netværk Windows og Linux
Fra : Hans Houmøller

Dato : 16-03-05 22:31

eg har 2 pc'ere der begge har WinXP. Jeg har lige sat dem i netværk så de
kan kører på internettet samtidig.
Den ene maskine har Linux på en anden harddisk, og når jeg kører i Linux på
den,kan den anden maskine ikke komme på nettet, hvis jeg har bootet Linux
maskinen først. Hvis jeg booter maskinen der kun har WinXP, kan jeg ikke
komme på nettet i Linux.
Altså: netværket virker når begge maskiner kører WinXP, men ikke når jeg
blander Linux ind!
Har nogen en løsning?
) Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-03-05 22:49

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> [...]
>komme på nettet i Linux.
>Altså: netværket virker når begge maskiner kører WinXP, men ikke når jeg

Det er svært at gennemskue - Men umiddelbart gætter jeg på du kører ADSL
uden bredbåndsrouter, men med en switch - og du har 2 ip-adresser fra
TDC ?!?!

I så fald ligger problemet i at computeren optræder med forskellig
MAC-adresse afhængigt af om du boot'er XP eller linux - Det sker typisk
når XP's netkort er bundet op til en netværksbro.

Der er flere løsninger

1) Du kan fjerne netkortet fra netværksbroen. Dermed optræder XP
maskinen med samme MAC-adresse under linux og XP.

2) du kan købe en-eller-flere ekstra ip-adresser fra TDC

3) du køber en bredbåndsrouter - den sidste løsning kan stærkt
anbefales.

<mlr>

Fra : Hans Houmøller

Dato : 17-03-05 19:42