Router for begyndere
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-04-05 14:01

Jeg har i sinde at anskaffe mig en Linksys standard-
router (dvs. ikke trådløs) - men jeg er i tvivl om følgende:

Min ene computer (1) kører med et Webspeed-abonnement
til internet og mails - og dyret er udstyret med eTrust
virusbeskyttelse.

Min anden computer (2) er nyformateret og har endnu ikke
fået figureret en netforbindelse og heller ingen beskyttelse.

Spørgsmål: Skal jeg installere en router og koble den
sammen med mit modem *før* eller *efter* at jeg har
oprettet en netforbindelse på (2)? Modemmet kan vist
ikke (umiddelbart) bruges på begge maskiner selvom
man flytter kablet fra den ene til den anden ...

Spørgsmål: Mit nuværende eTrust-program på (1), virker
det beskyttende på begge maskiner, eller skal der installeres
beskyttelse også på (2)? Kan denne i givet fald for eksempel
være Norton?

Mvh.: Jørgen www.grandts.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-04-05 14:49

Jørgen Grandt skrev:

> Spørgsmål: Skal jeg installere en router og koble den
> sammen med mit modem før eller efter at jeg har
> oprettet en netforbindelse på (2)? Modemmet kan vist

Før.

> ikke (umiddelbart) bruges på begge maskiner selvom
> man flytter kablet fra den ene til den anden ...

Nu kender jeg ikke til interfacet ved Webspeed...

> Spørgsmål: Mit nuværende eTrust-program på (1), virker
> det beskyttende på begge maskiner, eller skal der installeres
> beskyttelse også på (2)? Kan denne i givet fald for eksempel

Det virker på den maskine hvor det kører.

> være Norton?

Ja, men Norton er tungt og ineffektivt. Der findes bedre alternativer
og mange af disse er ovenikøbet gratis.
Kig lidt i dk.edb.sikkerhed.virus og find frem til det du synes virker
mest lovende

Fra : Ole

Dato : 21-04-05 15:02

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke (umiddelbart) bruges på begge maskiner selvom
> man flytter kablet fra den ene til den anden ...

Med standardrouteren går jeg ud fra, at du mener model BEFSR41. Det, du gør
for at komme på nettet via denne, er, at forbinde router til modemet, mens
begge dele er slukket. Du kabler herefter pc'erene til routeren, mens disse
også er slukkede. Du sætter først strøm til modemet, herefter routeren og
til sidst starter en pc'erene. Såfremt du har installeret dine netkort
korrekt, og ikke lavet anden form for opsætning, vil du efter en aktivering
og genstart af pc'ere, være på nettet.

> [...]
> det beskyttende på begge maskiner, eller skal der installeres
> beskyttelse også på (2)? Kan denne i givet fald for eksempel

For at dit antivirusprogram kan beskyttet dine pc'ere skal de naturligvis
være installeret på de pc'ere, som de skal beskytte. Når du har netadgang
bør du opdatere programmet med de nyeste virusdefinitoner. Med lidt omtanke
og sund fornuft, kan man endda køre helt uden. Du vil ikke have behov for en
firewall, da routeren i sig selv giver nogle funktionalteter, der minder om
en firewall, hvis man ikke har lavet ændringer i routerens
fabriksindstillinger.

Ole

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-04-05 13:44

"Jørgen Grandt" wrote:

> Min ene computer (1) kører med et Webspeed-abonnement
[...]
> Spørgsmål: Skal jeg installere en router og koble den
> sammen med mit modem *før* eller *efter* at jeg har

Følgende fremgangsmåde burde virke:
1. Træk strømkablet ud af kabelmodemet
2. Forbind routerens eksterne interface med kabelmodemet.
3. Tænd kabelmodemet og vent indtil de første fire dioder lyser.
4. Tænd routeren og vent indtil den er klar
5. Tænd en af computerne (ligegyldigt hvilken, bare den er
koblet til et af routerens interne interfaces).
6. Start en webbrowser og indtast en vilkårlig adresse. Du burde
nu blive dirrigeret til webspeeds registreringsside.
7. Log ind (jeg kan ikke huske om det er det 9-cifrede eller det
12-cifrede tal du skal bruge, begge må stå på de papirer du
fik da du oprettede abonnementet).
8. Slet den gamle registrering af computerens MAC adresse.
9. Opret en ny registrering af routerens MAC adresse.
10. Genstart routeren
11. Genstart computeren

Routeren skal være konfigureret til dynamisk IP adresse på sit
eksterne interface. Det kan du se i manualen, hvordan du gør.
(Muligvis er den allerede konfigureret til dynamisk IP adresse
som default).

Og i sådan en opsætning vil jeg fraråde at bruge USB porten på
kabelmodemet.

--
Kasper Dupont