Fildeling via VPN - hvordan?
Fra : Martin Larsen

Dato : 29-04-05 01:52

Hej gruppe

Det er lykkedes mig at lave en VPN forbindelse mellem min PC og en anden
PC på internettet. Forbindelsen etableres fint nok, klientmaskinen (den
anden PC) får tildelt en IP adresse i samme område som min egen
(serveren) og alt ser ok ud.

Men fra klientmaskinen på adressen \\<min ip>\<sharenavn> er der helt og
aldeles tomt i stifinder. Skriver jeg derimod det samme ser jeg de
rigtige filer.

Jeg har givet klientmaskinen samme arbejdsgruppenavn (er det egentligt
nødvendigt?).

Har også husket at sluse port 1723 igennem min Cisco 677 router (men før
det kunne forbindelsen slet ikke etableres).

Hvad skal der yderligere gøres for at den anden ser mine filer?

PS. Fra computerne på mit lokalnetværk virker fildelingen fint.

Og et generelt tillægsspørgmål: Er en VPN tunnel tovejs? Altså, kan
begge maskiner "se" hinanden?

Takker og bukker

Martin

To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Johnn Nekman

Dato : 29-04-05 05:36

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> Men fra klientmaskinen på adressen \\<min ip>\<sharenavn> er der helt og
> aldeles tomt i stifinder. Skriver jeg derimod det samme ser jeg de rigtige
> filer.
Firewall slået til/fra?

> Jeg har givet klientmaskinen samme arbejdsgruppenavn (er det egentligt
> nødvendigt?).
Nej

> Har også husket at sluse port 1723 igennem min Cisco 677 router (men før
> det kunne forbindelsen slet ikke etableres).
Hvad med protocollen GRE ( protocol nummer 47 ) ? Jeg går ud fra at det er
en PPTP forbindelse du forsøger at skabe, og der bruges TCP/1723 som
kommando kanal, og GRE som data forbindelse.

> Hvad skal der yderligere gøres for at den anden ser mine filer?
Kommer an på dine svar til ovenstående.

> PS. Fra computerne på mit lokalnetværk virker fildelingen fint.
Ok, så er det næppe noget firewall.

> Og et generelt tillægsspørgmål: Er en VPN tunnel tovejs? Altså, kan begge
> maskiner "se" hinanden?
Ja
--
Mvh Johnn

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-04-05 09:53

Hej Johnn og tak for svarene

> Firewall slået til/fra?

Slået til, men givet behørig tilladelse. Også til tilgang af filer via
lokalnetværket. Jeg går ud fra at i denne forbindelse er VPN
forbindelsen at betragte som et lokalnetværk, idet deres ip'er ligger
side om side.

> Nej

Ok, regnede egentligt heller ikke med det.

> Hvad med protocollen GRE ( protocol nummer 47 ) ? Jeg går ud fra at det er
> en PPTP forbindelse du forsøger at skabe, og der bruges TCP/1723 som
> kommando kanal, og GRE som data forbindelse.

Ja, prot. 47 er også NAT'et

> Kommer an på dine svar til ovenstående.

Klar nok

Jeg fik ikke nævnt at det er XP Home Edition - er det et problem?

Martin

Fra : RpR

Dato : 29-04-05 13:49

> Har også husket at sluse port 1723 igennem min Cisco 677 router (men før
> det kunne forbindelsen slet ikke etableres).

Du kunne også se på www.openvpn.net det er gratis og kan sluse det hele over
én port. Den opretter et virtuelt netkort på de maskiner det installeres på,
og de netkort kan så sættes sammen i et netværk. Det kan sagtens sættes op
så server delen gir klienterne IP ud fra din eksisterende DHCP gateway
(typisk en router eller lign).

Jeg bruger det til at tilgå mit eget netværk ude fra bl.a. min skole, der
har samtlige porte ud over 80 (http) og 443 (ssl) lukkede.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~