configurering af router.
Fra : Bente Christensen

Dato : 19-04-05 17:19

Hej.

Vi har en linksys model BEFSR41.

Hvordan configurerer man den, og hvordan åbner man bestemte porte?

M.v.h. Bente C.

Fra : Ole

Dato : 19-04-05 19:24

"Bente Christensen" <bente.chr@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Vi har en linksys model BEFSR41.
>
> Hvordan configurerer man den, og hvordan åbner man bestemte porte?
>
> M.v.h. Bente C.

Det ville være nemmere at besvare dit spørgsmål, hvis du ville fortælle,
hvilken type internetforbindelse du har (DHCP, PPPoE, ATM etc.) og hvorfor
du skal have "åbnet porte".

Den er som standard sat op til DHCP.

Du har kun behov for at "åbne porte", hvis andre eller du skal have adgang
til en pc udefra. Den adgang kan også være, at du vil have, at folk skal
kunne se en hjemmeside på eller du kører din egen mailserver. Hvis du vil
bruge VPN, Messenger og lign, spille spil online, skal du ikke foretage
noget i routeren, da det der er dig, der initialer trafikken, og routeren
vil åbne de relevante porte i den periode, du har behov for det.

Du kan forwarde forwarde forespørsel til bestemte porte til en bestemt pc,
også kaldet portforwarding, i routerens interface, hvilket typisk er at
finde på adressen http://192.168.1.1 Der er ikke brugernavn på routeren,
men passwordet er som standard admin, men du kan have lavet dette om.

Ole

Fra : Bente Christensen

Dato : 19-04-05 20:57

Hej Ole.

Tak for svar.
"Ole" <websurfer@webhiker.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> online, skal du ikke foretage noget i routeren, da det der er dig, der
> initialer trafikken, og routeren vil åbne de relevante porte i den

Jeg er analfabet i disse ting, men jeg håber manden, forstår det, når
jeg viser ham det.

Grunden til mit spørgsmål opstod, da vi ikke kan lytte til DR.s
netplayer længere.

Der var så kloge hoveder, som har rådet os til at prøve og lege med
routeren.

Hilsen Bente C.>

Fra : Ole

Dato : 19-04-05 22:28

"Bente Christensen" <bente.chr@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Grunden til mit spørgsmål opstod, da vi ikke kan lytte til DR.s netplayer
> længere.

Det er så dig, der initialiser trafikken, dvs, at du efterspørger denne
data. Du skal så ikke åbne porte i routeren. Routeren vil tillade trafikken
i den periode, du vil høre netradio. Det er PC'en, der har et problem. Prøv
at sende en detaljeret fejlbeskrivelse til leverandører af netradioen, i
dette tilfælde DR.

> Der var så kloge hoveder, som har rådet os til at prøve og lege med
> routeren.

Åbenbart ikke folk, der har meget erfaring med bredbåndsroutere. Jeg vil
lige foreslå, at du læser det tidligere svar om at "åbne" porte igen. Det
beskriver formålet med dette.

Ole

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-04-05 11:15

Bente Christensen skrev:

> Grunden til mit spørgsmål opstod, da vi ikke kan lytte til DR.s
> netplayer længere.

Det er ikke routeren der er problemet der. Det er måske Windows'
firewall eller et andet software-problem. Routeren er fritaget for
skyld.

> Der var så kloge hoveder, som har rådet os til at prøve og lege med

Skift de kloge hoveder ud

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-05 06:02

> [...]
> længere.
>
> Der var så kloge hoveder, som har rådet os til at prøve og lege med

Den fejl kan jo kun være tilfældet hvis du kan lytte DR´s netplayer uden
router men ikke med den sat på. Har du prøvet at koble routeren af og sætte
en PC direkte til nettet for at teste det ? Jeg har en router fra D-link
sat på mit netværk og den blokerer ikke for DR´s netplayer.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk