Nogle spørgsmål om routere
Fra : Nielsen

Dato : 16-03-05 23:06

1)
Da en router jo bruges til at dele en internetforbindelse, er det da
ligegyldigt hvordan denne internetforbindelse "er", dvs. om der er tale om
én fast IP-adresse, flere dynamiske IP-adresser eller noget helt tredje?

2)
Mange routere har en indbygget firewall.
- hvorledes er disse i forhold til softwarefirewall?
- skal/kan routerfirewalls opgraderes?
- hvor god vil en firewall i en router til 400-500 kr. være i forhold til en
softwarefirewall?
- er det bedst at have både softwarefirewall og routerfirewall aktiveret på
én gang, eller?

vh
Jakob

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 18-03-05 10:24

> Da en router jo bruges til at dele en internetforbindelse, er det da
> ligegyldigt hvordan denne internetforbindelse "er", dvs. om der er tale om
> én fast IP-adresse, flere dynamiske IP-adresser eller noget helt tredje?

Så længe du ikke skal have en server stående som andre udefra kan komme til,
så er det ligegyldigt om du kører med fast eller dynamisk IP.
De fleste routere idag understøtter NAT (Network Address Translation),
hvorved du kan nøjes med en ekstern IP-adresse (fast eller dynamisk).
I princippet kan man have en router uden NAT, men det bruges ikke til
private installationer.

> Mange routere har en indbygget firewall.
> - hvorledes er disse i forhold til softwarefirewall?

De fleste klarer sig med NAT-funktionaliteten som alt efter definition kan
betegnes som firewall. Det gør at maskiner indenfor kan lave forbindelse til
Internettet (spørge efter Internetsider, hente emails), mens maskiner ude på
nettet kan ikke komme direkte igennem til maskinerne på lokalnettet.
Så NAT beskytter for udefrakommende trafik.
En softwarefirewall som f.eks ZoneAlarm beskytter derudover også mod at
programmer på ens egen PC kommunikerer med Internettet. Kun de programmer
som har fået lov kan gå på nettet.
Hvis du altså ved et uheld får noget spyware installeret, så vil ZoneAlarm
give dig besked om at spywareprogrammet prøver at sende data ud. Det kan en
router med firewall ikke.
En "fuld" routerfirewall spærrer typisk for al trafik ind og ud.
Internettrafik klares så via proxyservere, som har lov til at kommunikere
gennem routeren.

> - skal/kan routerfirewalls opgraderes?

I princippet ja. I praksis er det jo også software der er i
routerfirewallen. Der er bare ikke mange der ved hvordan man gør. Jeg har
f.eks aldrig opgraderet softwaren i min router og jeg aner ikke hvor jeg
finder opgraderingerne.

> - hvor god vil en firewall i en router til 400-500 kr. være i forhold til
en
> softwarefirewall?

Den vil være næsten uundværlig når du skal installere en ny PC. Normalt
henter man jo sikkerhedsopdateringer fra nettet og PCen er ubeskyttet mens
det gøres. Alternativt skal man downloade sikkerhedsopdateringerne fra en
anden PC som er beskyttet og det er besværligt og ikke alle ved præcist
hvordan det gøres.

> - er det bedst at have både softwarefirewall og routerfirewall aktiveret

> én gang, eller?

Jeg har begge dele (dvs NAT-router og ZoneAlarm). Det hænder dog at jeg har
en PC på mit lokalnetværk uden ZoneAlarm.

Niels Dybdahl

Fra : ..::jmj::..

Dato : 18-03-05 14:30

"Nielsen" <jakob@putandtake.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> én fast IP-adresse, flere dynamiske IP-adresser eller noget helt tredje?

Ja..

> 2)
> Mange routere har en indbygget firewall.
> - hvorledes er disse i forhold til softwarefirewall?

Normalt meget bedre, men kræver en anstændig konfiguration.
HW firewalls har heller ingen ydelsesreduktion på arbejdsstationen.
Med flere maskiner bag en firewall er HW firewalls klart det smarteste

> - skal/kan routerfirewalls opgraderes?

Jep, hvor essentielt det er, afhænger af fabrikat.
Vi opgraderer hver gang det er muligt (Sonicwall og Zyxel)

> [...]
> en softwarefirewall?
> - er det bedst at have både softwarefirewall og routerfirewall aktiveret

Unødvendigt. Hvis firewallen er sat ordentlig op, er der da ingen grund til
at forøge besværet yderligere.
Hvis noget går galt, hvor ligger så fejlen.. der bliver nok lidt for meget
at skrue i