QoS
Fra : Casper

Dato : 12-03-05 11:51

Nogle (få) routere har den smarte funktion der hedder: QoS (Quality of
Service), hvor man kan prioritere forskellige
slags trafik. Bl.a. godt hvis man kører IP telefoni.

Jeg tænkte på om der eksisterer en slags software som man kan køre lokalt på
maskinen der i princippet fungerer lige som QoS -
altså hvor man prioriterer den allokerede båndbredde alt efter trafik typen
eller program?

Casper

Fra : Søren Blom

Dato : 12-03-05 17:47

"Casper" <grevslick_NO_Spam_@hotmail.com> skrev
> [...]
> på maskinen der i princippet fungerer lige som QoS -
> altså hvor man prioriterer den allokerede båndbredde alt efter trafik

Det er der lige som ikke nogen fidus i, eftersom prioriteringen skal ske på
routeren, som ens IP telefon er tilsluttet sammen med computeren, bruger man
en software IP telefon som f.eks. Skype, så kan man jo bare lukke al andet
trafik på computeren når man har behovet for at bruge Skype.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 13-03-05 02:53

Søren Blom wrote:
> [...]
> en software IP telefon som f.eks. Skype, så kan man jo bare lukke al andet
> trafik på computeren når man har behovet for at bruge Skype.

Det giver da fint mening med QOS på enkeltcomputeren. Derved ville man
(i dit eksempel) kunne opnå at en filoverførsel kan køre videre med
lavere hastighed mens der stadig er nok kapacitet til telefonsamtalen.
Derved udnyttes en højere del af den samlede båndbredde.

MVH
Mads