Magnetisme
Fra : Cubus

Dato : 26-03-05 16:21

Jern kan magnetiseres. Hvorfor kan fx aluminium og
kobber ikke det samme?

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-03-05 17:36

Scripsit "Cubus" <cubus@sol.dk>

> Jern kan magnetiseres. Hvorfor kan fx aluminium og
> kobber ikke det samme?

Der er mig bekendt ikke nogen god forklaring der hæver sig væsentligt
over "sådan er det bare"-niveauet.

Den forklaring der lyder fornemst siger at en jernkrystal har sit
laveste energiniveau når alle elektronerne i en af hvert atoms
orbitaler har samme spin som den tilsvarende i deres naboatom. Men det
er basalt set bare en form for "sådan er det bare", for grunden til at
vi ved denne tilstand har lavest energi, er netop at jern er
(ferro)magnetisk.

I princippet forventes det at de magnetiske egenskaber er en
matematisk følge af kvanteelektrodynamikkens grundlæggende regler
(naturlovene for hvordan elektroner opfører sig), men de beregninger
der skal til for at bekræfte dette overstiger langt hvad der kan lade
sig gøre i dag.

I særdeleshed er der ikke nogen kvalitativ teori der forudsiger at
netop jern og ikke fx mangan eller ruthenium er ferromagnetisk.

--
Henning Makholm "Unmetered water, dear. Run it deep."

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 26-03-05 23:12

> Jern kan magnetiseres. Hvorfor kan fx aluminium og
> kobber ikke det samme?

Godt spørgsmål man kan fx også nævne jern tilsat lidt crom og lidt andet
så får man rustfristål, og så er magnestisk jern, blevet til umagnetisk
jern.
Er der mon flere "løse" elektroner i alm jern end i rustfristål?

Hvad sker der så med superleder magnetisme, når den lige bliver kold nok og
bliver superleder, ændres molekylerne sig i et gitter?

Torben

Fra : Sven

Dato : 27-03-05 23:08

> [...]
> jern.
> Er der mon flere "løse" elektroner i alm jern end i rustfristål?

Bare for at forvirre, så findes der også magnetisk rustfrit stål

Sven

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 28-03-05 17:22

"Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Bare for at forvirre, så findes der også magnetisk rustfrit stål

Ja er det ikke det rustfristål som alligevel kan ruste lidt. Hedder vist A2
og, det rustfristål som ikke kan ruste er A4.
Kan vist også kaldes 304 og 316.
Er det det du mener?

Torben

Fra : John Vedsegaard

Dato : 27-03-05 05:55

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Jern kan magnetiseres. Hvorfor kan fx aluminium og
> kobber ikke det samme?
>
> --
> Cubus
> http://cubus-adsl.dk/
Håber du modtager din betaling på de 600.00 snarest.

John