Switche og vake on lan
Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 20-04-05 11:55

hej

Kan nogen sige mig hvad det er der skal sættes op når man ønsker at køre
wake on Lan gennem sine switche

--
Jan Damkjær Dahl
tlf. 2962 5011

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-04-05 12:55

"Jan Damkjær Dahl" wrote:

> hej
>
> Kan nogen sige mig hvad det er der skal sættes op når man ønsker at køre
> wake on Lan gennem sine switche

Jeg tror ikke der skal sættes noget specielt op.
Hvis switchen ikke kan huske hvilken port MAC
adressen sad på, så burde pakken blive sendt på
alle porte.

--
Kasper Dupont

Fra : Carsten Keller

Dato : 20-04-05 14:05

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@cykel.dk> wrote in message
> hej
>
> Kan nogen sige mig hvad det er der skal sættes op når man ønsker at køre
> wake on Lan gennem sine switche

De skal ikke sættes op. Maskinerne vækkes med en specielt konstrueret pakke
der broadcastes ud på netværket. Med mindre du laver andet end almindelig
switching i dine switche komme denne pakke ud på alle porte, hvorefter det
er netkortet der tager over.

Kig lidt tilbage i gruppen hvis du vil vide mere om hvordan pakken skal se
ud, mener det har været oppe for nylig. Eller google...

Keller

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 20-04-05 14:30

Helt konkret er det fordi jeg er igang med at sætte noget altiris op så der
bliver sceduleret udrulning i vores undervisningslokaler. men her da jeg
testede og satte alle Dell GX240 maskiner op til Remote wake up i bios, ja
så skete der ikke noget.
Maskinerne startede ikke op, men måske der er noget andet der skal sættes i
bios. de er med onboard netkort osv. så der er ikke noget med et kabel der
skal monteres.

Fra : Carsten Keller

Dato : 20-04-05 14:49

> [...]
> i bios. de er med onboard netkort osv. så der er ikke noget med et kabel

Hvad har du vækket dem med? Hvis du henter en af de 1000 utilities der
findes på nettet til den slags, vågner de så?

Har selv testet det på et par Dell-maskiner i sidste uge, tror det var 170l
og gx260. Ingen problemer nogen af stederne...

Keller

Fra : Peter Jensen

Dato : 20-04-05 14:49

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@cykel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der bliver sceduleret udrulning i vores undervisningslokaler. men her da
> jeg testede og satte alle Dell GX240 maskiner op til Remote wake up i

Jeg kender intet til Altiris produkter, men en hurtig søgning
på deres site/forum gav nogle antydninger af at deres
power funktion er afhængig af at severen kan bruge en
af klienterne til relay ... altså skal en af klienterne være i live.
Det var hvad en bruger var nået frem til i et testlab.

Om der er noget hold i det aner jeg intet om.

Læs evt. selv her:
http://shor.ter.dk/397177339
(Nederste indlæg er det jeg henviser til)
--
Peter J

Fra : Ole Thomsen

Dato : 20-04-05 19:10

Peter Jensen wrote:

> [...]
> Det var hvad en bruger var nået frem til i et testlab.
>
> Om der er noget hold i det aner jeg intet om.

Wake-on-LAN er baseret på broadcast, og er derfor normalt begrænset til
et enkelt subnet. Om man kan konfigurere routere til specifikt at
forwarde WOL pakker ved jeg ikke.

For at komme ud over begrænsningen i broadcastdomænet bruger Altiris
disse WOL-proxies, som blot er en anden Altirisklient med funktionen
aktiveret.

Hvis de klienter man ønsker at vække står på samme subnet som deployment
serveren kræves ingen proxy/relay.

Ole Thomsen

Fra : Peter Jensen

Dato : 21-04-05 00:09

Ole Thomsen skrev:
> Hvis de klienter man ønsker at vække står på samme subnet som deployment
> serveren kræves ingen proxy/relay.

