fars rettigheder.....?
Fra : Andersen

Dato : 09-05-05 11:45

Hej..

Jeg har en søn på 9 mdr. jeg har forældre myndigheden over ham, men hvad er
hans fars rettigheder? (eller mine)

Hans far har en kæreste på 16 år, og jeg syntes ikke der er nogen grund til
at hun bliver blandet ind i hans liv, når hun er så ung, og de har slået op
en gang før, og han har været hende utro... hvor seriøst er deres forhold
så??? (de har været sammen 6 mdr.)
Er det bare mig der er helt galt på den, med hensyn til hans kæreste?
Jeg tror ikke at hun er ansvarlig nok til at pase på mit barn...

f.eks her for 2 mdr. siden, havde han ikke lært at kravle, men det havde en
a mine veninders barn, der er lige så gammel som mit, og så sagde hun at jeg
ikke tog mig godt nok af ham, derfor kunne han ikke kravle.. hvor meget ved
hun så om børn??
og så sagde hun at jeg var for overbeskyttende med hensyn til mathias skulle
sove hos hans far, i weekenderne...
jeg har ikke selv boet sammen med faren og han kommer 1 gang om ugen, hvis
vi er heldig, lige 3 timer og ser til ham... og jeg er ikke helt tryg endnu
med at sende ham derover, og det er grunden til at han ikke har haft alene
endnu... han så ham for første gang da han var 5 mdr. gammel

derfor vil jeg vide om jeg kan tillade mig at sige til ham, at når Mathias
er hos ham, vil jeg ikke have hende rendene...? da jeg ikke syntes hun er
ansvarlig nok..
Please hjælp mig-...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-05-05 12:14

Andersen wrote:
> derfor vil jeg vide om jeg kan tillade mig at sige til ham, at når
> Mathias er hos ham, vil jeg ikke have hende rendene...? da jeg ikke
> syntes hun er ansvarlig nok..
> Please hjælp mig-...

det kan du desværre ikke..... faderen bestemmer suverænt hvordan tiden
sammen med ham skal foregå (når de er alene altså)....

jeg kan, om nogen, forstå din bekymring... min ex fandt sig også en 16 årig
da vi gik fra hinanden i sin tid, (min søn var dog 4 år på daværende
tidspunkt)..... jeg undersøgte dengang sagen, og fik ovenstående at vide....

det eneste du kan bestemme er om hun skal komme i dit hjem.... beklager at
skulle sige det, for jeg ved du kun reagerer ud fra et ønske om at beskytte
din søn.....

lige et par spørgsmål....
har faderen søgt samkvem?? er der fastsat nogen resulution fra statsamtet??

hvis du siger nej til begge spørgsmål, så kan du fortsat bestemme hvor
samværet skal foregå, og dermed sørge for at det foregår på dine præmisser,
det betyder dog også at du er en del af samværet....
bliver der først fastsat en resulution, så skal du rette dig efter den....

lige et trøstende ord...
din ex' kæreste virker til at hun måske er hamrende usikker på ham, og
derfor reagerer ved at lange ud efter dig.... det bedste du kan gøre er at
ignorere det, og holde på at DU gør hvad der er bedst for DIT barn...... lad
være med at lytte til hvad hun siger.....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 09-05-05 18:42

On Mon, 9 May 2005 13:14:02 +0200, "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

>det kan du desværre ikke..... faderen bestemmer suverænt hvordan tiden
>sammen med ham skal foregå (når de er alene altså)....

Ja, og gudskelov for det. Hvis det ikke var sådan havde min 8 årige
sgu aldrig fået smag for lystfiskeri, og han havde heller aldrig set
sin farmor.

> [...]
>da vi gik fra hinanden i sin tid, (min søn var dog 4 år på daværende
>tidspunkt)..... jeg undersøgte dengang sagen, og fik ovenstående at vide....

Jeg synes klart i begge er galt på den her. Jeres mening om faderens
kæreste og faderens samvær med sønnen hører slet ikke hjemme i samme
sætning.

Hvem faderen vælger at tilbringe sin tid sammen med er jer aldeles
uvedkommende, og kan og skal ikke have nogen betydning for samværet.

Det er ikke hende der skal passe barnet på samværet, men faderen.

Når det ovenstående så er læst, så skal faderen selfølgelig optræde
både ansvarligt og i barnets interesse, og på alle måder på en
ordentlig måde i forholdet til ungen og moderen - men det indbefatter
altså ikke at moderen skal blande sig i hvem han skal bruge tiden
sammen med.

Lars

--
www.tomtompoi.dk - Danmarks hyggeligste forum for navigationsfreaks.
Over 100 gratis POIer, og INGEN begrænsninger på download.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-05-05 19:13

Lars (ArthurDent) wrote:

> Ja, og gudskelov for det. Hvis det ikke var sådan havde min 8 årige
> sgu aldrig fået smag for lystfiskeri, og han havde heller aldrig set
> sin farmor.

jamen jeg er da enig... NU!.... men da mit brud var nyt, og min ex havde en
grum tendens til at tage på job de weekender han havde vores søn, og bare
efterlade ham hos farmor, var jeg altså ikke enig....

> Jeg synes klart i begge er galt på den her. Jeres mening om faderens
> kæreste og faderens samvær med sønnen hører slet ikke hjemme i samme
> sætning.

nu kender du jo altså intet til nogle af situationerne, og kan derfor ikke
konkludere om der er nogen relevans i det....
jeg kendte min ex's nye kæreste SÆRDELES godt (vi var vokset op sammen, og
jeg var hendes gudmor), og var stadig ikke tryg ved situationen.... ikke
mindst på grund af hendes handlinger i forbindelse med vores brud.....

> Hvem faderen vælger at tilbringe sin tid sammen med er jer aldeles
> uvedkommende, og kan og skal ikke have nogen betydning for samværet.

var det ikke også det jeg sagde?

> Det er ikke hende der skal passe barnet på samværet, men faderen.

det er jo så her vi hikker lidt.... uanset om du vil indrømme det eller ej,
så sker det altså OFTE at mænd der er usikre over det koncept med at passe
deres egne børn, overlader barnet til kæresten....... uanset at det ikke bør
være sådan....

> [...]
> ordentlig måde i forholdet til ungen og moderen - men det indbefatter
> altså ikke at moderen skal blande sig i hvem han skal bruge tiden

det er vi helt enige om..... det eneste hun spurgte om var nu også om hun
havde RET til at gøre det, og det er vi vel enige om at det har hun ikke....

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 10-05-05 08:04

On Mon, 9 May 2005 20:13:23 +0200, "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

>jamen jeg er da enig... NU!.... men da mit brud var nyt, og min ex havde en
>grum tendens til at tage på job de weekender han havde vores søn, og bare
>efterlade ham hos farmor, var jeg altså ikke enig....

Det skal faderen naturligvis ikke gøre, så er han jo netop ikke
ansvarlig.

> [...]
>jeg var hendes gudmor), og var stadig ikke tryg ved situationen.... ikke
>mindst på grund af hendes handlinger i forbindelse med vores brud.....

Nej, men det er ikke det der er min pointe. Min pointe er at jeres
mening om kæresten er ligegyldig i relation til samværet.

>var det ikke også det jeg sagde?

Jo, men samtidig fik jeg det indtryk at du mente at det burde være
anderledes - hvis jeg tog fejl, så undskylder jeg.

> [...]
>deres egne børn, overlader barnet til kæresten....... uanset at det ikke bør

Så er de sgu ikke rigtige mænd *G*

Nej spøg til side, så må de sgu lære det - hvilket de nok burde have
gjort tidligere. Jeg kender ikke grunden, men den kan være at moderen
ikke har givet dem pladsen, men den kan lige så godt ligge hos manden
selv.

Under alle omstændigheder er det sgu hans ansvar.

>det er vi helt enige om..... det eneste hun spurgte om var nu også om hun
>havde RET til at gøre det, og det er vi vel enige om at det har hun ikke....

Men hvis hun havde retten, hvad tror du så der ville ske? Jeg er glad
for at BF ikke har den ret, for så ville det da blive det rene helvede
at være SF.

"Mor har ikke altid ret, og far er ikke altid den bedste i verden"
(citat, ukendt forfatter)

Lars

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-05-05 20:59

Lars (ArthurDent) wrote:

> Det skal faderen naturligvis ikke gøre, så er han jo netop ikke
> ansvarlig.

det er jo så relativt i forhold til hvem der ser..... man kunne jo
argumentere at han viste ansvarlighed ved at tage på job og tjene penge...

> Nej, men det er ikke det der er min pointe. Min pointe er at jeres
> mening om kæresten er ligegyldig i relation til samværet.

naturligvis er den ikke det, og som jeg også har pointeret så vil det ikke
være relevant i en resulotions mægling.....

> Jo, men samtidig fik jeg det indtryk at du mente at det burde være
> anderledes - hvis jeg tog fejl, så undskylder jeg.

det gjorde du... altså tog fejl*G*
det jeg gav udtryk for, var min sympati med følelsen, og min genkendelse af
den......

> Så er de sgu ikke rigtige mænd *G*

hehe..........

> [...]
> selv.
>
> Under alle omstændigheder er det sgu hans ansvar.

hørt!!

> Men hvis hun havde retten, hvad tror du så der ville ske? Jeg er glad
> for at BF ikke har den ret, for så ville det da blive det rene helvede
> at være SF.

i visse tilfælde vil jeg mene den ret burde være der..... desværre..... der
er virkelig grelle tilfælde derude, hvor faderen på det groveste udnytter
den nye kæreste, og intet begreb har om hvad det er for noget han har rodet
sig ud i.....
i mange tilfælde er det også mandens mor der bliver fisket ind til formålet,
hvis den nye kæreste ikke er dukket op endnu.....

> "Mor har ikke altid ret, og far er ikke altid den bedste i verden"
> (citat, ukendt forfatter)

ej ved du hvad*G*

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 11-05-05 17:55

On Tue, 10 May 2005 21:59:07 +0200, "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

>det er jo så relativt i forhold til hvem der ser..... man kunne jo
>argumentere at han viste ansvarlighed ved at tage på job og tjene penge...

Generelt ja, men ikke i forhold til en samværsaftale. Det er klart at
man ikke skal sidde og se på barnet hele tiden under samværet, men for
mig er samvær noget med at man er sammen med sit barn og prøver at
inddrage det i de daglige gøremål.

> [...]
>den nye kæreste, og intet begreb har om hvad det er for noget han har rodet
´
Det har du formentlig ret i. Der er også grelle tilfælde, hvor BF
chikanerer SF med alt muligt, af de ting jeg har været udsat for kan
jeg fx. nævne

- Hun undlod at få knægten klippet, fordi hun vidste at jeg så ville
få det gjort
- Hun gav ham bevidst gammelt tøj med, fordi jeg ikke ville vaske hans
tøjh om søndagen med mindre vi skulle vaske alligevel
- Hun overlod opgaven med at få ham til at smide bleen til mig, så var
hun fri for at tage konflikterne og det hårde slid
- Spørger mig om jeg vil have ham over at bo, og en uge efter kommer
der brev fra STatsamtet om at hun søger fuld forældremyndighed

...... og mange andre ting. Faktisk var det en overgang så grelt at jeg
seriøst overvejede en anmeldelse for omsorgssvigt.

Og så har jeg slet ikke nævnt hendes forsøg på at få 70.000 ud af mig,
som hun allerede havde fået en gang (et forsøg der desværre lykkedes
fordi hun var villig til at lyve i retten)

Er der noget at sige til at jeg nogle gange kommer lidt op på
barrikaderne når jeg se indlæg som det tråden startede med?

Lars

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-05-05 18:47

Lars (ArthurDent) wrote:

> [...]
> man ikke skal sidde og se på barnet hele tiden under samværet, men for
> mig er samvær noget med at man er sammen med sit barn og prøver at

ja netop..... og så sidder jeg undrende overfor at du så længere nede
knurrer over at din ex netop giver dig muligheden for at deltage i det
daglige.....

> ´
> Det har du formentlig ret i. Der er også grelle tilfælde, hvor BF
> chikanerer SF med alt muligt, af de ting jeg har været udsat for kan
> jeg fx. nævne

set fra BF's synspunkt har jeg jo så lidt andre indgangsvinkler til nogle af
de ting du herunder beskriver....

> - Hun undlod at få knægten klippet, fordi hun vidste at jeg så ville
> få det gjort

det kunne jo være at hun valgte at lade dig blive en del af knægtens liv ved
at give dig muligheden for at deltage i noget så ordinært som en klipning ;)

> - Hun gav ham bevidst gammelt tøj med, fordi jeg ikke ville vaske hans
> tøjh om søndagen med mindre vi skulle vaske alligevel

tja, det er jo så hvad det er.... du kunne jo selv vælge at have noget tøj
liggende til ham, og så bare sende tøjet med retur i stedet....

> - Hun overlod opgaven med at få ham til at smide bleen til mig, så var
> hun fri for at tage konflikterne og det hårde slid

konflikter?? er det ikke en naturlig del af et barns liv, at skulle smide
bleen?? hvorfor skulle du udelukkes fra det?

> - Spørger mig om jeg vil have ham over at bo, og en uge efter kommer
> der brev fra STatsamtet om at hun søger fuld forældremyndighed

ja den er jo så lidt underlig*G*

> ..... og mange andre ting. Faktisk var det en overgang så grelt at jeg
> seriøst overvejede en anmeldelse for omsorgssvigt.

hvorfor er det mere retfærdig at du har nogle holdninger til hvorfor din ex
gør som hun gør, når vi som BF ikke må have de samme holdninger??

> Og så har jeg slet ikke nævnt hendes forsøg på at få 70.000 ud af mig,
> som hun allerede havde fået en gang (et forsøg der desværre lykkedes
> fordi hun var villig til at lyve i retten)

sådan er der jo så meget.... hvad har det at gøre med jeres søn?

> Er der noget at sige til at jeg nogle gange kommer lidt op på
> barrikaderne når jeg se indlæg som det tråden startede med?

er det noget at sige til at vi kommer lidt på barrikaderne når fædrene
opfører sig som forkælede børn?

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 11-05-05 21:26

On Wed, 11 May 2005 19:46:41 +0200, "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

>ja netop..... og så sidder jeg undrende overfor at du så længere nede
>knurrer over at din ex netop giver dig muligheden for at deltage i det
>daglige.....

Jeg har klippet alle dine kommentarer ud nedenfor, og svarer blot her:

Tro mig, det var ikke for at lade mig få del i hans hverdag, og det er
ikke en formodning jeg kommer med. Da jeg gjorde hende opmærksom på,
at jeg ikke kunne forstå det med bleerne, så var hendes svar "det er
nemmere at lade være". Omkring hårklipningen var hendes kommentar "det
har jeg ikke tid ti, og desuden tjener du mere end mig så du har bedre
rådl"

Samtidig, når jeg prøvede at blive involveret i børnehaven eller på
anden måde havde en holdning, fik jeg at vide at det skulle jeg ikke
blande mig i - selv om vi har fælles forældremyndighed.

>hvorfor er det mere retfærdig at du har nogle holdninger til hvorfor din ex
>gør som hun gør, når vi som BF ikke må have de samme holdninger??

Man må gerne have holdninger, men det var ikke det der var tilfældet
her - det var nærmere fraværet af konsekvente holdninger jeg blev
irriteret over.

>er det noget at sige til at vi kommer lidt på barrikaderne når fædrene
>opfører sig som forkælede børn?

Næh, men det mener jeg faktisk heller ikke jeg gør.

Lars

Fra : Cat

Dato : 09-05-05 12:16

Andersen wrote:
> [...]
> er hos ham, vil jeg ikke have hende rendene...? da jeg ikke syntes hun er

Jeg tror ikke, der er meget at gøre der. Det er hans valg, hvem han
lever sammen med. En gang syntes du, at han var ansvarlig nok til, at
han blev far til jeres barn - så må han også være ansvarlig nok til at
vælge kæreste. Om det er seriøst eller ej, må du vist overlade til dem
at beslutte. Og det kommer i øvrigt slet ikke sagen ved. Han må tage
Mathias med, hvor han vil, når han har ham.

Du kan formodentlig - men det er jeg ikke engang sikker på - forlange,
at han ikke overlader drengen til kæresten uden selv at være der.

Normal samkvemsret for den forælder, der ikke har forældremyndigheden,
er hver anden weekend (to overnatninger) samt en dag hver uge. Hertil
kommer halvdelen af højtiderne og noget ferie. Så hvis han kun ser
Mathias tre timer hver uge, så har han faktisk hver anden weekend til gode.

Selv om du har forældremyndigheden, så har drengen ret til to forældre,
med mindre faderen er helt ude af stand til at tage vare på ham.

Husk, at mænd passer børn meget anderledes, end vi gør. Ikke
nødvendigvis ringere - men definitivt anderledes. Hjemme hos mig - hvor
vi er to voksne om ungerne - så kan jeg ofte se meget store fordele for
børnene ved, at det ikke altid er mig, der bestemmer helt og holdent.

