Strøm og netværkskabler
Fra : Rabbit_HGC

Dato : 08-03-05 08:06

Hej alle

Derhjemme og på arbejde har jeg tit knas i mit netværk. Bliver smidt af lige
pludselig.

Jeg kom til at tænke på om strøm kan have noget med det at gøre.

På job har vi et stort krydsfelt hvor netledningerne ligger hulter til
bulter oven i strømkasser til switche, fiberboxe o.s.v. Og derhjemme ja der
er alle ledningerne faktisk samlet i en stor bunke.

Kan strøm have en indvirkning på ens netværk?

Venligst

Bo

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 08-03-05 08:51

Rabbit_HGC wrote:
> [...]
> er alle ledningerne faktisk samlet i en stor bunke.
>
> Kan strøm have en indvirkning på ens netværk?

Rent teoretisk så kan der skabes magnetfelter, som måske kan forstyrre.
Har dog aldrig set det i praksis.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Lasse Birnbaum Jensen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 08-03-05 08:56

Rabbit_HGC wrote:
> Jeg kom til at tænke på om strøm kan have noget med det at gøre.

Forleden havde vi et sjovt problem:

Tre maskiner i et rum stod hele tiden og mistede
netværksforbindelsen. Lamperne på switchen
blinkede i takt for de tre maskiner. Flyttede
én over på en anden switch, ingen forskel.

Det viste sig, at de blinkede i takt med et
lysstofrør, som stod og blinkede i rummet.

Elektrikeren skiftede røret, og alle tre maskiner
var på nettet igen.

Han mente ikke, at 220V ledningerne til loftbelysningen
kom i nærheden af netværkskablerne (det er samme
elektriker, der har trukket begge dele).

Hvis en anden havde fortalt den historie, havde
jeg aldrig selv troet på det

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 08-03-05 17:35

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote in message news:<422D5A9D.6050604@crc.dk>...
> [...]

Jeg har lige haft et tilfælde, hvor der var ikke-jordforbundne
adaptere med. De skal vende samme vej.

Og ethernetkabler kan få problemer, hvis de vikles op til en spole.

Venligst

Carsten Nielsen

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 08-03-05 20:19

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote in news:422D5A9D.6050604@crc.dk:

> [...]
> kom i nærheden af netværkskablerne (det er samme
> elektriker, der har trukket begge dele).
>
> Hvis en anden havde fortalt den historie, havde

Lige præcis det med lysstofrør er en helt speciel sag. Rent faktisk kan
visse typer lysamaturer påvirke EDB-installationer pga. de emitter
elektrisk støj. Dette er årsagen til at der i TIA/EIA-568-A anbefaler
ikke at benytte flourecerende lysamaturer.

mvh
Lars Christensen

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 08-03-05 21:39

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kom i nærheden af netværkskablerne (det er samme
> elektriker, der har trukket begge dele).
>
> Hvis en anden havde fortalt den historie, havde

Jeg har hørt nogenlunde det samme men i et serverrum! Kan også huske
fejlsøgningen beskrevet som omfattende.

Mvh Sophus

Fra : Arne Keller

Dato : 12-03-05 11:38

Rabbit_HGC wrote:
> [...]
> bulter oven i strømkasser til switche, fiberboxe o.s.v. Og derhjemme ja der
> er alle ledningerne faktisk samlet i en stor bunke.

Det burde ud få rette der hjemme.
På jobbet skulle du få fat i et seriøst installationsfirma i fremtiden.

> Kan strøm have en indvirkning på ens netværk?

Ja, strøm spidser fra maskiner, lysstofrør Switchmode strømforsyninger
og andet kan give store problemer for et netværk.

Derfor findes der kabling standarder som beskriver hvordan
installationer bør udføres.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-03-05 12:36

Arne Keller wrote:
> Ja, strøm spidser fra maskiner, lysstofrør Switchmode strømforsyninger
> og andet kan give store problemer for et netværk.

Ja, det mest stabile netværk har man i mørke
rum uden computere

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog