Måske OT: Søges ekstern spamfilter
Fra : Jochke

Dato : 05-05-05 07:55

Hej Gruppe.

Sorry hvis det er OT.

Kender I til nogle firmaer der tilbyder en form for mail gateway, så man
kan smide al mailen gennem deres servere, som så tjekker for spam og virus?

/Jochke

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 05-05-05 08:35

TDC Gør eller også har gjort !
kig på deres side .

Fra : Johnn Nekman

Dato : 05-05-05 08:59

www.Softscan.dk

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 05-05-05 09:37

Jochke wrote:

> Kender I til nogle firmaer der tilbyder en form for mail gateway, så man
> kan smide al mailen gennem deres servere, som så tjekker for spam og virus?

Det er der rigtig mange der kan. De mest fornuftige (at snakke med i
hvert fald) af dem der har forsøgt at prakke mig det på er
http://www.mailcare.dk/ - ingen praktiske erfaringer med dem - vi driver
vores egen løsning.

Knus
Regnar

Fra : Klaus Larsen

Dato : 05-05-05 10:59

Jochke wrote:
> [...]
> kan smide al mailen gennem deres servere, som så tjekker for spam og virus?

Der hvor jeg arbejder benytter jeg en spam firewall fra
http://www.barracudanetworks.com/

Den er ganske glimragende. Og så var den billig (under 30 K). Der findes
selvfølgeligt andre produkter men dem har jeg ikke haft hands on. Jeg
har heller ikke prøvet eksterne udbydere men jeg har ladet mig fortælle
det skulle være væsentligt dyrere end at hoste en løsning selv

Klaus

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 05-05-05 11:11

"Klaus Larsen" <kla@pode.dk> wrote in message

> Der hvor jeg arbejder benytter jeg en spam firewall fra
> http://www.barracudanetworks.com/
>
> Den er ganske glimragende. Og så var den billig (under 30 K).

Det kan jeg skrive under på.
Og så tager det ikke mange min. at få sat op.
Den kan varmt anbefales.

Mogens

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 05-05-05 11:16

> [...]
>
> Kender I til nogle firmaer der tilbyder en form for mail gateway, så man
> kan smide al mailen gennem deres servere, som så tjekker for spam og

TDC http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_int_si_em og CSIS
http://www.csis.dk/default.asp?page=article.asp&tekstID=30 gør i hvert fald.

Prøv også at kigge på 3com mailfirewall, koster lidt over 6K + licenser +
årligt opdateringsgebyr.

Mvh Sophus

Fra : Calle.

Dato : 05-05-05 17:29

Jochke wrote:
> [...]
>
> Kender I til nogle firmaer der tilbyder en form for mail gateway, så
> man kan smide al mailen gennem deres servere, som så tjekker for spam
Gmail, som er ganske gratis.
--
Calle.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 05-05-05 17:57

Calle. wrote:
> Gmail, som er ganske gratis.

Gmail opfylder INGEN af de krav manden stiller - hvorfor nogen bruger
Gmail i det hele taget går ud over min forstand...

Jeg kan varmt anbefale Softscans Tower løsning - har benyttet den på
jobbet i over et år - vi har haft 4 bekræftede false positives - hvor
afsenderen havde brugt double extentions på word dokumenter .doc.doc

I alle tilfælde kunne mailes blot frigives fra karantæne.

Fantastisk godt og effektivt produkt.
--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Calle.

Dato : 05-05-05 18:05

Uffe S. Callesen wrote:

> Gmail opfylder INGEN af de krav manden stiller
Nå den fjernar da spamen på mine mail adresser, som jeg har ved Get2net,
TDC, og tiscali.
Var det ikke kun det den skulle?

> Gmail i det hele taget går ud over min forstand...
Den rækker åbenbart ikke langt nok.

--
Calle.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 05-05-05 19:02

Calle. wrote:
> Nå den fjernar da spamen på mine mail adresser, som jeg har ved Get2net,
> TDC, og tiscali.
> Var det ikke kun det den skulle?

> Den rækker åbenbart ikke langt nok.

Hvis du lige sparer på de dumsmarte bemærkninger og istedet lige
forklarer hvordan du løser dette med Gmail...

<snip>
Kender I til nogle firmaer der tilbyder en form for mail gateway, så man
kan smide al mailen gennem deres servere, som så tjekker for spam og virus?
</snip>

Gmail er _ikke_ en smtp gateway ! Men blot et mail hotel.... Som ikke
engang tillader dig at slette din mail for bestandigt. Nej istedet
bruger de alt din mail - både den du kan se og den du tror du har
slettet fra deres servere til at ramme dig med reklamer som din google
genererede mailprofil siger passer på dig...

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Calle.

