Hvordan bruger man VNC over nettet?
Fra : Monty

Dato : 17-04-05 19:02

Jeg har prøvet at forbinde 2 computer via mit netværk også brugt VNC til at
"kontrollere" den ene men kan man også bruge det over internettet. Altså
styrer en anden computer på den måde? Hvis ja hvordan gør man så?

Monty

Fra : SEJ

Dato : 17-04-05 19:34

Hej Monty

Jeg har benyttet programmet de sidste 4 år

Det er ikke noget problem, bare husk et godt pw eller VPN også.

Den ene skal vare sat op i Listeneing mode download og installer den fulde
pakke, svar ja til at starte som en service indtaste et passeword og den er
klar til atmodtage opkald, og den anden skal så koble op via viewer til den
IP hvor der lyttes, det er jo så nemmest hvis den har denn samee IP altid

Fra : Monty

Dato : 17-04-05 20:19

"SEJ" <sejprv@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> IP hvor der lyttes, det er jo så nemmest hvis den har denn samee IP altid

Når jeg starter min viewer op har jeg kun mulighed for at se den anden
maskine på mit lokalnet. Jeg kan ikke vælge andre. Den dialog boks der
dukker op hvor jeg kan vælge en maskine, lad os sige den hedder kontor, skal
man der taste den anden mskine ipadresse ind?

Monty

Fra : Calle.

Dato : 18-04-05 08:28

Monty wrote:
> [...]
> dukker op hvor jeg kan vælge en maskine, lad os sige den hedder
> kontor, skal man der taste den anden mskine ipadresse ind?

ja maskinenes ip: portnr
Husk at portene skal være åbne i eventuelle routere
--
Calle.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 18-04-05 08:58

> [...]
skal
> man der taste den anden mskine ipadresse ind?

Du kan normalt ikke bruge maskinens navn over internettet, da de navne kun
er kendt lokalt. Oftest bruger man en IP-adresse. Hvis der er en
"NAT-router" i den anden ende, skal det være den anden endes
internet-ip-adresse som du skal bruge (fås f.eks via http://myip.dk)

Niels Dybdahl

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-04-05 10:33

On Mon, 18 Apr 2005 09:58:24 +0200, "Niels Dybdahl"
<ndy@fjern.detteesko-graphics.com> wrote:

> Du kan normalt ikke bruge maskinens navn over internettet, da de navne kun
> er kendt lokalt.

.... med mindre man bruger DNS, hvilket da heldigvis også er meget
udbredt.

-A

Fra : Christian Mygind

Dato : 18-04-05 12:57

Asbjorn Hojmark skrev:

> ... med mindre man bruger DNS, hvilket da heldigvis også er meget
> udbredt.

LOL. Tørt!

/Chr

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 18-04-05 15:32

> ... med mindre man bruger DNS, hvilket da heldigvis også er meget
> udbredt.

Nu nævnte Monty en maskine med navnet "kontor". Det navn er nok ikke så nemt
at finde på en DNS server.

Niels Dybdahl

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-04-05 20:51

> [...]

> "kontrollere" den ene men kan man også bruge det over internettet. Altså
> styrer en anden computer på den måde? Hvis ja hvordan gør man så?

Fuldstændig på samme måde, du indtaster bare IP- adressen og sikrer dig, at
serversiden har åbnet for porten i sin router..

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : ebbe hansen

Dato : 17-04-05 21:07

> [...]
> "kontrollere" den ene men kan man også bruge det over internettet. Altså
> styrer en anden computer på den måde? Hvis ja hvordan gør man så?
Den nemme løsning til at komme i gang med
www.logmein.com, den lille udgave (kun fjernstyring) er helt gratis.
ebbe

Fra : Morten Christensen

Dato : 17-04-05 21:25

Monty skrev den 17-04-2005 20:02:
> Jeg har prøvet at forbinde 2 computer via mit netværk også brugt VNC til at
> "kontrollere" den ene men kan man også bruge det over internettet. Altså
> styrer en anden computer på den måde? Hvis ja hvordan gør man så?

