Skolenet Århus. Systemkrav.
Fra : Sander

Dato : 26-04-05 16:16

Hej derude.
Er der nogen der ved hvad der kræves for at
koble trådløst på Skolenet i Århus.
Har en ung dame i bekendskabskredsen som
lige har fået en bærbar med xp home, (den der
er på side to i tdc kataloget i denne uge.) og så er
det at der er nogle på skolen der mener at hun
skal have xp pro for at koble på netværket, og
det er ikke noget jeg kan finde information om
og synes egentlig det lyder lidt underligt at det
skulle være nødvendigt, men der er måske nogle
her der kan afklare dette.

På forhånd tak.
Sander.

Fra : Søren Blom

Dato : 27-04-05 11:27

"Sander" <noller2@webspeed.dk> skrev
> [...]
> det er ikke noget jeg kan finde information om
> og synes egentlig det lyder lidt underligt at det
> skulle være nødvendigt, men der er måske nogle

Nu kender jeg ikke lige til Århus Skolenet, men skal du koble sig til et
domæne for at bruge Århus Skolenet, så er det rigtig at det er nødvendigt
med Windows XP pro, da Home versionen ikke kan connecte til et domæne.

men det bedste svar, får du ved at kontakte de ansvarlige for det netværk du
ønsker at koble på.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : KsNa

Dato : 27-04-05 17:36

> Nu kender jeg ikke lige til Århus Skolenet, men skal du koble sig til et
> domæne for at bruge Århus Skolenet, så er det rigtig at det er nødvendigt
> med Windows XP pro, da Home versionen ikke kan connecte til et domæne.

Sikke noget vrøvl, min datter logger fint på handelskolens domæne, og det er
med XP-Home og det virker også med Win98.

Mvh
Kim

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 27-04-05 18:39

"KsNa" <KsNa@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Sikke noget vrøvl, min datter logger fint på handelskolens domæne, og det
> er med XP-Home og det virker også med Win98.

Det er nu ikke vrøvl, XP-home kan ikke logge på domæner, det ligger i
designet af styresystemet.

Men der er selvfølgelig ikke noget i vejen for at man kan logge sig på sin
egen computer, imens den er tilsluttet samme netværk som domænet er på, du
kan endda også få tildelt ip-adresse osv. fra domænets dhcp-server, men du
har ikke adgang til domænet i den forstand at du umiddelbart kan tilgå
shares, printere osv. Det er en forholdsvis alm. opsætning.

Hvis du har en konto på domænet kan du benytte printerne og tilgå shares
hvis du indtaster brugernavn og password når du bliver promptet for det.

/Brian

Fra : KsNa

Dato : 27-04-05 20:42

"Brian R. Jensen" <brjensen@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har ikke adgang til domænet i den forstand at du umiddelbart kan tilgå
> shares, printere osv. Det er en forholdsvis alm. opsætning.

Siger du, at man kun kan logge sig på hvis man befinder sig på skolen, og
ikke udefra via internettet?

> Hvis du har en konto på domænet kan du benytte printerne og tilgå shares
> hvis du indtaster brugernavn og password når du bliver promptet for det.

Det vil jeg da opfatte som, at man kan logge sig ind (hvad er ellers "at
logge ind"), det er sådan min datter gør når hun sidder hjemme og laver
opgaver, skrivebordet skifter udseende og hun har adgang til - og kan bruge
programmer der kun er instaleret på skolen, hun kan selv vælge printer enten
skolens eller sin egen.

Mvh
Kim

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 27-04-05 21:31

> Siger du, at man kun kan logge sig på hvis man befinder sig på skolen, og
> ikke udefra via internettet?

Nej, det siger jeg ikke noget om :)

> Det vil jeg da opfatte som, at man kan logge sig ind (hvad er ellers "at
> logge ind"), det er sådan min datter gør når hun sidder hjemme og laver

Det at "logge ind" er et begreb der bliver brugt om mange ting, jeg logger
dagligt ind mange steder.
Fra min PC logger jeg på mit firmanetværk og samtidig ind i domænet,
derefter logger jeg ind på en citrix-server der står i den anden ende af
landet og i et andet domænet, derefter logger jeg ind på vores intranet osv.
osv.

I det konkrete tilfælde tager jeg udelukkende stilling til om Microsofts
Windows XP Home styresystemet kan være medlem af et Windows-domæne, og det
kan det ikke.

> opgaver, skrivebordet skifter udseende og hun har adgang til - og kan
> bruge programmer der kun er instaleret på skolen, hun kan selv vælge
> printer enten skolens eller sin egen.

Efter lidt Google aktivitet ser det ud til at Skolenet er et intra/extranet
der bruges af skolerne i Århus, bl.a. teknisk skole.

Det er altså "bare" en webside der logges på, det kan gøres fra alle
styresystemer der er udviklet en browser til. (Med mindre det er et af de
systemer der kræver Internet Explorer)

Vi diskutere æbler mod bananer her - så jeg overlader banen til folk der har
kendskab til Århus skolenet :)

/Brian

Fra : xx

Dato : 27-04-05 12:32

Hvis skolenet kræver hun logger på et Windows Server domain, så er det pro
versionen hun skal have da home ikke understøtter dette.

-Allan

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 27-04-05 18:42

"Sander" <noller2@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved hvad der kræves for at
> koble trådløst på Skolenet i Århus.

Det gør administratoren på Skolenet i Århus helt sikkert :)

> [...]
> det er ikke noget jeg kan finde information om
> og synes egentlig det lyder lidt underligt at det
> skulle være nødvendigt, men der er måske nogle

Hun skal ikke nødvendigvis have XP-pro for at logge på et netværk, det er
kun nødvendigt hvis maskinen skal være medlem af et domæne.

Principielt kan du godt logge på netværket med en XP-home, og få adgang til
internet osv..

Rent praktisk har de fleste trådløse net dog en eller anden form for
sikkerhed der kræver at brugeren er oprettet på systemet/domænet, alt det
ved administratoren af netværket - alle vi andre kan kun gætte på hvordan
det er sat op :)

/Brian