To servere - en IP adresse
Fra : Casper

Dato : 10-03-05 01:17

Jeg har en ADSL forbindelse med en enkelt fast IP adresse.

Jeg har allerede en server som jeg kan logge på udefra. Nu vil jeg i
midlertid gerne have en til server op at køre på samme lokation. Og de skal
fungere uafhængigt af hinanden. De
skal altså ikke have noget med hinanden at gøre.

Skal jeg have en til IP adresse?

Jeg kører Windows server 2003.

Casper

Fra : Benny Nissen

Dato : 10-03-05 01:25

Casper wrote:
> [...]
> fungere uafhængigt af hinanden. De
> skal altså ikke have noget med hinanden at gøre.

Det vil da sikkert være det letteste for dig.
Du kan evt. også sætte den ene server op til at svare på nogle andre
portnumre, end server nummer 2, hvis de kører de samme services.

Nu skriver du ikke noget om, hvad serverne skal lave, men hvis den ene
kører ftp og den anden kører http kan de sagtens dele om en ipadresse.
Dog ikke lige direkte på nettet, men igennem en router.

--
Benny Nissen
http://bennynissen.dk

Fra : Casper

Dato : 10-03-05 02:26

> [...]
> kører ftp og den anden kører http kan de sagtens dele om en ipadresse.
> Dog ikke lige direkte på nettet, men igennem en router.

Skal primært bruge begge som FTP servere. Og vil helst undgå at skulle have
en ekstra IP.

Casper

Fra : Jens.b.

Dato : 10-03-05 09:14

"Casper" <grevslick_NO_Spam_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Skal primært bruge begge som FTP servere. Og vil helst undgå at
> skulle have en ekstra IP.
>
> Casper

nu ser det ud til du bruger cybercity, men hos tdc mener jeg det kun koster
10 kr. ekstra om måneden for at få en ip mere.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 12-03-05 13:27

"Jens.b." <postkasse_66@hotmail.com> wrote:

>nu ser det ud til du bruger cybercity, men hos tdc mener jeg det kun koster
>10 kr. ekstra om måneden for at få en ip mere.

Det er sikkert rigtigt, men så er det to *dynamiske* ip-adresser man
har.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 10-03-05 11:04

On Thu, 10 Mar 2005 02:25:43 +0100, "Casper"
<grevslick_NO_Spam_@hotmail.com> wrote:

>Skal primært bruge begge som FTP servere. Og vil helst undgå at skulle have
>en ekstra IP.

Hvorfor er det du med vold-og-magt vil køre to ftp-servere ?!

Med de upload / download hastigheder du kan opnå på en ADSL
forbindelse kommer du aldrig i nærheden af at udnytte potentialet i en
ftp-server..

Så hvorfor ikke bare samle det hele i een server ?!?!

<mlr>

Fra : Madhatter@dk.invalid

Dato : 10-03-05 11:08

Fra : Andreas

Dato : 10-03-05 14:43

Det er ikke noget problem...

Server1 lytter f.eks. på port 21 (lav en statisk nat i routeren til
serverens lokale ip)
Server2 lytter f.eks. på port 8888 (lav en statisk nat i routeren til
serverens lokale ip)

Hvis begge skal køre på standard FTP port (21) er du nødsaget til at
have 2 eksterne ip adresser.

AND

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-03-05 21:48

On 10 Mar 2005 05:43:26 -0800, "Andreas" <turboand@gmail.com> wrote:

> Det er ikke noget problem...

Det kan det nu godt være.

> Server1 lytter f.eks. på port 21 (lav en statisk nat i routeren til
> serverens lokale ip)
> Server2 lytter f.eks. på port 8888 (lav en statisk nat i routeren til
> serverens lokale ip)

Det vil langtfra være alle routeres NAT-funktion, der fatter FTP, der
kører på noget andet end 21.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-03-05 13:53

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> Det vil langtfra være alle routeres NAT-funktion, der fatter
> FTP, der kører på noget andet end 21.

NAT funktionen fatter slet ikke FTP da FTP ligger højere oppe i
systemet end hvor NAT opererer. For NAT er det bare en connection og
den er som regel 110% ligeglad med hvilken type data der kommer.