Tine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 09-05-05 12:36

Cat wrote:

> [...]
> kommer halvdelen af højtiderne og noget ferie. Så hvis han kun ser
> Mathias tre timer hver uge, så har han faktisk hver anden weekend til

det er meget normalt at man ved helt små børn, der kun har haft sjælden
eller ingen kontakt med faderen, starter langsomt op... feks en periode med
besøg hos moderen.... så en periode med nogle timer alene i byen, så en
periode med en hel dag alene, så en periode med en overnatning, og så videre
og så videre....

http://hjem.get2net.dk/far/hjemmeside/vej1.htm#hidtidige%20forbindelse

Dette indebærer ifølge forarbejderne til lovændringen bl.a., at der - også
selv om forældrene ikke tidligere har boet sammen eller kun har boet sammen
i kort tid - i videre omfang end hidtil skal lægges vægt på, at der i takt
med barnets alder og udvikling skal etableres en kontakt til den af
forældrene, som det ikke bor hos. Et kortvarigt eller manglende samliv vil
således ikke længere tale afgørende mod fastsættelse af samvær. Afgørelse om
samvær skal dog træffes efter en konkret vurdering af, hvad der er bedst for
barnet.

Det fremgår således af forarbejderne, at samværet med et lille barn, vil
kunne begrænses til få timer ad gangen og derefter forøges i takt med
barnets alder. Et eventuelt samvær skal være regelmæssigt og uden for lange
mellemrum. Der bør herved tages særligt hensyn til, om samværet kan udøves i
trygge omgivelser, og det bør overvejes, om støtte og overvågning er
hensigtsmæssig.

Spørgsmålet om, fra hvilket tidspunkt samvær med små børn kan fastsættes,
har været drøftet med børnesagkyndige og været forelagt Retslægerådet.

Har den af forældrene, der søger samvær, ikke boet sammen med barnet , vil
det i almindelighed være bedst for barnet, at der ikke fastsættes samvær i
de første 4 måneder af barnets liv . Baggrunden herfor er, at moderen og
barnet skal have ro til at opbygge deres forhold, og at barnet i den spæde
alder normalt vil have bedst af ikke at blive overladt til en person, som
moderen ikke ønsker at betro det til.

Det er således normalt yderst uhensigtsmæssigt og utilrådeligt at fastsætte
samvær, før barnet er 4 måneder gammelt.

Fra : Cat

Dato : 09-05-05 12:57

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
>
> Det er således normalt yderst uhensigtsmæssigt og utilrådeligt at fastsætte
> samvær, før barnet er 4 måneder gammelt.

Det lyder jo sådan set meget rimeligt - især da de fleste børn
forhåbentlig næsten udelukkende ammes til de er seks måneder, og selv
efter denne dato burde have den væsentligste ernæring via amning

Du virker meget velorienteret om disse emner - det er rart med saglig
information.

Tine

Fra : Nette

Dato : 11-05-05 08:34

"Andersen" skrev

> Er det bare mig der er helt galt på den, med hensyn til hans kæreste?
> Jeg tror ikke at hun er ansvarlig nok til at pase på mit barn...

Ja, det synes JEG du er. Jeg var 9 år, da jeg begyndte at passe børn imens
forældrene var i huset, men brugte tiden på at læse. Som 12 årig passede jeg
børn uden forældrene var hjemme. - Jeg mener godt en pige på 16 år, kan
passe på et barn.

> [...]
> med at sende ham derover, og det er grunden til at han ikke har haft alene
> endnu... han så ham for første gang da han var 5 mdr. gammel

Jeg håber for jeres søn, at I kan få en rigtig god aftale i stand sådan han
både kan se sin mor og sin far og få et godt forhold til begge.

> derfor vil jeg vide om jeg kan tillade mig at sige til ham, at når Mathias
> er hos ham, vil jeg ikke have hende rendene...? da jeg ikke syntes hun er
> ansvarlig nok..

Nej, det kan du ikke. Mathias behøver vel ikke kun omgås voksne mennesker
over 30 år? 16 år er et friskt pust i et lille barns liv. De kan noget som
voksne mennesker bestemt har glemt at de kunne. Mathias´ far blander sig vel
heller ikke i, hvilke gæster du har, når Mathias er hos dig?

Nette

Fra : Holst

Dato : 11-05-05 09:11

Nette wrote:

> [...]
> voksne mennesker bestemt har glemt at de kunne. Mathias´ far blander sig vel
> heller ikke i, hvilke gæster du har, når Mathias er hos dig?

Andersen virker nu heller ikke særlig gammel og moden. Måske er det
faktisk voksne mennesker over 30, som vil være et frisk pust i det lille
barns liv.

Dermed ikke sagt noget som helst imod en 16-årig. Jeg har kendt
14-årige, som jeg ville være langt mere tryg ved at overlade mit barn
til i forhold til andre midt i 30'erne. Så alder er ikke nødvendigvis
det afgørende.