Sjove netkortsproblemer
Fra : Finn Nielsen

Dato : 27-11-00 13:16

Jeg har lige skiftet mit D-link 528CT (10Mbit) netkort ud med et D-link
DFE-530TX (10/100Mbit) og har i den anledning fået sjove problemer. For
det første virker det "halvt" i win98 (nogle maskiner kan ikke kontaktes
på visse porte, maskinen selv svarer ikke på ping, osv.).

I linux fungerer kortet fint med mindre windows har haft fat i kortet
først.. Så fremt maskinen startes i linux kan jeg fra dmesg se følgende
ting der hører til netkortet:

via-rhine.c:v1.08b-LK1.1.6 8/9/2000 Written by Donald Becker
http://www.scyld.com/network/via-rhine.html
eth0: VIA VT6102 Rhine-II at 0xe400, 00:50:ba:65:3a:52, IRQ 5.
eth0: MII PHY found at address 8, status 0x7829 advertising 01e1 Link 45e1.

og lidt senere:

eth0: Setting full-duplex based on MII #8 link partner capability of 45e1.

Så fremt windows har haft fat i kortet først får jeg dette fra dmesg
outputtet:

via-rhine.c:v1.08b-LK1.1.6 8/9/2000 Written by Donald Becker
http://www.scyld.com/network/via-rhine.html
eth0: VIA VT6102 Rhine-II at 0xe400, 00:00:00:00:00:00, IRQ 5.

Altså mangler "MII PHY" linien og full-duplex enables ikke, desuden kan
man se at den tror kortets MAC-adresse er 00:00:00:00:00:00.. Derudover
får jeg en del meddelelser der ligner disse i /var/log/messages:

NETDEV WATCHDOG: eth0: transmit timed out
eth0: Transmit timed out, status 0000, PHY status 0000, resetting...

Har nogle oplevet lignende problemer og ved hvad det er der sker med
kortet (og hvordan det rettes), eller vil i anbefale mig at skille mig af
med det?

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 27-11-00 18:09

Den 27 Nov 2000 13:16:05 +0100 skrev Finn Nielsen:

> [...]
>

>Har nogle oplevet lignende problemer og ved hvad det er der sker med
>kortet (og hvordan det rettes), eller vil i anbefale mig at skille mig af

Hvis kortet virker uden problemer, sålænge du ikke starter windows,
vil jeg hellere foreslå at skille dig af med windows eller sørge
for at slukke maskinen, efter at windows har været startet.

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : Finn Nielsen

Dato : 28-11-00 07:52

leeloo@mailandnews.com (Kent Friis) writes:

> Hvis kortet virker uden problemer, sålænge du ikke starter windows,

Det gør det.

> vil jeg hellere foreslå at skille dig af med windows eller sørge
> for at slukke maskinen, efter at windows har været startet.

Det kan godt være det bliver løsningen..

Men jeg vil lige afprøve Troels' forslag først.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Troels Arvin

Dato : 27-11-00 18:31

Finn Nielsen wrote:
> I linux fungerer kortet fint med mindre windows har haft fat i kortet
> først..

I sådanne situationer har jeg været i den heldige situtation at
plug'm'pray kunne slås fra på kortet. Jeg satte da interrupts osv.
statisk i Windows (til værdier, som Linux kunne lide).

- Men jeg ved ikke lige, om man kan det med dit netkort.

Fra : Finn Nielsen

Dato : 28-11-00 07:50

Troels Arvin <troels@arvin.dk> writes:

> [...]
> statisk i Windows (til værdier, som Linux kunne lide).
>
> - Men jeg ved ikke lige, om man kan det med dit netkort.

Det er da et forsøg værd. Tak.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Mikkel Gjoel

Dato : 27-11-00 21:50

Finn Nielsen wrote:
> [...]
> problemer. For det første virker det "halvt" i win98 (nogle maskiner
> kan ikke kontaktes på visse porte, maskinen selv svarer ikke på ping,

Er du helt (og jeg mener _ABSOLUT_ helt 280%) _SIKKER_ på at du ikke har
noget firewall-program eller lign. sikkerhed installeret på maskinen?
(har du haft det? Er du sikker på at det er _helt_ væk? Hvad siger task
manageren?) - jeg har set det her 2-3 gange før, og alle gangene var det
et eller andet wannabe-sikkerheds-firewall program der skabte problemet.
Jeg har i øvrigt prøvet _mange_ af ovenstående kort efterhånden, og jeg
har aldrig haft problemer med dem, hverken i linux eller w98/nt4/w2k.

Med venlig hilsen
\\Mikkel Gjøl