Barbering fremmer hårvækst - myte?
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 19-03-05 17:58

Hej.

Jeg har ofte hørt folk tale om, at hvis man barberer sig, så fremmer det
hårvæksten, der hvor man har barberet sig. Jeg har også hørt, at det
blot skulle være en myte. Kan I be- eller afkræfte det?
Umiddelbart synes jeg, at det virker underligt, at man kan påvirke
hårvæksten ved at fjerne noget som er dødt. Hår er vel døde celler og
derfor "ved" kroppen vel ikke, at det er blevet kortere/væk?
Er der noget videnskabeligt belæg for det?

--
Thomas Damgaard Nielsen - http://thomasdamgaard.dk
"Det er i hvert fald i størrelsesordenen 1000 eller flere om året der

Fra : Bo Warming

Dato : 19-03-05 19:31

"Thomas Damgaard Nielsen" <tdn.usenet@gmail.com> wrote in message
> [...]
> derfor "ved" kroppen vel ikke, at det er blevet kortere/væk?
> Er der noget videnskabeligt belæg for det?

Mus der lukkes inde i køle-lager kan blive tidobbelt størrelse pga hårvækst,
som de udvikler for at holde varmen.

Hårsækken er dog svær at påvirke hos mennesker, og først i nyere tid er det
lykkedes at gøre noget ved skaldethed via kemi

Ammestuehistorier om at hyppig barbering - skridt eller hage - giver øget
vækst, er nok skabt af at nyt hår der kommer frem efter barbering er kort og
derfor stridt og stikkende og så tror nogle at det er kraftigere i diameter
end det hår der var der før.

Hårretningen på arme og ben skulle gøre det lettere for vandet at løbe af,
når stenaldermænd sad i hugsiddende stilling i regnvejr, hørte jeg engang -
mon der er andre forklaringer på dette som idag er en uvæsentlig bagatel
VAndabeteori har nogle andre forklaringer , som jeg ikke kan huske.
Der er vist ikke andre dyr der har forskellig hårretning på overarme i
forhold til underarme og lår i forhold til underben

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-03-05 20:11

Bo Warming wrote:
[...]
> [...]
> derfor stridt og stikkende og så tror nogle at det er kraftigere i diameter

Det er også mit bud.

Men på den anden side bliver skæg ikke ved med at være
stridt og stikkende. Et par dage efter at jeg har barberet
ansigtet bliver hårene bløde og fine, hvilket må skyldes
almindelig slitage.

> [...]
> Der er vist ikke andre dyr der har forskellig hårretning på overarme i
> forhold til underarme og lår i forhold til underben

Det mener jeg også at have læst. Det eneste den såkaldte
"vandabeHYPOTESE" har imod sig er manglende fossile beviser,
hvilket jo har sin naturlige forklaring.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Holst

Dato : 19-03-05 22:18

Peter Knutsen wrote:

> Men på den anden side bliver skæg ikke ved med at være
> stridt og stikkende. Et par dage efter at jeg har barberet
> ansigtet bliver hårene bløde og fine, hvilket må skyldes
> almindelig slitage.

Tror du ikke nærmere, det skyldes, at hårene bliver længere?

Prøv for eksempel at forestil dig, at du har et brædt med et hul i, og
igennem dette hul stikker en stålwire. Stikker du stålwire i, så den
rager 1 mm op over brædtet, så er den meget hård og stikkende. Skubber
du stålwiren lidt længere igennem, så den rager 5 mm op over brædtet, så
begynder den pludselig at blive bøjelig, og derved "blødere".

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-03-05 23:11

Holst wrote:

> [...]
> du stålwiren lidt længere igennem, så den rager 5 mm op over brædtet, så
> begynder den pludselig at blive bøjelig, og derved "blødere".

Jo, det lyder meget fornuftigt. Jeg har også svært ved at se
hvorfor slitage har effekt så hurtigt. Måske spilder det
alligevel slet ingen rolle, eller kun en meget ringe rolle...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Holst

Dato : 20-03-05 11:03

Peter Knutsen wrote:

> Jo, det lyder meget fornuftigt. Jeg har også svært ved at se
> hvorfor slitage har effekt så hurtigt. Måske spilder det
> alligevel slet ingen rolle, eller kun en meget ringe rolle...

Tjah ... det ikke godt at vide. Mon der er lavet megen forskning om
skægslitage?

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-03-05 07:56

Holst wrote:

> Tjah ... det ikke godt at vide. Mon der er lavet megen forskning om
> skægslitage?

Jeg forestiller (-ede) mig at hårene, når de vokser ud igen
lige efter barberingen, har en meget firkantet profil, altså
omtrent således:

+------+
| |
| |
| |

Efter tilstrækkelig kontakt med ting og sager (hænder,
håndklæder og den slags) slibes kanterne så mere runde:

/------\
| |
| |
| |

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bo Warming

Dato : 20-03-05 04:25

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> wrote in message

> [...]
> stikkende. Et par dage efter at jeg har barberet ansigtet bliver hårene
> bløde og fine, hvilket må skyldes almindelig slitage.

