Gigabit medie konverter (fiber->tp)
Fra : Andreas

Dato : 31-03-05 08:28

Hvad har i af erfaring med at konvertere fiber til alm tp når man
kører gigabit?

Udstyret i den ene ende er primært Cisco 3750 med multimode sfp
moduler. Medikonverteren kunne eventuelt være gigabit på fibersiden
og gb/100mbit på kobbersiden.

Hvad kender i til..?

AND

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-03-05 08:45

On 30 Mar 2005 23:27:45 -0800, "Andreas" <turboand@gmail.com> wrote:

> Hvad har i af erfaring med at konvertere fiber til alm tp når man
> kører gigabit?

Udmærkede.

> Udstyret i den ene ende er primært Cisco 3750 med multimode sfp
> moduler. Medikonverteren kunne eventuelt være gigabit på fibersiden
> og gb/100mbit på kobbersiden.

Hvis det ikke er samme hastighed på begge sider, er det ikke en medie-
konverter; så er den en switch (bridge).

Et eksempel på en GE mediekonverter er IMC Networks McBasic, der kan
fås i udgaver til både multimode og singlemode.

Specifikt for 3750 (og andre, nyere DSBU-switche fra Cisco) kan du i
øvrigt få en 100 Mbps (100base-FX) SFP, så du kan også køre multimode
FE ud til en FE fiberkonverter.

-A

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 31-03-05 17:48

On Thu, 31 Mar 2005 09:45:12 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:
>Hvis det ikke er samme hastighed på begge sider, er det ikke en medie-
>konverter; så er den en switch (bridge).

Ja det er jeg klar over.. til nød har jeg også tidligere brugt en
switch, men oftes er det kraftigt overkill når man kun bruger 1 af 24
porte

>Et eksempel på en GE mediekonverter er IMC Networks McBasic, der kan
>fås i udgaver til både multimode og singlemode.

Den ser spændende ud! PoE er jo altid rart at have med... det kan
BlackBox i hvertfald ikke tilbyde. Jeg kan se at NetDesign er dansk
forhandler så måske har du en idé om hvor prisen ligger? Antager at
den ligger omkring 3-4000kr??

>Specifikt for 3750 (og andre, nyere DSBU-switche fra Cisco) kan du i
>øvrigt få en 100 Mbps (100base-FX) SFP, så du kan også køre multimode
>FE ud til en FE fiberkonverter.

Sjovt (eller skræmmende..) troede kun man kunne få GE moduler til
3750'eren.

AND

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-03-05 21:34

On Thu, 31 Mar 2005 18:47:57 +0200, Andreas Pedersen <anden@mil.dk>
wrote:

> [...]
> BlackBox i hvertfald ikke tilbyde. Jeg kan se at NetDesign er dansk
> forhandler så måske har du en idé om hvor prisen ligger? Antager at

Det er rigtigt, at NetDesign forhandler dem, men jeg ved nu ikke, hvad
prisen er. Mit gæt er i samme størrelsesorden som dit, men naturligvis
afhængig af, om det skal være SX (multimode) eller LX (singlemode). Og
så kan man i øvrigt få nogle mindre (MiniMc, tror jeg nok de hedder),
og de er vist billigere, men er til gengæld uden PoE-optionen.

> Sjovt (eller skræmmende..) troede kun man kunne få GE moduler til
> 3750'eren.

GLC-GE-100FX er en 100base-FX SFP til at sætte i et GE-slot. Idéen er
primært, at man kan bruge dem, hvis man har for lange multimode-stræk.

Der findes også 'rene' 100 Mbps SFP'er (som GLC-FE-100FX), altså til
at sætte i FE-slot, men sådan nogen slot findes ikke på de switche.

-A
(Der er ansat i NetDesign)
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 01-04-05 19:17

On Thu, 31 Mar 2005 22:33:43 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>...Og så kan man i øvrigt få nogle mindre (MiniMc, tror jeg nok de hedder),
>og de er vist billigere, men er til gengæld uden PoE-optionen.

Så godt de små udgaver da jeg nærlæste deres web i aftes, men det
tiltaler mig meget at der er indbygget powersupply i den "almindelige"
udgave. De steder jeg oftes skal bruge en mediekonverter har jeg kun
edb-strøm til rådighed og dermed kun stik med skrå ben, det er MEGA
nitten at stå med en lille latterlig ekstern omformer til 12v eller
lignende

>GLC-GE-100FX er en 100base-FX SFP til at sætte i et GE-slot. Idéen er
>primært, at man kan bruge dem, hvis man har for lange multimode-stræk.

Det vil jeg lufte for andre i min dagligdag, tror der er flere der som
mig troede at der kun kunne proppes GE moduler i en 3750'er.

>(Der er ansat i NetDesign)

yes, det var luret.

AND

Fra : Arne Keller

Dato : 31-03-05 11:43

Andreas wrote:
> [...]
>
> Udstyret i den ene ende er primært Cisco 3750 med multimode sfp
> moduler. Medikonverteren kunne eventuelt være gigabit på fibersiden

Det billigste er måske en lille switch med 1G interface ?

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.