HJÆLP !! Hvad gør jeg galt.
Fra : Dansk Automat Expert~

Dato : 28-05-01 09:40

Hej NG.

Jeg har netop købt ny PC.
Efter ca 36. timers forsøg på at få skidtet op at køre er jeg ved at miste
modet.

Her er så min fejlbeskrivelse:

Styresystemet (i øjeblikket WinMe), melder utallige fejl og gør ret
underlige ting.
Der kommer et utal af blå skærme, som for det meste er det rene volapyk i
form af hexadecimale talkoder. Den hyppigst forekommende fejl refererer til
filnavne som
"Vcache+(01)" og "VxD VFAT".
Selv når systemet tilsyneladende kører opstår der pludselige fejl i diverse
dll filer. B.la kernl32.
Det er umuligt at nævne dem alle, det var bare den eneste jeg kunne huske.
Systemet "glemmer" ret ofte PC'ens opsætning og melder fejl i
registreringsdatabasen, hvorefter den starter op uden drivere af nogen art
installeret.

Pc'en resetter spontant og systemet har det med at "pludselig" finde "ny"
hardware.
Som regel "PCI host bridge" og "CMOS" realtime ur".

Pc konfigurationen er som følger:
Abit KT7A-RAID
Tbird 1200/266
512 MB ram
Sony 52x CD
Pioneer 16/40 DVD
IBM 75GB HD (7200/ATA100)
Asus Geforce 3 Deluxe
Soundblaster Live 5.1
3Com 10/100 Mbit net

Jeg har geninstalleret 4 gange ialt. 2 gange med winMe og 2 gange med
Win98SE.
Og med det første, opdateret systemet online, for at undgå at ødelægge data
under nedlukning.
På RAID controlleren med begge systemer, og på IDE controlleren, også med
begge systemer. Win98SE har det med at lave fejl oftere end WinMe. Men
fejlene beskrevet er de samme.
Jeg har prøvet at udskifte RAM-blokken med en gammel 128MB klods, uden
resultat.
Jeg har prøvet at køre 100MHz bus og har endda "underclocket" processoren
helt ned til 800 MHz. Jeg har prøvet at disable RAID controlleren og slået
både Level 1 & 2 cache fra.

Jeg mistænker et defekt bundkort eller processor !!!!, måske endda en defekt
harddisk.
Jeg prøver idag (28/5/2000) at installere på en lånt harddisk, blot for at
udelukke at det er drevet den er gal med.

Jeg håber at der nogle kloge hoveder derude der kan hjælpe mig.

Svar helst på E-mail.

Fra : SuneF

Dato : 28-05-01 10:22

> [...]
> form af hexadecimale talkoder.

> Jeg mistænker et defekt bundkort eller processor !!!!, måske endda en defekt

Ja det er da muligheder værd at overveje.

Jeg ville sende møget tilbage med det samme, lad være med at spilde mere energi
på det, noget er helt defekt.

Hvis du har købt alle delene i samme forretning, så
synes jeg du skulle retunere den og give dem samme historie som du har givet os.
Ellers ville jeg nok starte med at bytte bundkortet og CPU'en.

Jeg kan ikke forestille mig du kan gøre noget galt, der får den til at opføre sig på den
måde.

Fra : MKP

Dato : 28-05-01 10:53

Jeg har haft et lignende problem som opstod efter at jeg installerede 512
mb ram (1 blok) på samme bundkort, under win98.

Jeg fik hele tiden blå skærm og fejlmeddelelsen "VxD blablabla vcache(01)
+0000019A.

Problemet blev løst ved at indsætte følgende i system.ini under [vcache]
MinFileCache=32768
MaxFileCache =32768

Vcache er det område af rammen som windows gemmer de filer i som den tror du
bruger igen. På denne måde slipper du for at bruge harddisken hvis du bruger
en fil ofte. Desværre er standartindstillingen at den kan bruge ubegrænset
af rammen. Ovenstående indstillinger skulle sikre at den kun bruger 32mb. Du
kan også prøve uden et minimum, men det virker bedst for mig med.

Ellers så kig på http://go.to/kt7faq -der er et hav af information om
bundkortet.

