find skærmopløsning
Fra : John Kjoller

Dato : 10-05-05 21:03

Jeg overvejer at lave 2 versioner af en hjemmeside; en til opløsninger under
1000px (i bredden) og en til over 1000px (i bredden).

Hvad skal jeg bruge, for at kunne finde brugerens skærmopløsning?

Kh
John

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-05-05 22:07

"John Kjoller" <john@skrivikkedette-basix.dk> writes:

> Jeg overvejer at lave 2 versioner af en hjemmeside; en til opløsninger under
> 1000px (i bredden) og en til over 1000px (i bredden).

Brug ikke skærm-opløsning til den slags. Det der er relevant (om
noget) er browser-vinduets størrelse.

> Hvad skal jeg bruge, for at kunne finde brugerens skærmopløsning?

Fx screen.width eller screen.availWidth. Men lad være.

For at finde browservinduets størrelse, så tjek her:
<URL:http://jibbering.com/faq/#FAQ4_9>
(det er FAQ'en for comp.lang.javascript. Rent guld :)

/L

Fra : John Kjoller

Dato : 10-05-05 22:22

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev

> Brug ikke skærm-opløsning til den slags. Det der er relevant (om
> noget) er browser-vinduets størrelse.
> Fx screen.width eller screen.availWidth. Men lad være.

OK?
Hvorfor er det bedre at lade være?

Kh
john

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-05-05 22:31

"John Kjoller" <john@skrivikkedette-basix.dk> writes:

> "Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev

> OK?
> Hvorfor er det bedre at lade være?

Fordi skærmopløsningen ikke siger noget om hvor meget plads web-siden
har.

Jeg kører konsekvent min browser i et vindue der er ca. halvdelen
af min skærms bredde (800 vs. 1600 pixels). Hvis nogen forsøger
at være smart og sender mig en side der er lavet til min. 1000 pixels
i bredden, så skal jeg til at scrolle for at se det hele. Jeg *kunne*
udvide min browser, men det er mere sandsynligt at jeg bare forlader
siden igen. (Og nej, siden kan ikke resize vinduet eller åbne et der
er større end min browsers størrelse).

Det er det rent magelige aspekt. Endnu værre kan det blive hvis man
baserer sig på "skærmens" opløsning på en fler-skærms computer.
<URL:http://www.geocities.com/peace_cake.geo/img/fullscreen.htm>

Generelt har skærmens opløsning ikke noget med web-sider at gøre.
Det er *kun* browserens størrelse der kan være relevant.

/L