Der er som udgangspunkt 2 metoder.

1. Vieweren forbinder sig til serveren. Det sker som standard på port
5900. Porten skal være tilgængelig fra internettet hos den fjernbetjente
og serveren skal køre på modtager-pc'en alene beskyttet af vnc's
password. En sikkerhedsekspert vil næppe være glad for det.

2. Vieweren startes først med -listen-parameteren og serveren forbinder
sig så til den via add-new client. Det sker som standard på port 5500.
Porten skal være tilgængelig hos vieweren fra internettet, men der er
kun et program, som lytter på porten, når vieweren er startet i
-listen-mode og en hacker er sjældent interesseret i selv at blive
fjernbetjent.

Morten Christensen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 18-04-05 08:54

> [...]
> kun et program, som lytter på porten, når vieweren er startet i
> -listen-mode og en hacker er sjældent interesseret i selv at blive

Og ved metode 1 skal man sørge for at port 5900 er åben indad hos serveren,
mens ved metode 2 er det port 5500 hos vieweren som skal være åben.
Jeg foretrækker metode 2 pga af sikkerhedsaspekterne, men den har dog den
ulempe/fordel at der skal være en i viewerenden til at starte forbindelsen.

Niels Dybdahl

Fra : Morten Christensen

Dato : 18-04-05 19:14

Niels Dybdahl skrev den 18-04-2005 09:54:

> [...]
> ulempe/fordel at der skal være en i viewerenden til at starte forbindelsen.

Vi er vist enige - bortset fra at jeg ikke har fantasi til, hvad VNC
skal bruges til, hvis der ikke er en person i viewer-enden.

Derimod er det jo specielt for metode 2, at der skal være en i
server-enden til at add-new-client'e. Det synes jeg normalt er en
fordel, fordi den fjernbetjente i server-enden ikke kan beskylde
fjernbetjeneren for at have hacket sig ind på maskinen uden hans/hendes
vidende.

Desuden har ham/hende i viewer-enden oftest bedst styr på firewall /
portforward / fqdn eller ip-nummer osv.

Morten Christensen

Fra : Monty

Dato : 19-04-05 22:09

Jeg har nu prøvet men det virker ikke rigtigt. Jeg må gøre et eller andet
forkert.

Maskinen 1 har installeret vnc og kører i service mode. Skal han tilføje mig
som ny client og hvis ja hvad skal han så skrive der? Mit ip nummer (det har
vi prøvet og det virkede ikke)

Maskine 2 er på som viewer. Jeg har prøvet at taste hans ip adresse ind plus
port nummer. xxx.xxx.xxx.xxx:5900. Er det her fejlen ligger. Jeg har prøvet
at få adgang til hans maskine via min browser. Der tastede jeg
http//:xxx.xxx.xxx.xxx:5900 eller 5800 eller 5917 men her fik jeg heller
ikke svar.

Denne maskine sidder bag en router hvis det gør nogen forskel.

Hvad er det jeg gør forkert?

Det skal siges at begge maskiner kører win xp men den ene (server) kører via
et modem og ifølge en manual jeg har læst på Bjarne Duelund hjemmeside skal
man under win 95/98 installere en VPN. Skal man også det under xp eller er
den indbygget?

Nogen der kan hjælpe?

Monty

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 20-04-05 08:22

> [...]
> at få adgang til hans maskine via min browser. Der tastede jeg
> http//:xxx.xxx.xxx.xxx:5900 eller 5800 eller 5917 men her fik jeg heller

Normalt skriver man :0 til sidst. Det svarer til port 5900. Nogle
VNC-klienter kan godt finde ud af når du skriver porten eksplicit som du
nævner men ikke alle. Nogle (f.eks realvnc 4.0) kan man også udelade
nummeret og bare skrive xxx.xxx.xxx.xxx.
Du skal udelade http//: og kun skrive IP-adressen. Det vil ikke virke
ellers.

Du kan dog bruge den indbyggede javaviewer via en browser og port 5800. I så
fald skal du starte en browser (som kan køre Java) istedet for vieweren og
skrive http://xxx.xxx.xxx.xxx:5800 i adressefeltet.

Så enten http://xxx.xxx.xxx.xxx:5800 i en javabrowser eller
xxx.xxx.xxx.xxx:0 i vieweren.
Inden du prøver med browseren eller vieweren, så prøv med kommandoen ping
xxx.xxx.xxx.xxx for at se om IP-adressen overhovedet giver mening.

> Denne maskine sidder bag en router hvis det gør nogen forskel.

Det gør det. Hvis du vil lave forbindelsen fra maskine 1, så skal du bruge
routerens externe IP-adresse (ikke din PCs IP-adresse) og du skal sætte
routeren op til at route port 5500 igennem til din PC og du skal have
startet vieweren i "listening" mode inden maskine 1 kalder op.

> [...]
skal
> man under win 95/98 installere en VPN. Skal man også det under xp eller er

Du behøves ikke at køre det via VPN. Hvis du kører via VPN, har du
kryptering af hele kommunikationen, men det er endnu sværere at få til at
køre.
VNC krypterer udvekslingen af passwords (bemærk der er ingen passwords
involveret hvis serveren kalder op), men ikke selve sessionen.
Når jeg bruger VNC til at hjælpe kunder eller familie, så kører jeg uden VPN
eller lignende. Når jeg kører VNC mellem hjemmet og arbejdet benytter jeg
enten VPN eller SSH, da jeg alligevel har dem sat op.

Niels Dybdahl

Fra : Calle.

Dato : 20-04-05 08:44

Monty wrote:
> [...]
> tilføje mig som ny client og hvis ja hvad skal han så skrive der? Mit
> ip nummer (det har vi prøvet og det virkede ikke)

Ja

> [...]
> Jeg har prøvet at få adgang til hans maskine via min browser. Der
> tastede jeg http//:xxx.xxx.xxx.xxx:5900 eller 5800 eller 5917 men her

Hvis du vil køre omvendt VNC, som du gør ved at han taster din IP ind, så
SKAL du have VNC kørende i listening mode. Samt port 5500 skal være åben i
din router & firewall

> Denne maskine sidder bag en router hvis det gør nogen forskel.

Jeps, port 5500 skal være åbnet

> Hvad er det jeg gør forkert?

glemmer at åbne port 5500 i routeren

--
Calle.

Fra : Monty

Dato : 20-04-05 09:36

> glemmer at åbne port 5500 i routeren
>
> Calle.

Bær lige over med mig igen. Hvordan åbner man port 5500 i sin router? Jeg
har en Hama DSL/Broadband Router.

Monty

Fra : Monty

Dato : 20-04-05 09:43

Jeg sidder som sagt bag en router og det gør den maskine jeg skal kalde op
til ikke. Jeg var lige inde under myip.dk og fandt min ipadresse men da jeg
kørte ipconfig fandt jeg en helt anden adresse. Er det routeren som tildeler
mig denne "interne" adresse?

Monty

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 20-04-05 14:15

> [...]
jeg
> kørte ipconfig fandt jeg en helt anden adresse. Er det routeren som

Ja det er det.

Niels Dybdahl

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 20-04-05 14:16

> [...]
jeg
> kørte ipconfig fandt jeg en helt anden adresse.

Og det er routerens adresse (den fra myip.dk) som kan ses fra Internettet og
dermed den som kan bruges fra viewerenden.

Niels Dybdahl

Fra : Calle.

Dato : 20-04-05 19:51

Monty wrote:
> [...]
> ipadresse men da jeg kørte ipconfig fandt jeg en helt anden adresse.
> Er det routeren som tildeler mig denne "interne" adresse?

Så burde det nemmeste være at du kalder op til den der ikke er bag en
router, da der så ikke skal pilles i routere.
Start ´VNC servicemode på den anden PC. start VNC wiever på din PC, og tast
den anden PC's IP ind i feltet, så skulle den gerne spørge om password
--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 20-04-05 19:51

Monty wrote:

> Bær lige over med mig igen. Hvordan åbner man port 5500 i sin router?
> Jeg har en Hama DSL/Broadband Router.

Kender ikke routeren, men læs vejledningen
--
Calle.

Fra : Monty

Dato : 21-04-05 09:43

Nu fik vi det til at virke. Jeg koblede min router fra og gik direkte på
nettet og det virkede fint.
En ting undrer mig dog lidt. Når jeg tastede hans ip adresse ind fik jeg at
vide at der ikke kunne oprettes forbindelse men når han tilføjede min
ipadresse som ny client så virkede det.

Nogen der kan sige hvorfor det virker "bagvendt"? Jeg har kun installeret
vieveren hos mig og ikke service mode . Vieveren var sat til listening mode
og det fungerede som sagt ok.

Vi blev smidt af nogle gange og hans computer gik helt i sort (han har en
Intel 2.1 eller 2.5) men jeg tror det måske kan havde noget at gøre med at
jeg sidder bag en 1mbit line og han ringer op med et k56 modem. Lyder det
ikke sandsynligt?

Monty

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 21-04-05 10:50

> [...]
>
> Nogen der kan sige hvorfor det virker "bagvendt"? Jeg har kun installeret
> vieveren hos mig og ikke service mode . Vieveren var sat til listening

Muligvis har hans udbyder en spærring ? Jeg har dog ikke hørt om
modemudbydere der gør det, men det er ikke umuligt.

> [...]
> jeg sidder bag en 1mbit line og han ringer op med et k56 modem. Lyder det

Jeg har flere gange anvendt VNC over modem men har ikke oplevet noget
lignende.
Nu ved jeg ikke hvilken version af VNC du bruger. RealVNC har ry for at være
meget stabil, mens TightVNC og UltraVNC skulle efter sigende være lidt
ustabile. Nye versioner er det selvfølgelig ikke til at udtale sig om.
Jeg bruger selv RealVNC og med den har jeg aldrig været ude for at
server-PCen gik i "sort".
Det er ikke sandsynligt at jeres forskellige hastigheder har indflydelse.

Niels Dybdahl

Fra : Calle.

Dato : 21-04-05 11:40

Monty wrote:
> [...]
> jeg at vide at der ikke kunne oprettes forbindelse men når han
> tilføjede min ipadresse som ny client så virkede det.

Hans firewall lukker for indgående

> Nogen der kan sige hvorfor det virker "bagvendt"? Jeg har kun
> installeret vieveren hos mig og ikke service mode . Vieveren var sat
> til listening mode og det fungerede som sagt ok.

Firewall indstillinger

> [...]
> har en Intel 2.1 eller 2.5) men jeg tror det måske kan havde noget at
> gøre med at jeg sidder bag en 1mbit line og han ringer op med et k56

ja, eller fordi i har sat VNC til at overføre særmbilledet i fuld opløsning,
hvilket kvæler en 56K forbindelse
--
Calle.

Fra : Monty

Dato : 22-04-05 07:25

Nu virker det hele endelig. Jeg fandt ud af hvorfor vi blev smidt af. Vi
havde installeret et nyt program og den firewall spærrede for alt. Han kunne
heller ikke komme på nettet til sidst men da det blev fjernet fungerede det
fint og vi var på i næsten en time.

Derfor en stor tak til gruppen her for alle de gode råd.

Monty

Fra : Calle.

Dato : 22-04-05 08:40

Monty wrote:
> [...]
> Han kunne heller ikke komme på nettet til sidst men da det blev
> fjernet fungerede det fint og vi var på i næsten en time.

som jeg sagde. den klasiske fejl.
--
Calle.