Hvad betyder denne fejl?
Fra : JSH [9800]

Dato : 27-04-05 15:22

Hændelsestype: Fejl
Hændelseskilde: Dhcp
Hændelseskategori: Ingen
Hændelses-id: 1002
Dato: 27-04-2005
Klokkeslæt: 07:58:37
Bruger: Ikke tilgængelig
Computer: PC-1
Beskrivelse:
Rettigheden til IP-adressen 192.168.1.2 for netværkskortet med
netværksadressen 0050BF05B32B blev nægtet af DHCP-serveren 0.0.0.0
(DHCP-serveren sendte en DHCPNACK-meddelelse).

Hvad betyder denne fejl og hvordan kan den rettes?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-04-05 15:43

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> wrote in

> [...]
> (DHCP-serveren sendte en DHCPNACK-meddelelse).

> Hvad betyder denne fejl og hvordan kan den rettes?

Det betyder at du ikke får lov at beholde adressen 192.168.1.2 -
hvordan du undgår det er svært at sige uden oplysninger om dit setup.

"Be nice to nerds - you might end up working for one"

Fra : JSH [9800]

Dato : 27-04-05 15:51

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> .: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
> "Be nice to nerds - you might end up working for one"

Min opsætning er følgende:

2 pc-ere der hver får sin IP-adresse tildelt af min router, som er en
Netgear WGR614.

Jeg har ADSL hos TDC.

Er det nok?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-04-05 02:32

> 2 pc-ere der hver får sin IP-adresse tildelt af min router, som
> er en Netgear WGR614.
> Jeg har ADSL hos TDC.

Vil være lækkert at vide noget om DHCP serverens (i din router ?)
opsætning.

Men, det der formentlig sker er, at din PC får tildelt adressen
192.168.1.2 ad DHCPen og da leasen så udløber forsøger den at forny
den hvilket ikke lykkes fordi DHCPen nægter det.

Får du fejlen ved boot eller senere ? har PCen stået i dvale når
fejlen kommer ? Fortæl lidt mere om hvornår fejlen opstår og evt. om
du gør noget før det sker.

Har du adgang til noget log fra DHCPen ?

Fandt iøvrigt lige dette her på det store internet:
Typically, you see dhcpnack messages if the DHCP server is asked to
provide an IP address that doesn’t belong to its scope on that
particular interface. This situation occurs most often when a
computer is moved to a different subnetwork. If a different DHCP
server is providing IP addresses to the client, it issues a dhcpnack
when it receives the moved client’s request for a renewal because the
IP address requested by the client is outside its scope. The client
sends a dhcpdiscover message and finally gets a valid IP address for
that network.

Har du mere end en DHCP eller mere end et logisk netværk ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : JSH [9800]

Dato : 28-04-05 07:32

"Henrik Stidsen"

> [...]
> .: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
> Nerd is a word only used by those who can't pronounce 'Intellectual'.

Router Status

Account Name JSH-net
Firmware Version V1.0.7TDC_1.0.6

Internet Port
MAC Address 00:0F:B5:A1:67:xx
IP Address 80.xxx.xxx.xxx
DHCP DHCPClient
IP Subnet Mask 255.255.255.240
Domain Name Server
193.162.153.164
194.239.134.83

LAN Port
MAC Address 00:0F:B5:A1:67:24
IP Address 192.168.1.1
DHCP ON
IP Subnet Mask 255.255.255.0

Wireless Port
Name (SSID) NETGEAR
Region Europe
Channel 11
Mode Auto
Wireless AP OFF
Broadcast Name OFF

Fejlen opstår hvergang jeg tænder for computerne og routeren, hvilket sker
på engang på en stikkontakt.
Logen i routeren viser kun de sider jeg har været på.

Kan du bruge dette?

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 28-04-05 12:02

"JSH [9800]" <jstenbakFJERN_DETTE@e-box.dk> skrev i en meddelelse

SNIP
> Fejlen opstår hvergang jeg tænder for computerne og routeren, hvilket sker
> på engang på en stikkontakt.
> Logen i routeren viser kun de sider jeg har været på.
>
> Kan du bruge dette?

Jeg synes du skulle undlade at slukke routeren (forsøgsvis), kan hænde den
er længere om at "varme" op og starte services.
Jeg vil næsten æde din gamle hat på, at du undgår problemet på den måde.
Fejlmeddelelsen indikerer faktisk dette, idet den anfører at DHCP-serveren
har IP 0.0.0.0 hvilket den ikke har...

...::jmj::..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-04-05 00:20

> Fejlen opstår hvergang jeg tænder for computerne og routeren,
> hvilket sker på engang på en stikkontakt.

Der står ikke meget om DHCPens opsætning.

Men som JMJ foreslår, prøv at lade routeren køre nogle minutter før
du starter PCen.

Iøvrigt, sætter du PCen i dvale eller lukker du den ned når du
slukker den ?

"Alot of people may not know this but I happen to be quite famous"

Fra : JSH [9800]

Dato : 30-04-05 08:11

"Henrik Stidsen" skrev iøvrigt, sætter du PCen i dvale eller lukker du den
ned når du
> slukker den ?
>
> --
> .: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
> "Alot of people may not know this but I happen to be quite famous"

Jeg slukker begge pc-ere og alt udstyret på en stikkontakt og tænder det på
samme.

Routeren er sat til at hente IP-adresse automatisk.
Men hvis det eneste fejlen betyder er, at routeren ikke starter hurtigt nok,
så kan jeg godt "leve" med det.

Tak for hjælpen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-05-05 12:48

> Jeg slukker begge pc-ere og alt udstyret på en stikkontakt og
> tænder det på samme.

Det kan du også hvis du sætter den i dvale - vælger du "luk
computeren" eller "dvale" når du slukker ?
Hvis du bare trykker på sluk-knappen på maskinen så er der en chance
for du sætter den i dvale. Så kan PCen formentlig huske sin IP og
spørger så om den må beholde den - DHCPen er lige startet og har
ingen ide om at maskinen har haft den IP før og det kunne tænkes den
så afviser det.

> Routeren er sat til at hente IP-adresse automatisk.
> Men hvis det eneste fejlen betyder er, at routeren ikke starter
> hurtigt nok, så kan jeg godt "leve" med det.

Det kan være derfor.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : signe johnsen

Dato : 12-05-05 14:56

> [...]
0.0.0.0
>(DHCP-serveren sendte en DHCPNACK-meddelelse).
>

>Hvad betyder denne fejl og hvordan kan den rettes?

Svar; Prøv at sætte DNS til auto ( hvis muligt) ellers reset
winsock...