Mvh,
Mads

Fra : SuneF

Dato : 28-05-01 11:20

> Jeg har haft et lignende problem som opstod efter at jeg installerede 512
> mb ram (1 blok) på samme bundkort, under win98.

Okay, han skriver ganske vist han har testet med en 128 klods.

> Jeg fik hele tiden blå skærm og fejlmeddelelsen "VxD blablabla vcache(01)
> +0000019A.

Rammen var også min første tanke, jeg har selv haft et modul fra en fuldkommen
defekt sending (hvilket faktisk på en måde var fedt, for jeg behøvede ikke diskutere
med forretningen, de troede selvfølgelig på mig med det samme;).
Der er vist ikke grænser for hvilke fejl defekt ram kan lave:(

Fra : Rasmus Bernth Jensen

Dato : 28-05-01 12:13

Jeg mener ikke at Win Me kan klare 512 Mb blokke.
Prøv med andre ram evt 128, 256 blokke.

Fra : Claus Ortvald

Dato : 28-05-01 15:16

"Rasmus Bernth Jensen" <rasmus_bernth@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:9etbn5$2lit$1@news.cybercity.dk...
> Jeg mener ikke at Win Me kan klare 512 Mb blokke.
> Prøv med andre ram evt 128, 256 blokke.
>
> "Dansk Automat Expert A/S" <to@dae.dk> skrev i en meddelelse

Jo den kan godt

/Claus

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 28-05-01 15:30

"Rasmus Bernth Jensen" <rasmus_bernth@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:9etbn5$2lit$1@news.cybercity.dk...
> Jeg mener ikke at Win Me kan klare 512 Mb blokke.
> Prøv med andre ram evt 128, 256 blokke.

Det er noget vrøvl. Windows ME er fuldstændig ligeglad om der sidder 4x128MB
eller 1x512MB i en computer. Det er chipsettet eller bios der kan sætte en
begrænsning.
Desuden står der følgende i indlægget: "Jeg har prøvet at udskifte
RAM-blokken med en gammel 128MB klods, uden resultat."

--
Jimmy Nielsen

Fra : JK

Dato : 28-05-01 12:32

"Dansk Automat Expert A/S" <to@dae.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har netop købt ny PC.
> Efter ca 36. timers forsøg på at få skidtet op at køre er jeg ved at miste
> modet.
[snip]

Start med at fjerne alle "udnødvendige" enheder -dvs. lydkort, netkort
osv. - få frakoblet alle andre ide-enheder (f.eks. CD-romdrev) undtagen
diskdrev + hd.

- fjern din windowsinstallation og geninstallér (fra HD til HD - da du nu
ikke har CD-romdrev)
- efter geninstallation starter du diverse størrere programmer op (word,
excel) - start dem gerne op flere gange - så du måske har 5 word'er
kørrende.

= er systemet stadig ustabilt, så vil jeg sige, at du nok har et problem
(hardwareproblem) - ned i butikken med hele dynen.

- virker det imidlertid, så lukker du systemet helt ned, og installerer én
ting ad gangen, startende med dine ide-enheder, derefter lydkort - netkort
osv.

-efter hvér installerede enhed, starter du PC'en op og checker, at den
stadig er stabil - hvis den pludselig får tilbagefald, har du synderen.

/JK

Fra : Dansk Automat Expert~

Dato : 28-05-01 13:05

Jeg har allerede prøvet med en 128 MB stang, det gav ingen forskel i
resultatet.
Jeg har også prøvet at kun køre med HD + CD-rom + flopp; heller ingen
forskel.....

Fra : *** Lowlife ***

Dato : 28-05-01 19:04

jeg har et gæt .... AMD'en

skift til Intel !!!!!!

johnny

Fra : Fritze

Dato : 28-05-01 19:16

> jeg har et gæt .... AMD'en
>
> skift til Intel !!!!!!

Det var dog den mest usle forklaring jeg i mit liv har hørt. Du er da den
største nar at fyre sådan noget af. Stil lige dit Intel system op ved siden
af mit AMD, så skal jeg vise dig, hvad det er værd.

