Fordele cybercity telefoni i krydsfelt
Fra : Søren

Dato : 03-03-05 11:38

Hej alle.

Jeg står overfor at skulle have Cybercity telefoni.

Jeg har allerede et krydsfelt til ADSL, og jeg vil så også have telefonien
til at gå igennem samme krydsfelt (det passer med at der skal være
telefonstik alle steder hvor der er netudtag i huset).

Så var det jeg tænkte om det vil komme til at give nogle problemer at køre
telefoni delen på samme måde som ADSL'en, altså fra routeren igennem en
switch og så til dåserne i krydsfeltet (jeg køber selvfølgelig nye dåser
hvori der både er ADSL og telefon ud/ind tag.

Eller får at gøre spørgsmålet kortere. Kan en analog forbindelse "klare" at
blive fordelt i en almindelig switch på samme måde som ethernet ?

På forhånd tak.
Søren

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 03-03-05 12:17

"Søren" <ingen@mail.dk> wrote in

> Eller får at gøre spørgsmålet kortere. Kan en analog forbindelse
> "klare" at blive fordelt i en almindelig switch på samme måde som
> ethernet ?

Nej, det vil gå helt galt! Signal-niveauerne og metoden er helt forskellig.
Eksempel:

Når routeren sender ringe-signal til en telefon, så sker det med ca. 40
volt jævnstrøm plus 50 volt vekselstrøm.

Det smadrer omgående en ethernet-switch!

Du skal simpelthen forbinde alle telefonerne direkte til telefonstikket på
routeren i såkaldt parallel-forbindelse uden noget aktivt udstyr i mellem.

De fleste routere kan "trække" ca. 4 telefoners "ringeklokke" - og ca. 2
telefoner med "røret løftet".

Mvh. NKJensen

--
Fjern begge DYT
Remove both DYT's

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-03-05 15:24

"Søren" <ingen@mail.dk> skrev

> [...]
at
> blive fordelt i en almindelig switch på samme måde som ethernet ?

Nej, for søren da!

CC telefoni er (efter routeren) teknisk set ganske almindelig telefoni og
dermed helt almindelige telefonsignaler med samme ringespænding osv.

Du skal bibeholde dit gamle telefonnet, hvor du afbryder forbindelsen ved
stikledningen, og så sætter du bare tilgangen i dit telefonnet i routerens
telefonudgang. Så er alle dine telefoner tilsluttet.

Du kan *ikke* bruge noget som helst edb-udstyr til den slags, det er helt
normale telefonsignaler.

Jeg har selv tre telefoner, en fax og et modem tilsluttet min router, og det
fungerer fint.

Claus

Fra : Søren

Dato : 03-03-05 16:43

Mange tak for svaret begge to. Det ville ellers være lækkert, men det er
heller ikke noget problem at parallelforbinde til udgangene.

MVH
Søren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-03-05 22:51

On Thu, 3 Mar 2005 11:38:22 +0100, "Søren" <ingen@mail.dk> wrote:

> Så var det jeg tænkte om det vil komme til at give nogle problemer at køre
> telefoni delen på samme måde som ADSL'en, altså fra routeren igennem en
> switch og så til dåserne i krydsfeltet

Ja og nej... Du kan godt sætte et antal telefoner på en switch, men
ikke en "almindelig switch"[1]. Det skal være en telefonswitch, også
kaldet en central eller en PBX.

> (jeg køber selvfølgelig nye dåser hvori der både er ADSL og telefon ud/ind
> tag.

Du mener RJ45 og RJ11? Lad være med det. Lad stikket i væggen være
RJ45 og så brug et kabel med RJ45 til telefonen i stedet.

-A
[1] Jeg går ud fra, du med det mener en Ethernet-switch.
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren

Dato : 04-03-05 11:20

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> [...]

> Ja og nej... Du kan godt sætte et antal telefoner på en switch, men
> ikke en "almindelig switch"[1]. Det skal være en telefonswitch, også

OK...Så blev jeg så meget klogere

> Du mener RJ45 og RJ11? Lad være med det. Lad stikket i væggen være
> RJ45 og så brug et kabel med RJ45 til telefonen i stedet.

Nej jeg mente egentlig 2 x RJ45 (jeg skal lære at beskrive mine spørgsmål
tydeligere) . Der er visse steder i huset hvor det engang imellem ville
være ønskeligt at kunne have 2 ethernet udtag istedet for 1, og så droppe
telefonen i det stik der har telefon i den periode.

--
Søren

Fra : Preben Kristensen

Dato : 04-03-05 14:02

> On Thu, 3 Mar 2005 11:38:22 +0100, "Søren" <ingen@mail.dk> wrote:
>
> Du mener RJ45 og RJ11? Lad være med det. Lad stikket i væggen være
> RJ45 og så brug et kabel med RJ45 til telefonen i stedet.

Så skal man lige huske en meget tydlig mærkning af hvad der er til hvad.
Har set et eksempel på det modsatte, hvor ved en person koblede computeren
på telefonnettet. Første gang der var en der forsøgte at ringe til ham, stod
både
netkort og bundkort af.

Preben Kristensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-03-05 18:58

"Preben Kristensen" <mail1@hyggesiden.dk> skrev

> [...]
> på telefonnettet. Første gang der var en der forsøgte at ringe til ham,

Her hvor jeg bor, der har man til bolignettet sat nye dåser om med R/tv,
telefon og internet. Telefonstikket er også rj45...

Det er fuldstændig tåbeligt! Navnlig når man tænker på, at beboerne i dette
område overvejende er ældre mennesker. Ikke underligt, at firmaet, som
lavede det, Delcom gik konkurs..

Claus

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 07-03-05 20:58

> [...]
dette
> område overvejende er ældre mennesker. Ikke underligt, at firmaet, som

Hmmmm, normalt mener jeg da du benytter ben 1,2,3,6 til data og 4,5 til
Telefon.

Så der burde netop ikke ske noget der

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : brian

Dato : 07-03-05 22:42

"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmmm, normalt mener jeg da du benytter ben 1,2,3,6 til data og 4,5 til
> Telefon.
>
> Så der burde netop ikke ske noget der

Hmmm men man bruger også tlf fordeler stik der har rj45 han og 4 rj45 hun
hvor man tager hver tvistet par til 4 stk analog telefon disse skal jo så
bruges i begge ender men har man den i krydsfelt og ikke tænker sig om er
det måske et problem. (Vil nok ikke forekomme i private hjem uden tlf
central)
Men kan dog ikke huske om man dermed kan ramme uheldige ben der får sendt
ringestrøm som dermed kan ramme skidt på netkortet.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 13:33

"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev

> Hmmmm, normalt mener jeg da du benytter ben 1,2,3,6 til data og 4,5 til
> Telefon.
> Så der burde netop ikke ske noget der

Det er ikke så meget det, men hvor skal de få telefonstikkene eller
adaptorene fra ???

Der er ingen almindelige butikker, som sælger den slags nogen steder, og der
er intet normalt telefonudstyr som leveres med kabler til RJ45...

Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-03-05 21:55

On Fri, 4 Mar 2005 18:57:30 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Det er fuldstændig tåbeligt!

Næ, det er nu engang sådan, man laver struktureret kabling.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-03-05 13:30

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev

> Næ, det er nu engang sådan, man laver struktureret kabling.

Og hvor køber Hr. og Fru Jensen et telefonstik til "struktureret kabling" ?

Hvis du kan anvise bare een almindelig butik, hvor ældre mennekser har deres
daglige gang, så får du en skumbanan eller to!

Faktum er, at der er *ingen* almindelig butikker som har RJ45 telefonstik,
og der er *intet* almindeligt telefonudstyr, som leveres med RJ 45

Det er dælme godt "struktureret" .....

Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-03-05 23:28

On Tue, 8 Mar 2005 13:30:04 +0100, "Claus Tersgov"

> Og hvor køber Hr. og Fru Jensen et telefonstik til "struktureret kabling" ?

Fx i nærmeste TDC telebutik.

> Hvis du kan anvise bare een almindelig butik, hvor ældre mennekser har deres
> daglige gang, så får du en skumbanan eller to!

Du kan godt sende 60.

> Faktum er, at der er *ingen* almindelig butikker som har RJ45 telefonstik,

Nej, det er ikke et faktum. Det er en misforståelse.

> og der er *intet* almindeligt telefonudstyr, som leveres med RJ 45

I det meste udstyr kan man demontere kablet med RJ11-til-trebens og
montere et andet med RJ11-til-RJ45.

