Netværk mellem en Win-pc og Mac
Fra : grumme

Dato : 27-04-05 19:42

Hej

Er det muligt at lave netværk mellem en alm pc der kører Windows og en
Mac(ved pt ikke lige hvilket styresystem)?
Hvis ja, er der så nogle forholdsregler jeg skal tage?

mvh
Brian

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-04-05 19:58

"grumme" <gru@nulle.dk> crashed Echelon writing

> Er det muligt at lave netværk mellem en alm pc der kører Windows og en
> Mac(ved pt ikke lige hvilket styresystem)?

Ja, TCP/IP er ret så kendt protokol på begge maskiner.

> Hvis ja, er der så nogle forholdsregler jeg skal tage?

Hvad skal der ske af kommunikation mellem dem, SMB, FTP, NFS lign? Og om
disse protokoller er direkte understøttet af styresystemet (mest rettet mod
Macen)

--
Bjarke Andersen

Fra : grumme

Dato : 27-04-05 20:40

> [...]
>
> Hvad skal der ske af kommunikation mellem dem, SMB, FTP, NFS lign? Og om
> disse protokoller er direkte understøttet af styresystemet (mest rettet

Der skal deles en internetforbindelse gennem router eller switch (ved det pt
ikke), og der skal deles filer mellem computerne samt deles en printer der
også kan og skal fungere på netværket.

Tak for svaret.

mvh
Brian

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-04-05 21:37

grumme skrev:

> Der skal deles en internetforbindelse gennem router eller
> switch (ved det pt ikke), og der skal deles filer mellem
> computerne samt deles en printer der også kan og skal fungere
> på netværket.

Det kan du godt.
Jeg har pt. en G4, en G5, som begge kører OS 10.3.9 og en PC,
som kører WinXP Pro SP2, koblet på en Linksys BEFSR41-router,
så de deles om den samme ADSL-forbindelse.

Jeg kan også dele mapper og printere imellem dem, men har dog
for nylig valgt at koble G5'eren og PC'en direkte til min
printer (som ikke er en netværksprinter) da den både har
Firewire og USB2-indgang, som kan bruges på samme tid, men i
starten printede jeg fra G5'eren over netværket ved at dele
printeren på PC'en og så printe igennem den fra Mac'en, men
det kræver jo så også, at PC'en skal være tændt for at kunne
printe fra Mac'en.

Man kan efter sigende også koble printeren til en Mac'en, slå
printerdeling til i OS X og så printe til den fra Windows over
port 631, men det har jeg ikke haft lejlighed til at rode med
endnu. Mest fordi at den opsætning jeg har nu, fungerer fint.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-04-05 21:11

grumme <gru@nulle.dk> wrote:

> Er det muligt at lave netværk mellem en alm pc der kører Windows og en
> Mac(ved pt ikke lige hvilket styresystem)?
> Hvis ja, er der så nogle forholdsregler jeg skal tage?

Finde ud af hvilket styresystem din Mac bruger.

--
"Paris - wasn't it named after me?"

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 28-04-05 08:34

> Er det muligt at lave netværk mellem en alm pc der kører Windows og en
> Mac(ved pt ikke lige hvilket styresystem)?
> Hvis ja, er der så nogle forholdsregler jeg skal tage?

Internetadgang er lige ud af landevejen.
Fil og printerdeling kræver at du vælger en protokol. Windows er født med
SMB, mens Mac er født med AFP.
Hvis du vil køre SMB, så skal der være Samba, Dave eller lignende på Maccen.
Jeg mener at OS X er født med noget SMB, så der skulle der ikke være
problemer.
Hvis du vil køre AFP, så skal du have en AFP klient til Windows. Der har jeg
haft gode erfaringer med et program som hedder "Maclan connect".
FTP som en anden nævner giver ikke de samme muligheder som SMB, AFP og NFS.
NFS (en Sun fildelingsprotokol primært til Unix) er mere besværlig at sætte
op end SMB og AFP.

Niels Dybdahl