Asus A7V133 m. 2X30GB RAID
1485 MHz
1GB Ram

Fra : *** Lowlife ***

Dato : 31-05-01 16:18

hvis du vil prale Fritze, så find en på dit eget plan og støjniveau ( læs :
AMD )

P4 1,7@2,1 med 512 mb ram og Gforce2 Ultra rykker nok lidt fra din BAMBUS
AMD

johnny

PS jeg svinede ham ikke til, det håber jeg da heller ikke blev opfattet
sådan, jeg har bare hørt DÅRLIGT om AMD

Fra : Fritze

Dato : 31-05-01 16:39

Hvis du nu kigger efter i ALLE tests (undtagen internetbaserede), så vil du
jo se at selvom jeg skruede min AMD ned på dens standard hastighed (1333),
så kunne jeg smutte fra din P4 uden at begynde at svede. *G*

Fra : Fritze

Dato : 31-05-01 16:47

Læser du særlig tit om AMD cpu'er? (i det hele taget, ikke bare om
problemer) Så vil du se, at der er mindst lige så mange problemer med Intel.
Og uanset hvad, så var det stadig en ussel kommentar pludselig at fyre af i
en hardwaregruppe. AMD's cpu'er kører lige så hurtigt som Intel's og deres
pris er betydeligt mere "brugervenlig". Lad os lige høre en pris på dit
monster når den nu er så god
Tjek lige denne test, som faktisk omhandler netop din P4 og min Thunderbird.
http://www4.tomshardware.com/cpu/01q2/010423/index.html

Fra : Fritze

Dato : 31-05-01 16:54

> Læser du særlig tit om AMD cpu'er? (i det hele taget, ikke bare om
> problemer) Så vil du se, at der er mindst lige så mange problemer med
Intel.

Det her var så min fejl, for du omtalte ikke dens hastighed, men derimod
dens funktionalitet, fair nok, og de problemer der har måttet være handler
jo ikke om cpu'erne, men derimod om chipsettene og der kører de fleste
bundkort jo på VIA's chips (både Intel og AMD)

Fra : *** Lowlife ***

Dato : 31-05-01 16:20

hvis du vil prale Fritze, så find en på dit eget plan og støjniveau ( læs :
AMD )

P4 1,7@2,1 med 512 mb ram og Gforce2 Ultra rykker nok lidt fra AMD .... tror
jeg

Fra : Jan Vennike

Dato : 28-05-01 19:23

"*** Lowlife ***" <Lowlife@sol.dk> skrev i en meddelelse
> jeg har et gæt .... AMD'en
>
> skift til Intel !!!!!!
>
> johnny

MEGET konstruktivt. Skal nok hjælpe den stakkels mand

Gør hellere som JK foreslår, det er den eneste måde logiske måde at finde
synderen på. Og modsat dit svar så virker det faktisk.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Mercenary

Dato : 28-05-01 20:20

Det er mig igen....bare fra en anden mail.

Nu har systemet kørt i over 4 timer uden at gå ned.(sådan rigtig)
Jeg har kun fået 2 fejlmeddellelser. Èn dll fejl og en spændende
fejl...........

Jeg kørte 3D Mark 2001 og fik at vide at texturefilerne var korrupte !!!
Før det havde jeg kørt programmet en 2-3 gange.
Da jeg så startede programmet igen var der ingen fejl.
Nu hvor jeg tænker nærmere over det, kan det godt have noget med læsning af
harddisken at gøre.....eller hvad.

NU STIGER NØRDFAKTOREN.

Min harddisk er delt op i 3 drev. 1 x 3GB, 1x 20 GB og 1 x 52GB.
Det spændende er så......hvorfor er cluster størrelsen på de 3 drev
forskellige ??
(4K, 16K og 32K)
Jeg har desuden en 15GB Maxtor der ikke er delt op...her er cluster
størrelsen 8K.
Jeg har brugt IBM Disk Manager 2000 til at partitionere og formattere med
(ikke fast format)
fordi Fdisk stinker og ikke fatter en harddisk med plads på .

Jeg blev spurgt om jeg ville bruge "default" cluster sizes og svarede "så
skidt da".

Kan det tænkes at det er derfor alting går i mudder ?? Hvilken cluster size
er den rigtige ??

Please hjælp mig, alle i kloge PC nørder derude

Jeg ville hade at aflevere en PC fordi jeg selv er uvidende og til en vis
grad også fatsvag.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 28-05-01 21:32

> Kan det tænkes at det er derfor alting går i mudder ?? Hvilken cluster size
> er den rigtige ??

Der er ikke nogen rigtig clusterstørrelse.
Clusterstørrelsen og partionsstørelsen hænger uløseligt sammen.
Jo større partition jo større clusterstørrelse.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : JK

Dato : 29-05-01 08:13

"Mercenary" <Mercenary@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Min harddisk er delt op i 3 drev. 1 x 3GB, 1x 20 GB og 1 x 52GB.
> Det spændende er så......hvorfor er cluster størrelsen på de 3 drev
> forskellige ?? (4K, 16K og 32K)

Clusterstørrelserne kan sagtens være forskellige på dine partitioner (også
selv-om de alle sammen ligger på den samme disk) - der er ingen 'rigtig'
clusterstørrelse, men grundlæggende kan man vel sige, at jo mindre clustre
du kører med, jo bedre udnyttelse vil du få af din harddisk (udnyttelse af
plads). Hvis du har sat din clustersize til at køre f.eks. 16K, og du
derefter forsøger at lagre en fil, som kun fylder 1K, så vil denne ene fil
fylde hele din cluster (dvs. 16K), og spildplads vil så være 15K ubenyttet
(men mærket som 'i brug) - kører du derimod med clustersize 4 - vil din
spildplads dermed blive reduceret til 3 (bare som eksempel).

- dog vil jeg sige, at jeg har oplevet, at harddiske, som kører med meget
små clusterstørrelse, ikke er lige så "hurtige" som harddiske med f.eks. 16
eller 32K - måske er det fordi det er mere tidskrævende at skulle håndtere
mange små clustre end få store - aner det egentlig ikke.

/JK

Fra : Carsten

Dato : 29-05-01 20:06

Hej.

Jeg tror egentlig du skulle tage og formatere hele dynen - slette dine
partitioner og så bruge Fdisk til at partitionere din HD påny.

Fdisk er et glimrende program. Ingen fejl der. Det er måske ikke så
brugervenligt, men du har sandsynligvis mulighed for at få god og
fyldig og brugervenlig information om Fdisk på en eller anden måde.
Jeg har selv en gammel DOS 5.0 manual liggende, som jeg selv har
brugt.

Et andet aspekt er HD-størrelse contra cluster-størrelse.

Ifølge min barnelærdom så skal harddiske/partitioner over 2 GB køres
med FAT 32 - altså clusterstørrelse på 32 k..

Jeg har selv haft underlige fejl og HD-crash på et tidspunkt. Jeg
kiggede i BIOS, jeg formaterede og gjorde ved...
Fejlen lå i at jeg havde autodetected HD'en manuelt i BIOS, således at
den stod som en fixed disk - uden LBA slået til. Ved at skifte til
Autodetect (auto) og sætte den til LBA-mode - ja så har jeg ikke haft
et eneste crash i flere måneder.

Hvis vi skal dykke lidt dybere i dine problemer, så lad os kigge på
noget af din konfiguration:

Du har abit KT7 + soundblaster Live 5.1 + USB + Geforce

Det er kilden til mange problemer p.g.a. IRQ-sharing. Hverken
lydkortet, USB eller Geforce har godt af at dele IRQ. Tricket for at
undgå problemer derfra er at montere pci-kort i den rækkefølge, der
gør at disse ting ikke deler IRQ med noget andet. Sørgeligt nok skal
lydkortet bruge 2 IRQ'er, men en eller anden vil nok kunne forklare
hvordan man slår "legacy audio" fra, så man sparer en IRQ.

Din bundkort-manual nævner sandsynligvis hvilke pci-slots, der bruger
hvilke IRQ'er. Hvis ikke, så kan du garanteret finde ud af det på
Abit's hjemmeside.
Mon ikke også det kan konfigureres i Bios ? Jeg tror det.

Så med bare de 2 mulige fejlkilder, så er der grobund for mange fejl.

Jeg går ud fra at det er et VIA-chipset du har på dit motherboard.
Installerede du VIA's 4-in-1-drivers ?
Jeg vil anbefale dig at få hentet de nyeste.
P.T. hedder de vist version 1.31.