"Alot of people may not know this but I happen to be quite famous"

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-03-05 15:20

On 11 Mar 2005 12:53:07 GMT, Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk>
wrote:

> NAT funktionen fatter slet ikke FTP da FTP ligger højere oppe i
> systemet end hvor NAT opererer. For NAT er det bare en connection
> og den er som regel 110% ligeglad med hvilken type data der kommer.

Det har du misforstået.

Når FTP sætter en separat TCP-session op til data, sker det ud fra
kommunikation i kontrolsessionen (21/tcp).

Når den ekstra TCP-session skal ind gennem NAT-device'et, skal det
kunne se i kontrol-sessionen, hvilken port der bruges til
datasessionen, og dynamisk åbne for den.

Desuden skal NAT-device'et i nogle situationer ændre i indholdet af
kontrolsessionen, fx så serveren ser NAT-device'ets yderside adresse i
stedet for klientens adresse på indersiden, når klienten sender en
PORT-kommando.

Hvis man ændre kontrolsessionen fra 21/tcp til noget andet, vil det
ikke være alle NAT-devices, der forstår, at det er en kontrolsession,
og datasessionen vil derfor aldrig komme igennem.

-A

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 11-03-05 19:28

hm, ja jeg må indrømme at jeg aldrig selv haft problemer med at nat'e
ftp trafik til en anden port.... Det kræver selvfølgelig som du siger
at der er åbnet et range af porte som ftp serveren kan bruge til at
lave nye connections på, men som sagt har det ikke givet anledning til
problemer her

AND

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-03-05 19:52

On Fri, 11 Mar 2005 19:27:37 +0100, Andreas Pedersen <anden@mil.dk>
wrote:

> [...]
> ftp trafik til en anden port.... Det kræver selvfølgelig som du siger
> at der er åbnet et range af porte som ftp serveren kan bruge til at

Ja, det gør det. Og det med at åbne et større antal porte er generelt
dårlig karma.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Andreas Pedersen

Dato : 11-03-05 20:22

On Fri, 11 Mar 2005 19:51:57 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Ja, det gør det. Og det med at åbne et større antal porte er generelt
>dårlig karma.

Ja ja okay så - Men det kan spare en IP adresse, og det var jo
spørgsmålet Man kan jo også spørge sig selv hvad to ftp servere
overhovedet skal på en flad ADSL forbindelse....

AND

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-03-05 15:21

wrote:

> NAT funktionen fatter slet ikke FTP da FTP ligger højere oppe i
> systemet end hvor NAT opererer. For NAT er det bare en connection
> og den er som regel 110% ligeglad med hvilken type data der kommer.

PS: Der er masser af protokoller, der kun kan NAT'es, hvis NAT'en
forstår protokollen. PPTP er et andet eksempel, hvor der sættes en
GRE-tunnel op efter en forhandling i en TCP-session.

-A

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-03-05 00:57

> PS: Der er masser af protokoller, der kun kan NAT'es, hvis
> NAT'en forstår protokollen. PPTP er et andet eksempel, hvor der
> sættes en GRE-tunnel op efter en forhandling i en TCP-session.

Jow, men er FTP en af dem ? Så vidt jeg er orienteret er svaret nej
da det er serveren der initialiserer alle connections når det er
passivt. Ret mig hvis jeg er helt i skoven.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-03-05 10:28

On 11 Mar 2005 23:56:37 GMT, Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk>
wrote:

> Jow, men er FTP en af dem ?

Ja, som sagt.

> Så vidt jeg er orienteret er svaret nej da det er serveren
> der initialiserer alle connections når det er passivt.

Når det er passivt, er det netop ikke serveren, der sætter den ekstra
data-session op; det er klienten. (Klienten siger PASV, hvorefter den
får at vide af serveren, hvilken port, den skal komme til).

Hvis serveren sidder bag NAT, skal NAT-device'et altså ændre det
serveren i virkeligheden siger (fx "227 Entering passive mode (10,
10,10,10,189,227") til noget klienten kan bruge (som "227 Entering
passive mode 212,242,213,118,111,222).

Hvis det er 'aktivt', er det klienten, der fortæller serveren, hvor
den skal sætte datasessionen op til (som PORT 192.168.1.10,4,49), og
her er det så klientens NAT-device, der skal vide, at indholdet af den
TCP-session er FTP-kommandoer og ændre til ydersideadressen. Hvis man
bruger en non-standard port, fatter NAT-device'et det sikkert ikke, og
så virker det ikke.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/