> Det er dælme godt "struktureret" .....

Ja, det synes jeg faktisk også.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-03-05 17:43

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev

> Fx i nærmeste TDC telebutik.

Og dem er der også mange af! Faktisk 59 i hele landet...

Dernæst koster den 199,- en fuldstændig unødvendig omkostning for de fleste.

> I det meste udstyr kan man demontere kablet med RJ11-til-trebens og
> montere et andet med RJ11-til-RJ45.

Og det har alle almindelige mennesker selvfølgelig også udstyr og forstand
til?

I det net, jeg er tilsluttet, har man bl.a. lagt det ind 300
plejehjemsboliger. Jeg er sikker på, at alle disse folk, kan det, du
beskriver!

> Ja, det synes jeg faktisk også.

Du er altså fortaler for, at man laver installationer, som ikke er
almindelig telestandard..

Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-03-05 19:35

On Wed, 9 Mar 2005 17:43:25 +0100, "Claus Tersgov"

> Og dem er der også mange af! Faktisk 59 i hele landet...

Nu er der jo andre. Det var dig, der lovede en skumbanan, hvis jeg
kunne anvise bare en enkelt. Du vidste altså endnu engang ikke, hvad
du snakked om.

> Og det har alle almindelige mennesker selvfølgelig også udstyr og
> forstand til?

Ja, de fleste almindelige mennesker kan finde ud af at tage et kabel
ud og sætte et andet i. Ellers kan de få hjælp til det i førnævnte
telebutik.

> Du er altså fortaler for, at man laver installationer, som ikke er
> almindelig telestandard..

Jeg er fortaler for, at man laver struktureret kabling. At du ikke
ved, hvad det er, er ikke væsentligt for mig.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-03-05 12:25

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev

> Ja, de fleste almindelige mennesker kan finde ud af at tage et kabel
> ud og sætte et andet i. Ellers kan de få hjælp til det i førnævnte
> telebutik.

Det er jo ikke rigtigt, det du skriver!

Der er intet *analogt* konsumudstyr som leveres med mulighed for at
tilslutte RJ45, det er kun ISDN telefoner.

Alt i dag er RJ11

> Jeg er fortaler for, at man laver struktureret kabling. At du ikke
> ved, hvad det er, er ikke væsentligt for mig.

Det er ikke struktrureret kabling, når man ikke følger de gældende
standarder. RJ11 er standarden inden for alt analogt telefonudstyr.

Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 10-03-05 15:04

On Thu, 10 Mar 2005 12:25:23 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Det er ikke struktrureret kabling, når man ikke følger de gældende
> standarder. RJ11 er standarden inden for alt analogt telefonudstyr.

Stikker i væggen laver man nu engang med RJ45. At du ikke kender til
standarderne er som sagt ikke væsentligt for mig, så jeg står af her.

-A

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 09-03-05 20:49

> Dernæst koster den 199,- en fuldstændig unødvendig omkostning for de
> fleste.

Din elektriker har 1,5m til omkring 20,- ex. moms som listepris.

Endelig kan du også bruge RJ11-RJ11, de findes i næsten alle nyere telfoner
du køber idag.

> Og det har alle almindelige mennesker selvfølgelig også udstyr og forstand
> til?

Hvis man ikke har det nødvendige udstyr (en hånd), så tror jeg
telefonudtagenes udformning er et mindre problem i hverdagen.

> Du er altså fortaler for, at man laver installationer, som ikke er
> almindelig telestandard..

Du misforstår Asbjørn, han taler netop for at følge standarden for
struktureret kabling.

/Brian

Fra : Arne Keller

Dato : 12-03-05 11:33

Asbjorn Hojmark wrote:
> On Tue, 8 Mar 2005 13:30:04 +0100, "Claus Tersgov"
> <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

snip

> I det meste udstyr kan man demontere kablet med RJ11-til-trebens og
> montere et andet med RJ11-til-RJ45.

> Ja, det synes jeg faktisk også.

Ja og det har fungeret til brugernes store tilfredshed i 18-20 år.
Faktisk så godt at RJ45 er blevet en af de mest udbredte standarder i
verden.

Og som du siger kan adaptere fra RJ45 til RJ11 eller fra RJ45 til DK
telefonstik købes mange steder: TDC butikker, computer forretninger som
har forstand på kabling eller den lokale elektriker.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.