Speedstream 5880 router og printserver
Fra : Nederbasse

Dato : 05-04-05 17:01

Hej

Jeg skal koble en D-Link 301 U printserver til en Speedstream 5880 router
fra TDC via en switch.
Der er 3 bærbare pc'er på switchen i forvejen som alle kører DHCP,
printserveren har en ip adresse.
Skal man udelukke på routeren, at den tildeler en pc printserverens ip
adresse eller er det noget der sker automatisk ?

Jeg ville helst give hver pc en ip adresse 10.0.0.1 - 10.0.0.2 - 10.0.0.3 og
en subnetmaske men ifølge TDC vil det ikke virke.
Hvordan laves dette nemmest ?

LarsN

Fra : Chip

Dato : 07-04-05 12:13

Du kan vel give din Printserver en IP uden for Routerens DHCP scope. ??
Eller ?

Og er det en standard router fra TDC eller har du fået lavet en special
konfig ?
For så ligger routerens DHCP scope vel i 192.168.1.0/24 et eller andet sted.
(jeg kan ikke længere huske hvorfra og hvortil).
Routerens LAN ip ligger i samme adresseområde og så vil det jo ikke hjælpe
noget at give dine PCs 10.0.0.0/24 adresser.

/Chip

Fra : Nederbasse

Dato : 07-04-05 14:46

"Chip" <chip@fscl.nospam.(dk)> skrev i en meddelelse
> [...]
> Routerens LAN ip ligger i samme adresseområde og så vil det jo ikke hjælpe
> noget at give dine PCs 10.0.0.0/24 adresser.

Nej jeg kan ikke give pc'erne 10.0.0.1.osv. kan jeg godt se nu
Men jeg har prøvet at give pcerne den ip, subnetmaske og gateway der står
når jeg kører ipconfig men så er der ingen netforbindelse.
Printserveren har en default ip adresse 192.168.0.10 som er inden for
routerens scope men den kan ikke findes når jeg vil installere en
netværksprinter ligesom de andre pcer ikke kan komme på nettet når de får en
fast ip.

Jeg mener at have læst/hørt at på TDCs router kan man ikke give en fast ip
på noget der skal på netværket.

LarsN