Dato : 06-05-05 14:08

Uffe S. Callesen wrote:
> Hvis du lige sparer på de dumsmarte bemærkninger og istedet lige
> forklarer hvordan du løser dette med Gmail...

viderestiller din alm. mail til Gmail, og bruger gmail som mailkonti, hvor
du blot skriver den originale @ ind som afsender. Pop3 skal selvfølgelig
opsættes i Gmail.

> [...]
> slettet fra deres servere til at ramme dig med reklamer som din google
> genererede mailprofil siger passer på dig...
Sikke en gang vrøvl, de fjerne jo reklamemails fra din post.
--
Calle.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 06-05-05 23:13

Calle. wrote:
> viderestiller din alm. mail til Gmail, og bruger gmail som mailkonti, hvor
> du blot skriver den originale @ ind som afsender. Pop3 skal selvfølgelig
> opsættes i Gmail.

Ja det er fint med 1 enkelt mail adresse - men de færeste køber av+spam
gateways ude i byen for en enkelt mail adresse...

> Sikke en gang vrøvl, de fjerne jo reklamemails fra din post.

*suk* jeg giver op - du er helt forelsket i gmail uden at vide hvordan
systemet fungerer...

--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Calle.

Dato : 07-05-05 18:52

Uffe S. Callesen wrote:

> Ja det er fint med 1 enkelt mail adresse - men de færeste køber
> av+spam gateways ude i byen for en enkelt mail adresse...

Jeps, men dette er ganske gratis

> *suk* jeg giver op - du er helt forelsket i gmail uden at vide hvordan
> systemet fungerer...

Nej! jeg er på ingen måder forelsket i Gmail, jeg ved bare at jeg får hvad
der er nødvendigt for mig! Ganske gratis.
Og samtidig ved jeg ganske udemærket hvordan systemet fungerer. Hos mig er
det uden problemer.

--
Calle.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 07-05-05 21:32

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Jeps, men dette er ganske gratis

Det kommer da an på om du regner tid for gratis, det er den sjældent i
profesionelle sammenhænge.

> Nej! jeg er på ingen måder forelsket i Gmail, jeg ved bare at jeg får hvad
> der er nødvendigt for mig! Ganske gratis.

Det er sikkert helt fint for dig, men spørgeren efterspørger en
smtp-gateway, så den vil nok ikke være god for ham.

> Og samtidig ved jeg ganske udemærket hvordan systemet fungerer. Hos mig er
> det uden problemer.

Så gætter jeg på at du ikke er administrator for 200 brugere.

/Brian

Fra : Calle.

Dato : 08-05-05 07:34

Brian R. Jensen wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> Det kommer da an på om du regner tid for gratis, det er den sjældent i
> profesionelle sammenhænge.

Hvilken tid.

> Det er sikkert helt fint for dig, men spørgeren efterspørger en
> smtp-gateway, så den vil nok ikke være god for ham.

> Så gætter jeg på at du ikke er administrator for 200 brugere.

Her tænker jeg på privat brug, og hvor mange alm. hustande er på 200
--
Calle.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 08-05-05 20:46

> Hvilken tid.

Den tid det tager at sætte løsningen op.

> Her tænker jeg på privat brug, og hvor mange alm. hustande er på 200

Sikkert ikke nogen, men det er heller ikke relevant, der blev spurgt efter
en professionel løsning, eller ihvertfald en løsning der indikere noget
andet en privat-bruger setup.

/Brian

Fra : Calle.

Dato : 09-05-05 14:32

Brian R. Jensen wrote:

> Den tid det tager at sætte løsningen op.

Det tar 2 min at lave en viderestilling, såååå

Hvor står det!
--
Calle.

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 09-05-05 15:10

> Det tar 2 min at lave en viderestilling, såååå

Du vrøvler eller bevæger dig i en anden verden en min.
Alene det at bevæge dig mellem to arbejdspladser tager oftest mere end to
min. og hvis det holder så er det stadig over 6,5 time ved 200 brugere.

> Hvor står det!

<citat>
Kender I til nogle firmaer der tilbyder en form for mail gateway, så man
kan smide al mailen gennem deres servere, som så tjekker for spam og virus?
</citat>

I min verden er ovenstående ikke en pop3-løsning.

Nok om det, du vil ikke debatere men blot have ret - det er min tid for kort
til.

EOD
/Brian

Fra : Calle.

Dato : 09-05-05 15:14

Brian R. Jensen wrote:
> [...]
> Alene det at bevæge dig mellem to arbejdspladser tager oftest mere
> end to min. og hvis det holder så er det stadig over 6,5 time ved 200
du bliver ved med dine 200 brugere. Der er ikke en der har nævt ordet
proffesionelt brug

> <citat>
> Kender I til nogle firmaer der tilbyder en form for mail gateway, så
> man kan smide al mailen gennem deres servere, som så tjekker for spam
> og virus? </citat>

Hvem siger det er til et firma, Google er vel et firma lige som alle andre.
--
Calle.

Fra : Martin Schultz

Dato : 09-05-05 15:58

Calle. <fake@fake.fake> skrev 2005-05-09:
> du bliver ved med dine 200 brugere. Der er ikke en der har nævt ordet
> proffesionelt brug

Det blev ikke bævnt direkte men jeg læser det implicit i første indlæg
og dine indlæg lyder som gmail er helt fantastisk til bådeprivate og
firmaer.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jochke

Dato : 10-05-05 07:54

Calle. skrev:

*en masse vøvl*

> Hvem siger det er til et firma, Google er vel et firma lige som alle andre.

Tak til Calle, for sit bud på gmail.

Men som jeg skrev skulle det være en SMTP gateway. Vi har lidt over 1000
mail konti. Så med mindre du føler du har tid til at oprette 1000 Gmail
konti, som videresender mailsne til den respektive konto indehaver,
foretrækker jeg en anden løsning.

Så jeg må give Martin, Brian og Uffe ret i at det er til større setup,
end den private husstand.

/Jochke

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-05-05 11:15

"Jochke" == Jochke <jochke7@jochke.dk> writes:

> [...]

> Gmail konti, som videresender mailsne til den respektive konto
> indehaver, foretrækker jeg en anden løsning.

I den størrelsesorden er MailCare.dk langt det billigste bud.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Jochke

Dato : 10-05-05 21:07

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> I den størrelsesorden er MailCare.dk langt det billigste bud.

Jeg var bare ude og tjekke markedet. Det ser stadig meget dyrt ud. Det
kan for vores vedkommende bedre betale sig, at sætte vores egen
mailserver op.

Med mindre Calle melder sig frivilligt til, at sætte 1000 Gmail konti op.

/Jochke

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 10-05-05 21:47

> Jeg var bare ude og tjekke markedet. Det ser stadig meget dyrt
> ud. Det kan for vores vedkommende bedre betale sig, at sætte vores
> egen mailserver op.

Hvis du mener du kan klare installation of trift for mindre end
10.000,- om året er det helt klar billigere at have den slags
inhouse. Men mange steder vælger man at outsource den slags
ikke-kerne-kompetencer.

> Med mindre Calle melder sig frivilligt til, at sætte 1000 Gmail
> konti op.

Har han ikke allerede gjort det? Jeg kan iøvrigt godt levere de 50,
hvis det skullle blive nødvendigt

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 10-05-05 22:35

"Jochke" <jochke7@jochke.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg var bare ude og tjekke markedet. Det ser stadig meget dyrt ud. Det kan
> for vores vedkommende bedre betale sig, at sætte vores egen mailserver op.

Med det antal brugere du har gælder det også om at have tillid til din
eksterne leverandør, dem der levere billigere produkter har ofte mindre
kunder som primær gruppe.

Hvis du selv vil sætte op har jeg hørt godt om Symantec BrightmailAntiSpam,
men svjv er listeprisen omkring 80,- kr/år pr. bruger, når man når op i din
størrelse ;)
Nu har jeg en anelse om at der er en uddannelsesinstitution, så der er
væsentligt billigere licenser, jeg mener listeprisen er omkrin 24,-
kr/år/bruger
Den kan installeres både på Linux, Solaris og Windows.
Du kan få en demo-licens fra din forhandler.

Ellers er der jo Spamassassin, det er gratis og kører på *nix, *bsd og sågar
Windows.
Der skal arbejdes lidt med den, men der er alle muligheder for et godt
resultat.

Fra : Jochke

Dato : 11-05-05 07:52

Brian R. Jensen skrev:

> [...]
> kr/år/bruger
> Den kan installeres både på Linux, Solaris og Windows.
> Du kan få en demo-licens fra din forhandler.

Det er desværre ikke en uddannelses institution, men ungdomsboliger.

> [...]
> Windows.
> Der skal arbejdes lidt med den, men der er alle muligheder for et godt

Vi kører allerede Spamassassin i dag. Men da vores licens til Dr
Web(antivirus scanner) snart udløber og de har sat priserne gevaldigt op
overvejer vi alternativer.

/Jochke

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 11-05-05 17:08

Jochke wrote:

> Vi kører allerede Spamassassin i dag. Men da vores licens til Dr
> Web(antivirus scanner) snart udløber og de har sat priserne gevaldigt op
> overvejer vi alternativer.

Så er det vel bare at udskifte den med ClamAV?

Knus
Regnar

Fra : Jochke

Dato : 11-05-05 19:50

Regnar Bang Lyngsø skrev:

> Så er det vel bare at udskifte den med ClamAV?

Det var også tanken. Men ville lige høre om det kan betale sig, at
outsource opgaven, eller selv købe en ekstra server.