Desuden vil jeg anbefale dig at gå på Abit's hjemmeside og se om ikke
der skulle ligge en nyere BIOS, som du kan downloade. IKKE en
beta-bios med 4-way memory interleaving og alt det andet. Kig efter en
stabil gennemprøvet version.

Har du checket http://www.geforcefaq.com/faq.cgi ? Der er der svar og
tekniske råd i forhold til næsten alle motherboard- og
Geforce-kombinationer. Der nævnes også problemerne m.h.t. IRQ'er.
Jeg har ingen erfaring med Geforce 3, men mon ikke de samme problemer
som i de andre udgaver gør sig gældende ?
De er jo bagud-kompatible

Og ram er ikke noget problem. ME er ligeglad om der er 64, 128, 256
eller 512 Mb - det er motherboardet, der sætter grænsen. Og alle nyere
mb's understøtter 512 mb-klodser.

At jeg så forøvrigt personligt foretrækker win98se som OS, fordi jeg
føler at det er mindre "buggy" og er bedre driver-understøttet, det er
en helt anden sag.

Til den evige diskussion om AMD og Intel... Ja jeg er egentlig
uvidende om hvilken CPU, der er hurtigst, men jeg ved at jeg har fået
min T-Bird-processor til det halve af hvad Intels tilsvarende koster.
Og jeg føler selv at mit system sparker røv, så jeg føler mig ikke
snydt.

Jeg håber at det har givet dig lidt at arbejde videre med.

MVH
Carsten.

P.S. Jeg er ikke en nørd, men har blot oplevet noget lignende

Fra : Mercenary

Dato : 30-05-01 22:00

Det er fandeme utroligt hvad man kan slippe af sted med at kræve penge for.

Jeg har prøvet alt hvad der er muligt for at omgå det lorte problem.

Jeg har hentet og installeret nyeste drivere til alt. VIA's 4in1, HPT RAID
drivere og samt den officielle VIA patch.

Jeg har flashet min BIOS til den nyeste version ZT (11/05/2001).
Da det heller ikke fungerede hentede jeg den uofficielle PCI latency patch
som mange har haft stor success med, MEN DET FUNKER SGU HELLER IKKE.

Nu kan man så læse at der måske også er en bug i VIA's North-bridge
controller......fedt nok.
Kan de spassere ikke snart få fingeren ud og konstruere noget der virker ??

Hvor store tror i at mine chancer er for at få pengene tilbage for det
stykke værdiløse printplade ?? Det er jo ikke defekt som sådan, det er bare
chipsæt producenten der har nosset gevaldigt i det. 2 sukkerknalder ville
have kørt mindst lige så godt som det rådne chipsæt.

Jeg har fået mange gode henvendelser med en masse idéer og hjælp, men nu er
jeg hvirkelig på bar bund.............anyone ????

Mvh
Thomas

Fra : JK

Dato : 31-05-01 07:45

"Mercenary" <Mercenary@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Jeg har fået mange gode henvendelser med en masse idéer og hjælp, men nu
er
> jeg hvirkelig på bar bund.............anyone ????

er din PC stabil uden alt det "grej" ??! - altså uden dit creative lydkort,
og dit netkort, og dit videokort (hvis du har det) etc. etc. etc. -
nej-stadig ikke stabil ? - og du har lige foretaget en 'clean'
installation af Windows ? - prøv et andet grafikkort - stadig ikke stabil ?,
så lån noget ram af en kammersjuk - stadig ikke stabil ? - load failsafe i
din BIOS - stadig ikke stabil ? - så er der ned i bixen og kyl' boardet ned
i struben på den flinke ekspedient

/JK

Fra : Dansk Automat Expert~

Dato : 31-05-01 08:20

Som jeg skrev da jeg startede indlægget.
Jeg har geninstalleret 4 gange og prøvet at installere uden SBLive.

Uden lydkort kører det stabilt nok...

Fra : JK

Dato : 31-05-01 08:24

> Som jeg skrev da jeg startede indlægget.
> Jeg har geninstalleret 4 gange og prøvet at installere uden SBLive.
> Uden lydkort kører det stabilt nok...

bim-bam, så har du jo synderen ! - se om du ik' ka' låne et lydkort ét eller
andet sted, og se om det hjælper ! - ellers er det ned i bixen og råb lidt
højt, så får du hurtigt byttet svinet.

/JK