DHCP relay?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 27-04-05 01:52

Jeg har en router fra Tiscali der pt. håndterer DHCP. Til denne er
tilsluttet et AP, hvor DHCP er slået fra. Jeg har opdaget at jeg på
APet har mulighed for at sætte "lease time" op, hvilket jeg godt kunne
bruge.

Jeg har derfor forsøgt at slå DHCP fra på routeren, og i stedet bruge
DHCP på APet - uden held. Jeg får ikke tildelt nogle IP-adresser (men
kan selvfølgelig godt indtaste dem manuelt). Jeg har kopieret
oplysninger direkte fra routeren til APet, så tastefejl er der ingen
af.

I min router er der mulighed for at lave DHCP relay - som jeg ikke
rigtig kender noget til. Jeg har forsøgt både med dette slået til og
fra - igen uden held.

Hvad er "meningen" med DHCP relay. Det er vel nok, at der er en én
DHCP-server der svarer - hvorfor lave et relay?

Hvad kan der være galt i min opsætning, siden jeg ikke kan få DHCP til
at fungere med mit AP?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Vind gratis unlock - tilmeld dig nyhedsbrevet på hjemmesiden.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-04-05 06:25

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvad er "meningen" med DHCP relay. Det er vel nok, at der er en én
>DHCP-server der svarer - hvorfor lave et relay?

DHCP er en "lag 2 teknologi", forstået på den måde at maskinen sender
forespørgslen til serveren via en broadcast.

DHCP Relay bruger man når DHCP serveren ikke er på samme lag-2
(broadcast) domæne som klienten - dvs. at de ikke er på samme IP
subnet. Det fungerer ved at relay agenten opsamler broadcastet og
videresender det som unicast til serveren, hvorefter den og klienten
begynder at forhandlingen.

>Hvad kan der være galt i min opsætning, siden jeg ikke kan få DHCP til
>at fungere med mit AP?

Et gæt kunne være at AP'et enten ikke er konfigureret korrekt eller at
broadcastet ikke når frem til den.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 27-04-05 11:41

On Wed, 27 Apr 2005 07:25:18 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

>Et gæt kunne være at AP'et enten ikke er konfigureret korrekt eller at
>broadcastet ikke når frem til den.

Mit gæt ville være at AP'ets DHCP-server kun lytter på det trådløse
interface (på trods af at det burde være en bridge).

Det fremgår ikke af spørgsmålet hvad der ikke virker - om det er
PC'ere med trådløse netkort, eller med normale netkort, der ikke får
IP-adresser tildelt.

/Jarlskov

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 27-04-05 13:07

On Wed, 27 Apr 2005 12:40:51 +0200, Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det fremgår ikke af spørgsmålet hvad der ikke virker - om det er
>PC'ere med trådløse netkort, eller med normale netkort, der ikke får

Begge dele er forsøgt - uden held.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 27-04-05 13:59

wrote:

>Et gæt kunne være at AP'et enten ikke er konfigureret korrekt eller at
>broadcastet ikke når frem til den.

Tja, opsætningen ser rigtig nok ud (den er som sagt kopieret direkte
fra routeren). Hvis jeg indtaster oplysningerne manuelt på min PC, så
får jeg også fint forbindelse.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-04-05 07:39

On Wed, 27 Apr 2005 02:51:33 +0200, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

> Hvad er "meningen" med DHCP relay.

At bruge en[1] central DHCP-server i stedet for en for hvert eneste
subnet man har.

-A
[1] Normalt vil man naturligvis have to, aht. redundans.