/Jochke

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 10-05-05 22:54

> Jeg var bare ude og tjekke markedet. Det ser stadig meget dyrt ud. Det
> kan for vores vedkommende bedre betale sig, at sætte vores egen
> mailserver op.

Hvis du går og overvejer at drifte noget selv så er dette måske en
interessant side at kigge lidt på:
http://www.msexchange.org/articles/Server_Based_Antispam_Comparison.html

I øvrigt vil jeg anbefale dig at læse tråden i dk.edb.netvaerk.stort der
hedder "sammenligning af spamfiltre" der er en del gode hints.

Mvh Sophus

Fra : Calle.

Dato : 10-05-05 22:16

Jochke wrote:
> [...]
> indehaver, foretrækker jeg en anden løsning.
>
> Så jeg må give Martin, Brian og Uffe ret i at det er til større setup,

så burde indlæget nok have lagt i dk.edb.netwaerk.stort, da jeg ikke regner
med at alle 1000, deles om et par PCere
--
Calle.

Fra : Jochke

Dato : 11-05-05 07:53

Calle. skrev:

> så burde indlæget nok have lagt i dk.edb.netwaerk.stort, da jeg ikke regner
> med at alle 1000, deles om et par PCere

Her må jeg nok give dig ret. Men jeg garderede mig ved at skrive OT i
enmefeltet.

/Jochke

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-05-05 13:14

On Tue, 10 May 2005 23:16:20 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

> så burde indlæget nok have lagt i dk.edb.netwaerk.stort

Hvad skulle indlægget have lagt i dk.edb.netwaerk.stort ? Et æg?

-A

Fra : Calle.

Dato : 11-05-05 14:11

Asbjorn Hojmark wrote:

> Hvad skulle indlægget have lagt i dk.edb.netwaerk.stort ? Et æg?

så havde jeg skrevet "lagt det", men der står at indlæget skulle ligge der.
Ganske normal dansk retskrivning, som jeg forøvrigt fik 13 til eksamen i
dengang.
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 19:21

"Asbjorn Hojmark"

> Hvad skulle indlægget have lagt i dk.edb.netwaerk.stort ? Et æg?

ROFL

Kan se at der stadig er plads til noget humor...

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-05-05 09:22

Calle. <fake@fake.fake> skrev 2005-05-10:

> så burde indlæget nok have lagt i dk.edb.netwaerk.stort, da jeg ikke regner
> med at alle 1000, deles om et par PCere

Ja ja ja, bare snak uden om.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 06-05-05 00:30

"Uffe" == Uffe S Callesen <anon@anon.local> writes:

> Gmail opfylder INGEN af de krav manden stiller - hvorfor nogen
> bruger Gmail i det hele taget går ud over min forstand...

Er du ikke klar over at der er POP3 adgang til en gmailkonto?

> [...]
> jobbet i over et år - vi har haft 4 bekræftede false positives -
> hvor afsenderen havde brugt double extentions på word dokumenter

Jeg bruger selv mailcare.dk Her er prisen noget lavere end softscan,
og det er, såvidt jeg kan gennemskue nøjagtigt det samme produkt man
får for pengene. Jeg har samme erfaringer som du har gjort dig.

Men nu er det jo et godt spørgsmål om jocke har lyst til at bruge
298,- eller mere om måneden på at få vasket sin mail ude af huset?

Spamfighter er noget billigere ved en lokal installation, men så står
man dels med det problem at en halv million andre internetbrugere
definerer hvad der er spam = exit nyhedsbreve, samt problemet med den
lokale installation.

> I alle tilfælde kunne mailes blot frigives fra karantæne.

> Fantastisk godt og effektivt produkt.

Og det bedste af det hele er at man ikke skal udvide sin angrebsflade
med endnu et stykke fejlfyldt[1] software

[1] Der er pr. definition fejl i software.

Fra : Martin Schultz

Dato : 06-05-05 12:42

Calle. <fake@fake.fake> skrev 2005-05-05:

> Gmail, som er ganske gratis.

gmail er ikke en mailgateway. Det er en mailudbyder. Prøv at læse
det originale indlæg igen. Han søger ikke en mailudbyder med
spam og virus filtrering.

Især hvis det er et firma der skal bruge en løsning vil det
ikke kunne anbefales.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Calle.

Dato : 06-05-05 14:04

Martin Schultz wrote:

> [...]
> spam og virus filtrering.
>
> Især hvis det er et firma der skal bruge en løsning vil det

Nej, men på private mails er det gange fint

--
Calle.

Fra : Martin Schultz

Dato : 06-05-05 16:49

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> skrev 2005-05-06:

> [...]
> spam og virus filtrering.
>
> Især hvis det er et firma der skal bruge en løsning vil det

I øvrigt virus scanner gmail heller ikke dine emails.

Martin
med mindre andet er angivet.