HP ProCurve og mini GBIC
Fra : Martin

Dato : 20-04-05 08:03

Hej,

Jeg er en glad ejer af en HP ProCurve 2650. Denne switch har to mini
gbic porte, men hvad kan jeg bruge dem til?

Jeg kunne godt tænke mig at denne switch blev forbundet med en anden
switch via dennes 100Base-FX port. Denne port er optisk.
Det virker imidlertid ikke som om min nye switch fra HP (2650) kan
udvides med en optisk port i mini gbic'en, eller tager jeg helt fejl?

Jeg kan i hvertfald ikke finde nogle optiske moduler på HP's
hjemmeside... Kun til RJ45.

Håber der er nogle som har lidt erfaringer eller indput.

Med Venlig Hilsen
Martin

Fra : Carsten Keller

Dato : 20-04-05 08:12

"Martin" <No@emailToMeThanx.com> wrote in message
> [...]
> Det virker imidlertid ikke som om min nye switch fra HP (2650) kan udvides
> med en optisk port i mini gbic'en, eller tager jeg helt fejl?

Her selv en flok 2650 og nogle 2848. De kan alle bestykkes med disse Gb
fiber moduler:

http://www.hp.com/rnd/products/switches/switch2600series/accessories.htm#J4858A

Jeg er ikke lige faldet over nogen 100 Mb-moduler, det er muligt de ikke
findes...

Keller

Fra : Martin

Dato : 20-04-05 08:25

Carsten Keller wrote:
> [...]
>
> Jeg er ikke lige faldet over nogen 100 Mb-moduler, det er muligt de ikke

Tak for svaret...
Ud for porten mini gbic, står der "only T or M" Hvad betyder det?

Fysisk syntes jeg nu modulet med den optiske port som du linker til ser
lidt mindre ud end porten på min anden switch. Se evt her:
http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-til/nettilhp/nethpj4858a.html?stor=1

Findes der forskellige størelser af optiske stik?

Mvh
Martin

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 20-04-05 09:14

Martin wrote:

> [...]
> http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-til/nettilhp/nethpj4858a.html?stor=1
>

> Findes der forskellige størelser af optiske stik?

Prøv at se på billederne hér:

http://www.cselex.com/fiber-optic-cables.htm

Det er måske SC du har i den anden switch, og LC
der skal bruges til mini GBIC'en.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Carsten Keller

Dato : 20-04-05 12:58

> Tak for svaret...
> Ud for porten mini gbic, står der "only T or M" Hvad betyder det?

At du enten kan have et sfp-modul i eller bruge RJ45-stikket. Ikke begge
dele på en gang.

> Fysisk syntes jeg nu modulet med den optiske port som du linker til ser
> lidt mindre ud end porten på min anden switch. Se evt her:
> http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-til/nettilhp/nethpj4858a.html?stor=1

Modulet er magen til det jeg har siddende i vores switche, blot med HP's
navn på.

> Findes der forskellige størelser af optiske stik?

Der findes forskellige stiktyper. Det der sidder på disse moduler hedder LC,
derudover findes der MTRJ, SC, ST og sikkert en multilion andre som jeg ikke
lige er faldet over i vores installation...

Keller

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 20-04-05 20:56

Martin wrote:

> Tak for svaret...
> Ud for porten mini gbic, står der "only T or M" Hvad betyder det?

Der er tale om dual-personality-porte. Du kan _enten_ bruge
kobber-gigabit-ethernet-porten som er indbygget _eller_ putte et
fibermodul i. Det vil sige at for hver af portene 49 og 50 kan du enten
bruge RJ45-kobber-porten eller sætte en mini-GBIC i (enten 1000Base-SX,
1000Base-LX eller 1000Base-LH).

> Fysisk syntes jeg nu modulet med den optiske port som du linker til ser
> lidt mindre ud end porten på min anden switch. Se evt her:
> http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-til/nettilhp/nethpj4858a.html?stor=1

Mange gange er 100Base-FX lavet som SC-konnektorer (dette ses fx på
HP2500-serien eller modulerne til Cisco 2924M-XL). Andre gange er de
lavet som MTRJ-konnektorer (dette ses fx på HP4100 og HP5300 samt Cisco
2950C-24 og 3550-24-FX).

HP2500-modul:
http://www.hp.com/rnd/images/J4853A.jpg

Cisco-modul (til 2900-serien):
http://www.mtmnet.com/images/WS-X2924-XL-V_sm.jpg

HP5300-modul:
http://www.hp.com/rnd/images/accessories/J4852A.jpg

Cisco 2950C-24:
http://www.cisco.com/image/jpeg/en/us/guest/products/ps630/c1122/cdccont_0900aecd800ad954.jpg

Cisco 3550-24-FX:
http://www.cisco.com/image/jpeg/en/us/guest/products/ps4335/c1122/cdccont_0900aecd800add87.jpg

Gigabit ses oftest med LC-konnektor eller SC-konnektor.

De forskellige konnektorer kan fx ses her:

http://www.lanstore.co.kr/product_img/fiber_all_con.gif

Ellers kan du bestille et katalog fra Blackbox http://www.blackbox.dk/ -
der er masser af billeder.

> Findes der forskellige størelser af optiske stik?

Ja - og mange forskellige typer fiberkabler

Knus
Regnar

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 20-04-05 20:33

Martin wrote:

> [...]
> Det virker imidlertid ikke som om min nye switch fra HP (2650) kan
> udvides med en optisk port i mini gbic'en, eller tager jeg helt fejl?

Du tager ikke fejl, men GBIC-portene er kun til gigabit mini
GBIC-moduler (1000Base-LH/LX/SX. Hvis du skal have en managed HP-switch
med mulighed for 100Base-FX-porte taler vi om 2500-serien (eneste
ikke-modulære med 100base-FX-understøttelse. Der sker vidst ikke
yderligere softwareudvikling på den box, men den nåede da at få RSTP,
802.1x, SSH og 802.1p - understøtter max 30 VLANs), 4000-serien (ved at
udgå), 4100-serien, 5300-serien, 8000-serien (ved at udgå) eller
9300-serien.

Knus
Regnar

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-04-05 23:40

On Wed, 20 Apr 2005 21:32:45 +0200, Regnar Bang Lyngsø
<regnar@writeme.com> wrote:

> Du tager ikke fejl, men GBIC-portene er kun til gigabit mini
> GBIC-moduler (1000Base-LH/LX/SX.

Og de der "mini GBIC" kalder mange i øvrigt "SFP" (Small Form-Factor
Pluggable), netop for at undgå forvirringen med GBIC.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin

Dato : 21-04-05 08:24

Mange tak for alle svarene, de har hjulpet mig meget...

Mvh
Martin

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 25-04-05 21:20

Asbjorn Hojmark wrote:

> Og de der "mini GBIC" kalder mange i øvrigt "SFP" (Small Form-Factor
> Pluggable), netop for at undgå forvirringen med GBIC.

Af en eller anden grund kalder HP dem ret konsekvent mini GBIC, mens
Cisco har det med at kalde dem SFP.

Det må være en HPs måder at differentiere sig på - HP kalder også
konsekvent linkaggregering for trunking, mens trunking i Cisco-forstand
på HPsk hedder 802.1q.

Knus
Regnar

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-04-05 18:25

On Mon, 25 Apr 2005 22:19:57 +0200, Regnar Bang Lyngsø
<regnar@writeme.com> wrote:

> Af en eller anden grund kalder HP dem ret konsekvent mini GBIC,

Ja, det er sært.

> mens Cisco har det med at kalde dem SFP.

Det hedder standarden.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/