Jakob Nielsen wrote:
> Ja, men du får stadig svært ved at styre
> udbredelseshastigheden, så vidt jeg kan se.
> Hvis du eksempelvis deler med to så får naboerne halv energi
> efter første iteration, og efter endnu en iteration får deres
> naboer halvdelen.
> Det betyder (så vidt jeg forstår dit loop) at efter n
> iterationer kan du se energi være blevet overført til et punkt
> som ligger n væk fra startimpulsen.
Det er egentlig rigtig nok. Bølgefronten bliver blødere. Men bølgen holder
sig stadig pænt samlet, så energien ikke tværes ret meget ud over tid. Den
energi der kan ses n vægte væk er forsvindende, men det er da godt nok en
lille fejl. I praksis synes jeg det virker rigtig godt som styring af
hastigheden.
> Hvordan kan man nu i samme simulation definere to materialer
> med forskellig udbredelseshastighed for bølger? Skal man da
> køre et forskelligt antal iterationer mellem de forskellige
> materialer?
Man kunne prøve med et array af konstanter som man dividerer med, det tror
jeg faktisk ville virke. Man får sikkert også reflektioner og afbøjning fra
overgange mellem forskellige divisorer, fordi der opstår et impedansknæk.
Ligesom når lys passere overgange mellem f.eks. vand og glas.
> Hvis jeg misforstod dine loops, så må du endelig sige til. Jeg
> kan nu ikke lige se hvordan en energidivision med en konstant
> kan ændre på at efter n iterationer er det muligt at måle en
> påvirkning af en vægt som er n fjedre væk.
Energien i bølgefronten bliver hurtigt reduceret ned til nul efter nogle
iterationer. Den 'rigtige' bølge forbliver kraftig og dominerende, men
langsommere. Prøv at køre det, det virker ret overbevisende.
--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark