Så er det gal med det gamle net..bud?
Fra : Anders

Dato : 06-04-05 20:57

Hej,
jeg har pt. et spøjst problem med vores netværk.

Opsætning:
10 computere på TDC 2/mbit bredbånd, med D-link 704p router med DHCP
kørende, 1 switch monteret efter.

Gennemgang:
"Problemet" startede ved at der pludselig var lange svartider til diverse
externe sider,tjenester og internettet generelt.
Som en gammel trofast tdc-kunde, forsøgte jeg mig med ftptest1.tele.dk, og
konstatede en meget svingende hastighed.

Alt hardware blev koblet af, og en direkte forbindelse uden om router og
netværk blev oprette, og jeg forsøge igen test-ftpén. Her virkede det fint.

Jeg kom, ved et kæmpe "flytten-frem-og-tilbage-arbejde", frem til at det
måtte være vores tidligere router den var gal med (US-Robotics USR8000) -
selvom alt så ud til at fungere på overfladen (jeg firmware-opgraderede den
blandt andet).
Så ind af døren kom i dag den nye D-link router, og den blev sat op -
umiddelbart virkede alt fint, men her til aften - er problemet tilbage igen.

Jeg har slavisk været igennem ALT igen, og kan kort sagt ikke finde hale i
logikken mere.
Jeg troede jeg havde fundet "lyset" da jeg, efter at have fjernet alle
net-kalbler til alle computere pånær én, som jeg her kunne tilslutte og
afbryde forbindelse til Messenger og se det kæmpe udsving i kb/s via
test-serveren - BLOT ved at være online med messenger.

Så gik der 1 min, og så kunne jeg alligevel opnå optimal hastighed på denne
pc med messenger kørende, selvom jeg før havde forsøgt 5 gange for at være
TOTAL sikker.

At jeg er ved at tro at det er messengers skyld beviser hvor "fast" jeg
efterhånden er kommet med dette problem... jeg ringede i øvrigt til TDC for
nogle dage siden og de målte fint linjen uden problemer.

Nogle som har bud på dette problem?
Kan det alligevel skyldes fejl på TDC´s net? Eller er det mere sansynligt at
det er lokalt?
Jeg har i øvrigt forsøgt med diverse vira-programmer (AVG, Norton, McAfee)
samt Adaware for etc. at finde orme/vira/spyware-program eller andet der
kunne være årsagen... og intet fundet.

alt hjælp modtaget med kyshånd.

mvh.
Anders