Fair nok, det var egentlig også noget sådant
jeg ville have forventet.
Jeg læste bare indlægget i førnævnte forum således
at "man" åbenbart mente at det altid (uden hensyntagen
til subnets) var nødvendigt med en klient men kunne
anvende til relay.
Selvom det i mine ører lød lidt mystisk, så ville jeg
nu alligevel gøre opmærksom på mit "fund"
--
Peter J

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-04-05 20:18

> [...]

>bios. de er med onboard netkort osv. så der er ikke noget med et kabel der

Der skal broadcastes en Magic Packet med oplysning om maskinens (eller
rettere netkortets) MAC-adresse for hver maskine du vil 'vække'.

Software til det kan du finde overalt på nettet - Disse programmer er
ofte i stand til scanne et lokalnet, finde de relevante MAC-adresser, og
lave 'lister' der kan vække et givent antal maskiner i et hug.

Bemærk:

WakeOnLan kræver at der er strøm på netkortet - Maskinen skal være i
ACPI S5/off 'Sleep State' - Det betyder i praksis at har maskinen været
koblet fra el-nettet, skal den først startes regelret op og lukkes ned
igen, inden du kan anvende WakeOnLan.

Og så skal du være opmærksom på MAC-adressen - Du skal anvende
netkortets MAC-adresse. XP maskiner med flere netkort / firewirekort
samlet i en netværksbro fremtræder med en virtuel MAC-adresse og ikke
netkortets MAC-adresse. Her er løsningen at fjerne netkortet
(LAN-forbindelsen) fra netværksbroen - Det gør du i
'Netværksforbindelser'.

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 20-04-05 22:17

Michael Rasmussen skrev:
> WakeOnLan kræver at der er strøm på netkortet - Maskinen skal være i
> ACPI S5/off 'Sleep State'

Vil det virke i S3-tilstanden? (Har aldrig fået sat mig ind i forskellen på
S3 og S5)

-------
Tomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-04-05 23:09

Tomas Christiansen <toc-01-nospam-removethisword@blikroer.dk> wrote:

>Vil det virke i S3-tilstanden? (Har aldrig fået sat mig ind i forskellen på
>S3 og S5)

Ved S3 sleep state virker maskinen slukket, men der er fortsat strøm på
RAM'en hvor operativ system og data ligger. Maskinen vågner umiddelbart
du rør mus og/eller tastatur (og med de rigtige BIOS /
operativindstillinger også ved netværksaktivitet). Der er ingen behov
for WakeOnLan i denne tilstand.

Ved S5 sleep state er maskinen lukket helt ned - Det kræver re-boot med
gen-indlæsning af operativsystem at starte maskinen.

Endelig er der S4 (Hibernate) hvor system RAM'en er gemt på harddisken
og maskinen derefter lukket ned. Ved re-boot genindlæses systemRAM'en
umiddelbart og lynhurtigt fra harddisken og systemet er herefter i samme
tilstand som da du lukkede ned.

Det er primært i S4 og S5 du har behov for WakeOnLan....

<mlr>

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 21-04-05 08:06

Michael Rasmussen skrev:
> Ved S3 sleep state virker maskinen slukket, men der er fortsat strøm
> på RAM'en hvor operativ system og data ligger...
> Der er ingen behov for WakeOnLan i denne tilstand.

Så vidt jeg kan se, kan man (der hvor jeg har checket), vælge om computeren
skal starte på 'Directed Traffic' og/eller 'Magic Packet', så så vidt jeg
kan se, _kan_ der i S3 være behov for WOL.

-------
Tomas

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 21-04-05 05:31

Ok i skl have tak for indlægene, jeg vil kigge nærmere på det når jeg
kommerpå arbejde igen på mandag

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 20-04-05 21:05

Jan Damkjær Dahl wrote:

> Kan nogen sige mig hvad det er der skal sættes op når man ønsker at køre
> wake on Lan gennem sine switche

Hvis det er lag 3-switche skal du have sat 'ip directed broadcast' til
på switchen(e) og så sende din WOL-pakke til broadcastadressen på det
netværk, hvor dine maskiner er koblet til.

Men husk: 'ip directed broadcast' er noget skidt at have slået til (én
pingpakke til en broadcastadresse i et velvoksent netværk kan give en
god håndfuld pakker retur).

Knus
Regnar