToStr(a);
end;

Vær opmærksom på at ovenstående kode kan kun arbejde med heltal.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : N. Foldager

Dato : 27-06-05 13:21

Hans Larsen:

Er det ikke mindre forvirrende for brugeren, hvis et resultat vises
uden edit-boxen? Jeg mener, read-only-editboxen inviterer til at
klikke forgæves i.

Hvis man ikke vil bruge edit-box, hvad bruger "man" så? Label?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 10-05-05 16:35

"Hans Larsen" <Nospam> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe og hjælpsomme sjæle...

Klip

Hej!
Prøv at købe bogen "Delphi4 Programmering" af Per Amdal Steffensen fra
forlaget Systime. Den er faktisk ganske god at begynde med.
Den kan selvfølgelig også lånes på biblioteket,men det er nu rart at have
sin egne.
Kurt Guldbæk
Hasselholtvej 4
7830 Vinderup

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 16:57

"Kurt Guldbæk" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> forlaget Systime. Den er faktisk ganske god at begynde med.
> Den kan selvfølgelig også lånes på biblioteket,men det er nu rart at have

Hej.

Tak for info.

Jeg har allerede været på udkig - både på biblioteket og i diverse
boghandler for at finde bøger o mDelphi PÅ DANSK og har allerede lånt 2
bøger, som jeg har læst meget i. Men (mit) bibliotek har ikke så bredt et
udvalg i bøger om Delphi.

Men som du selv siger, så skal bibliotekets bøger jo også afleveres igen...
Derfor vil det bedste være at have sine egne. Jeg har derfor også selv været
i byens 2 boghandler plus en enkelt udenbys. Men ingen af de 3 har bøger og
Delphi eller det der ligner. Faktisk har boghandler i dag (I hvert fald dem
jeg var i) kun meget (meget (meget)) få bøger og stort set kun hæfter om EDB
og computere.

Så kan man jo bestille bøger hjem... Men... Når man ikke ved, hvad bøgerne
reelt indeholder, kan man jo bestille noget helt "forkert" eller "dårligt",
hvis man bare bestiller ud fra titel eller emne, hvori Delphi skal indgå.

Men med dit forslag ahr jeg nu noget konkret, som jeg evt. kan bestille hjem
via en boghandler, hvis det kan lade sig gøre.

Takker

Fra : Kurt

Dato : 11-05-05 14:29

> [...]
hjem
> via en boghandler, hvis det kan lade sig gøre.

Der er en omtale af indholdet på deres hjemmeside, hvor du også kan bestille
bogen. Den kostede ca. 500kr.
/Kurt

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-05-05 12:22

> [...]
> boghandler for at finde bøger o mDelphi PÅ DANSK og har allerede lånt 2
> bøger, som jeg har læst meget i. Men (mit) bibliotek har ikke så bredt et

Du kan bestille bøger fra ALLE landets biblioteker via www.bibliotek.dk. De
skal endda blot hentes og afleveres på dit lokale bibliotek. Eneste ulempe
er, at man ikke kan forlænge lånet efter 1 måned.

På den måde kan du få afprøvet nogle flere inden køb.

hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-05 13:38

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> ulempe er, at man ikke kan forlænge lånet efter 1 måned.
>
> På den måde kan du få afprøvet nogle flere inden køb.

Super.

Har lige bestilt nu.

H. Larsen