netværk med 2 routere og bro/adapter samt ~
Fra : TBC

Dato : 24-04-05 13:49

Hej. Jeg skal tjekke om jeg er på rette kurs.

Jeg skal have lavet et netværk der skal kunne følgende.

På lokaliteten hvor internetforbindelsen fysisk findes (lokalitet 1) skal
jeg have 3 computere (2 fixed, 1 trådløs) koblet på
Easy peasy, og som jeg i forvejen har: 1 router med wireless funktion (og
QoS ifbm lokalitet 2´s IP telefon).

Men på lokalitet 2, som ikke kan forbindes med kabel, men kun kan nås
trådløst, skal jeg have følgende på samme internetforbindelse som lokalitet
1: 2 computere (fixed), og 1 IP-telefon adapter (fixed)

Jeg regner med at jeg i forbindelse med lokalitet 2 skal benytte mig af en
Wireless Adapter (ala http://www.dlink.com/products/?sec=0&pid=333) og så
efterfølgende en router (router-2) på denne adapter.

Er det korrekt, eller helt hen i skoven?

Findes der bedre/billigere løsning end at skulle benytte *både* wireless
adapter *og* efterfølgende router (f.eks dette samlet i en enkelt og i alt
billigere boks)?
Jeg regner med, jo færre led desto bedre.

Hvordan med IP-telefonien på lokalitet 2. Det burde vel køre problemfrit
sålænge man f.eks giver IP telefonen en fast IP adresse, forwarder de
relevante porte hele vejen igennem fra router-1 (lok 1) til adapter (lok 2),
og fra adapter til sidste router-2 (lok 2)

Er en sådan konfiguration den rigtige/bedste løsning, eller er forward kun
nødvendig til IP telefoniens LAN-IP i router 1?

TBC

- ps. Jeg læste usenets fundsats for både dk.edb.netvaerk og
dk.edb.netvaerk.traadloest, og mente at denne gruppe måtte være den bedst
dækkende/rette. Tager jeg fejl, da FUT og besvar mig gerne i relevante
gruppe