Hjælp, hvordan klarer jeg 300m udendørs ud~
Fra : Henning Riis Rasmuss~

Dato : 31-03-05 00:24

Hej

Er der nogen der har en god og helst ikke alt for dyr ide til hvordan jeg
selv kan lave et udendørs netværkslink på ca. 300 meter?

Jeg bor i Sverige og savner lidt moderne Internet (har kun 56K modem, suk).

Min nabo har fiber, men der er altså lige det med de 300 meter der går op
over en bakke, rundt om en sø, over en å, og gennem et par småskove...

Man kan ikke få ISDN.
Her findes ikke xDSL.
Selv fra toppen af min antenne mast på toppen af mit tag, eller for den sags
skyld fra toppen af de ca. 25 meter høje træer i baghaven, er der fri sigt
til noget som helst andet end flere træer.
Her findes ikke kabel (men altså sjovt nok fiber frem til min nabo).
Brevduer kan ikke finde vej så langt ud på landet.
Tja... 3G kunne måske virke her, men det er ikke sikkert, og selv på et 56K
modem formår jeg at overføre så mange data om måneden at det ville blive alt
for dyrt (da der betales per overført MB). Det samme gælder for GPRS.
Satellit ville være hurtigere i downloads, men samtidigt også endnu dyrere
end mine nuværende udgifter til Tele2/Telia der jævnligt nærmere sig en
tusse om måneden for ren data.

Andre forslag? :)

Mvh
Henning

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 31-03-05 06:01

On Thu, 31 Mar 2005 01:24:28 +0200, "Henning Riis Rasmussen"
<hrr@datatech.dk> wrote:

> [...]
>end mine nuværende udgifter til Tele2/Telia der jævnligt nærmere sig en

Vi høre jo hele tiden at internet er meget billigere i sverige end i
danmark, men virkeligheden er måske en anden ?
Har du undersøgt markedet ?

Ellers var det nok værd at eksperimenterer med en canantenna og
wireless. Billigt at lege med.

Hvis der kun er skov hen til naboen var et tilpas solidt kabel,
monteret så højt at de større dyr ikke kan nå det en mulighed.
Du skal nok have et par kasser på under vejs med et par hub's i (den
type der strømfødes via kablet) for at forstærke signalet.
Problemet med gnavere kunne klares med at lægge kablet i et armaret
flexrør. Måske ikke den billigeste løsning.

/Hans

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 31-03-05 08:19

> [...]
> Problemet med gnavere kunne klares med at lægge kablet i et armaret
> flexrør. Måske ikke den billigeste løsning.

Bare husk på, at træer også vokser... Engang imellem vælter de også...

mvh
Lars Christensen

Fra : Henning Riis Rasmuss~

Dato : 31-03-05 10:20

Hej Hans

Hubs med "power-over-ethernet" har jeg ikke overvejet, så det var måske værd
at se nærmere på. Ethernet kabler er trods alt ikke så dyre. Desværre er
terrænet mellem mig og naboen, trods den begrænsede afstand, rigt varieret
(2 små skove, længere helt åben mark, høj bakke, dyb kløft med rivende strøm
i bunden) så jge kan ikke hænge mig i træerne.

Er der nogen der har erfaring med andre kablinger, f.eks. en eller anden
form for fiber?

M.h.t. Sveriges ry angående Internet, så er det min oplevelse at svenskerne
ofte er foran Danmark når det gælder om at tilbyde de nyeste og hurtigste
løsninger i de større byer.

Til gengæld er de mange år bagud Danmark, når det gælder at kunne tilbyde
bredbånd uden for de større byer. Og der er tilsyneladende ikke
forsyningspligt m.h.t. ISDN som i Danmark, så det kan man ofte heller ikke
få.

Og så boede jeg i øvrigt i Malmö indtil for et år siden, hvor jeg havde en
10 mbit/s forbindelse via "ComHem". Den virkede rigtigt fint om dagen og
sent om natten, men i de travle aftentimer var det tit som at køre med
modem, så backbone var bestemt ikke noget at råbe hurra for...

Mvh
Henning

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 31-03-05 12:59

"Henning Riis Rasmussen" <hrr@datatech.dk> wrote in message
> [...]
> i bunden) så jge kan ikke hænge mig i træerne.
>
> Er der nogen der har erfaring med andre kablinger, f.eks. en eller anden

Ethernetkabler kan være følsomme overfor lynnedslag. Jeg ved at andre har
anvendt lysledere mellem bygninger af den årsag.
To høje master med paraboler kunne også være en mulighed.

Niels Dybdahl

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-03-05 12:35

On Thu, 31 Mar 2005 09:01:11 +0400, Hans Kjærgaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> Du skal nok have et par kasser på under vejs med et par hub's i (den
> type der strømfødes via kablet) for at forstærke signalet.

Kender du hubs, der strømfødes via Ethernet?

-A

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 31-03-05 13:04

On Thu, 31 Mar 2005 13:34:43 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Kender du hubs, der strømfødes via Ethernet?
Nej, jeg kender kun til IPtelefoner.
Når det er dig der spørger sådan, kunne jeg godt tænke mig at det ikke
lige findes ? Holder du på en hemmelighed ?

Men der findes nok noget udstyr der kan bruges i dette tilfælde som
booster af et ethernet signalet, det være sig hub/switch/brigde.
Kan ske at der endda findes en booster lavet til dette formål ?
Det kan da ikke være første gang man forsøger at nå mere end 100 meter
med ethernet ?

Ellers er der da basis for et eksperiment med selv at kyle spænding på
og se om det kan spille. Et par billige switch/hub og X meter kabel +
lidt stik kan ikke koste alverden.

Det største praktiske problem jeg ser er angreb på selve kablet fra
gnavere/fugle/vejrliget.

Jeg går selv og leget med tanken om at nå 900 meter, men jeg har frit
udsyn og vil forsøge med wireless og 2 canantenner. Jeg ville dog
foretrække en kabelforbindelse, derfor er dette projekt spænende.

/Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-03-05 13:07

On Thu, 31 Mar 2005 16:03:51 +0400, Hans Kjærgaard

> Nej, jeg kender kun til IPtelefoner.

Nå, OK.

> Når det er dig der spørger sådan, kunne jeg godt tænke mig at det ikke
> lige findes ? Holder du på en hemmelighed ?

Næ, det var skam et oprigtigt ment spørgsmål. Der er situationer, hvor
det kunne være en nem og smart løsningsmodel. Der er dog ikke ret saft
at suge af (max 15,4 W ved PSE), så det skal være noget udstyr, der er
rimeligt effektivt.

> Men der findes nok noget udstyr der kan bruges i dette tilfælde som
> booster af et ethernet signalet, det være sig hub/switch/brigde.
> Kan ske at der endda findes en booster lavet til dette formål ?

Jo, det hedder en repeater, men den skal have strøm.

> Det kan da ikke være første gang man forsøger at nå mere end 100 meter
> med ethernet ?

Nej, men normalt bruger man så i dag fiber.

-A

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-04-05 08:33

"Hans Kjærgaard" wrote:

> Ellers er der da basis for et eksperiment med selv at kyle spænding på
> og se om det kan spille. Et par billige switch/hub og X meter kabel +
> lidt stik kan ikke koste alverden.

Hvor kraftigt et kabel skal der til for at de få volt en switch
skal bruge kan transporteres over 100m?

Alternativt kunne man selvfølgelig lægge 220V derud og så placere
transformatoren sammen med switchen. Den højere spænding betyder
mindre strømstyrke og dermed behøves ikke lige så kraftigt kabel.
Men inden man gør det bør man undersøge lovgivningen på området.
220V kabler er jo ikke helt ufarlige.

--
Kasper Dupont

Fra : Arne Keller

Dato : 31-03-05 11:42

Henning Riis Rasmussen wrote:
> Hej
>
> Er der nogen der har en god og helst ikke alt for dyr ide til hvordan jeg
> selv kan lave et udendørs netværkslink på ca. 300 meter?

Fiber

Gravearbejdet bliver muligvis en udfordring

Men du kan vel selv skaffe lidt dynamit, du bor jo lidt ude på landet.

> Jeg bor i Sverige og savner lidt moderne Internet (har kun 56K modem, suk).

Jeg bor i en lille by og har 8Mbps ADSL fra Telia på min analoge linie,
fungerer fantastisk.

> Her findes ikke kabel (men altså sjovt nok fiber frem til min nabo).

Hvem leverer hans fiber ? kan de ikke levere til dig ?

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Henning Riis Rasmuss~

Dato : 31-03-05 14:06

Hej Arne

Jeg har desværre nul erfaring med fiber (bortset fra at hægte lidt switche
sammen med dertil hørende kabler :).

Kan du pege mig i retning af hvad det er for en teknik/udstyr man skal bruge
for at lave sig et sådan link til privatbrug? 1 Mbps ville være nok. Pris
spiller selvfølgelig en ret stor rolle...

Mvh
Henning

Fra : Arne Keller

Dato : 01-04-05 13:58

Henning Riis Rasmussen wrote:
> Hej Arne
>
> Jeg har desværre nul erfaring med fiber (bortset fra at hægte lidt switche
> sammen med dertil hørende kabler :).

Det er ikke sværere at lave dette.

Køb evt 2 små switche med plads til SFP trancievere, så kan du sætte den
rigtige model i afhængigt af kabelvalget.

> Kan du pege mig i retning af hvad det er for en teknik/udstyr man skal bruge
> for at lave sig et sådan link til privatbrug? 1 Mbps ville være nok. Pris
> spiller selvfølgelig en ret stor rolle...

Først skal du vurdere hvordan du kan ligge kablet, hvilke mekaniske
påvirkninger kommer der ? (Som f.eks da hele skoven væltede i syd Sverige)

Når du har fået en opfattelse af påvirkningerne kan du vælge fibertype,
der findes alt fra næsten ubeskyttede Indoor/outdoor kabler til kraftigt
armerede kabler som klarer næsten alt det du kan kaste efter det.

Du skal vælge en kabeltype som er beregnet til udendørs brug og som er
fuldstændig vandtæt.

Det billigste bliver sikkert at købe et kabel som er monteret med
konnektorer (så slipper du for at have en teknikker ud og montere stik)
Herefter trækker du kablet uden at skade konnektorerne og fører enderne
ind i en boks hvor du monterer konnektorne i en fiberkobling (uden
værktøj) herefter kan du tilslutte dit udstyr med 2 fiberpatchkabler.

Den største udfordring bliver kabeltrækket som bør planlægges godt.

Hvis kablet er under 300 meter vil OM3 multimode være billigst hvis du
regner interfacene med.
Er kablet længere end 300 meter findes der multimode kabel som har OM3
performance ud til 550 meter.
Alternativt kan der anvendes singlemode her er kablet billigere men
interfacene dyrere. Det er også muligt at leverandører i den anden ende
vil levere internetadgang til dig gennem din egen fiber.

Gammeldags multimode fiber på 62,5 eller 50 micron bør ikke anvendes da
det ikke giver de samme muligheder for at opgradere til den billigste
850nm 10Gbps teknik i fremtiden.

Fra : Henning Riis Rasmuss~

Dato : 02-04-05 11:01

Tusind tak Arne, det er lige præcis den slags information jeg håbede på.

Et sidste lille vrid af din hjerne: kan du anbefale nogle leverandører som
private kan gå til?

Fra : Arne Keller

Dato : 02-04-05 11:20

> [...]
>
> Et sidste lille vrid af din hjerne: kan du anbefale nogle leverandører som

Ja, jeg kender en del installatører i Sverige og det er sikker den
bedste og billigste måde at få fat i et færdig termineret udendørs kabel.

Men her ville det være en hjælp hvis jeg vidste lidt om hvor du boede
som du ved er Sverige et halvstort land.

Fra : Henning Riis Rasmuss~

Dato : 02-04-05 11:28

Sorry, jeg regnede med du bare ville tænke "dansk"... :)

Jeg bor i det nordlige Skåne, men kommer dagligt i Danmark, og kører gerne
den halve verden rundt i begge lande hvis det kan løse mit problem.

Fra : Arne Keller

Dato : 02-04-05 12:31

Henning Riis Rasmussen wrote:
> Sorry, jeg regnede med du bare ville tænke "dansk"... :)

Næ, ikke når man bor i Volvoland.

> Jeg bor i det nordlige Skåne, men kommer dagligt i Danmark, og kører gerne
> den halve verden rundt i begge lande hvis det kan løse mit problem.

Prøv den nærmeste installatør som arbejder med Statsnät, han burde kunne
hjælpe dig.

Et par af mine forslag vil være:
http://www.figacom.se/
http://www.eltelnetworks.se/
http://www.ementor.dk/templates/Page.aspx?id=9917

Fra : Carsten Keller

Dato : 31-03-05 14:25

> Hej
>
> Er der nogen der har en god og helst ikke alt for dyr ide til hvordan jeg
> selv kan lave et udendørs netværkslink på ca. 300 meter?

<snip>
> Brevduer kan ikke finde vej så langt ud på landet.

Det var ærgerligt, ellers kunne du have kigget lidt på:

http://www.ietf.org/rfc/rfc1149.txt

Jeg tror mener endda der var nogle nordmænd der (sikkert efter et par ture
med Oslobåden) implementerede den engang

Keller

Fra : Carsten Keller

Dato : 31-03-05 14:39

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> wrote in message

> Jeg tror mener endda der var nogle nordmænd der (sikkert efter et par ture
> med Oslobåden) implementerede den engang

Kunne ikke lade være med at lade mig distrahere til at grave lidt mere. Hvis
nogen keder sig lidt, så se lige beskrivelsen af deres setup:

http://www.blug.linux.no/rfc1149/

Og søreme om ikke der er skrevet en RFC om QoS til TC PIP, som det vel må
hedde:

http://www.ietf.org/rfc/rfc2549.txt

Nu skal jeg nok lade være med at forstyrre tråden mere, mit bedste bud til
at løse problemet er som andre skriver, fiber.

Alternativt trådløst med en repeater stående på et højt punkt et sted begge
har LoS til. Mener jeg har set et setup beskrevet af fyrene på
http://nocat.net/ (kan desværre ikke nåes lige nu, så jeg kan ikke tjekke
selv). Et AP med 2 (c)antenner, og så et solpanel med batteri. Så vidt jeg
husker noget de placerede på et vandtårn et sted for at få dækning ude i en
eller ande udørk..

Keller

Fra : Carsten Keller

Dato : 01-04-05 07:57

> [...]
> husker noget de placerede på et vandtårn et sted for at få dækning ude i

Gad vide om folkene på NoCat er gået helt offline. I mellemtiden er der
mange andre der har lavet soldrevne netværk. Dem her har gjort det under
klimaforhold der burde være "slemme nok".

http://www.zakongroup.com/technology/highest_wireless_network/

Keller

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 31-03-05 14:39

Carsten Keller wrote:

> Jeg tror mener endda der var nogle nordmænd der (sikkert efter et par ture
> med Oslobåden) implementerede den engang

http://www.blug.linux.no/rfc1149/

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Henning Riis Rasmuss~

Dato : 31-03-05 14:47

Selv den har jeg overvejet.

Men selv om båndbredden godt kan blive rigtig sjov (utroligt hvad der kan
hænge om benet på sådan et kræ), tegner roundtrip knap så lyst.

Kapow! ...trykkede jeg på knappen og skød ham den onde Doom-haj.

Så jeg skal jeg bare lige ud og fodre duerne før han dør... :)

Mvh
Henning

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-04-05 10:38

"Henning Riis Rasmussen" <hrr@datatech.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> end mine nuværende udgifter til Tele2/Telia der jævnligt nærmere sig en

Hvad med FWA? Er der nogen svenske udbydere, der sælger det til en
rimelig pris?

/Rasmus

Only wimps use tape backup: real men just upload their important stuff
on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)
-- Linus Torvalds
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Henning Riis Rasmuss~

Dato : 01-04-05 11:36

Hej Rasmus

Kommunen har sponsoreret et FWA som også findes hvor jeg bor. Men det kræver
LoS så det fungerer kun i den flade del af kommunen, og der bor jeg altså
ikke.

Mvh
Henning

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 15:36

> [...]
> end mine nuværende udgifter til Tele2/Telia der jævnligt nærmere sig en

Jeg vil sige, glem kabel og kig på nogle 'industri wifi' løsninger. jeg
ved at Zyxel laver nogle som kan levere sovs nok til at række adskillige
kilometer (prisen lå på ca. 5K sidst jeg så priser, men hæng mig ikke op
på det)

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Henning Riis Rasmuss~

Dato : 02-04-05 11:19

Hej Claus

Dette er helt klart også en løsning jeg overvejer.

Desværre er WiMAX ikke klar endnu, og de produkter der baserer sig på
802.11a/b/g har det bedst med fri LoS.

Producenterne af alle de 802.11a/b/g WiFi produkter jeg har kigget på undgår
behændigt at sige noget om hvordan deres udstyr klarer sig uden fri LoS -
også de dyre professionelle. Har du nogen erfaring med ZyXELs produkter?
Hvilken type blokering over hvor lang afstand?

Kommunen har et WFA opkoblingspunkt ca. 800 meter fra hvor jeg bor, og
anvender udstyr fra Repeatit på masten og hos slutbrugeren ("RS3" med
indbygget retningsbestemt antenne). Men dette kunne desværre ikke klare
mosten (afstanden er selvfølgelig længere, men stadig ret kort og der er
færre fysiske objekter til at genere LoS).

Mvh
Henning