Slitage?
Skulle glædespiger derved få fagre, bløde kussehår?
Nej snarere er det *længden* der gør håret relativt bøjeligt efter nogen
tid - man river sig på skægstubbe men ikke på julemandsskæg - men tykkelsen
er den samme

> Det mener jeg også at have læst. Det eneste den såkaldte "vandabeHYPOTESE"
> har imod sig er manglende fossile beviser, hvilket jo har sin naturlige
> forklaring.

Ja, de der har et par efterladenskaber af ikke-vandaber er ofte desperate
fornægtere af vandabe-teorien, blot fordi den ikke gør deres forskning til
krumtap i gådens løsning. Men de fossile efterladenskaber er jo % af % af %
af hvad behøves for at bevise en ikke-vandabe-teori. Helt ligesom alt
fremlagt bevis for 6-mio-gasnings myten er noget, der ikke kan holde i
byretten.

Forskere der har to puslespilsbrikker vil gerne slås til ridder på dem.
Mange teorier og stor uvished er _sundt_.

"Doubt is not a pleasant mental state but certainty is a ridiculous
one".Voltaire (Francois Marie Arouet) - og præcis samme kloge ord optræder
hos Konfutze - som Voltaire havde læst.

"Vov at vide " som Horats, Kant og Diderot havde som motto, bør ikke betyde
"Postuler teori som fact"

Mon teori om snestorm d 2.3 bliver gjort til faktum en dag - Snuden og
Mikkel Foldmann flygter.Dele af deres beviskæde mangler. TV2 løj, ser det
ud til..

Fra : Verner Olsen

Dato : 20-03-05 12:11

On Sun, 20 Mar 2005 04:25:05 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>Slitage?

Ja - Er det ikke det som er "pigernes" evige undskyldning: "Nej, NU må
jeg altså til frisøren. Se mine spidser er slidte og spaltede!"

Verner

- Skibe og kvinder trænger altid til at blive gjort i stand
                  == tysk ordsprog

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-03-05 21:26

On Sat, 19 Mar 2005 17:57:59 +0100
> [...]

> derfor "ved" kroppen vel ikke, at det er blevet kortere/væk?
> Er der noget videnskabeligt belæg for det?

Men gode vens morfar er/var anlægsgartner og han havde hvad jeg ville
kalde fuldskæg på armene og det i et meget karakteristisk område. Han
fortalte engang at det var fordi han under hele hans lærlinge forløb fik
at vide at man skulle teste om le'en og lignende var skarp nok ved at
tage hårdene på underarmen. Dette havde han så gjort i 30-40 år nu og
derfor havde han dette vildt tykke skæg-lignende hår på underarmen (det
var nemlig primært den ene).

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-03-05 22:59

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev Dette havde han så gjort i 30-40 år nu
og
derfor havde han dette vildt tykke skæg-lignende hår på underarmen (det
var nemlig primært den ene).

Sjov historie, men lad os lige holde os til at det er en historie.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 20-03-05 05:17

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> wrote in message
> [...]

tage hårdene på underarmen. Dette havde han så gjort i 30-40 år nu og
derfor havde han dette vildt tykke skæg-lignende hår på underarmen (det

Masokist-morfar har nok fået hård hud hvor han kradsede sig, og så opfører
hår sig nok lidt anderledes - uden at blive længere eller flere.

Fra : N. Foldager

Dato : 19-03-05 22:06

Thomas Damgaard Nielsen:

> Jeg har ofte hørt folk tale om, at hvis man barberer sig, så fremmer det
> hårvæksten, der hvor man har barberet sig. Jeg har også hørt, at det
> blot skulle være en myte. Kan I be- eller afkræfte det?

Det er noget vrøvl.

> Umiddelbart synes jeg, at det virker underligt, at man kan påvirke
> hårvæksten ved at fjerne noget som er dødt. Hår er vel døde celler og
> derfor "ved" kroppen vel ikke, at det er blevet kortere/væk?

Netop.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bo Warming

Dato : 20-03-05 04:49

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote in message
> Thomas Damgaard Nielsen:

> Det er noget vrøvl.

> Netop.

Hårceller hos mus i en fryser "ved" at der er brug for mere isolerende hår
og øger hårvækst så det bliver til overlevende LANGHÅRSMUS med flerdobbelt
volumen

Men irriterende skægstubbe/kussehårsstubbe er hårceller nok ret ligeglad med

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-03-05 09:52

On Sat, 19 Mar 2005 22:58:52 +0100
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
> (det var nemlig primært den ene).
>
> Sjov historie, men lad os lige holde os til at det er en historie.

Tjaa jeg har jo kun hans ord for at det er sandt, så ja det er vel blot
en historie.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-03-05 09:57

[snip]
> Masokist-morfar har nok fået hård hud hvor han kradsede sig, og

> opfører hår sig nok lidt anderledes - uden at blive længere eller
> flere.

Vi snakker altså hårdvækst som var 3-4cm lange hår med en tykkelse som
et kraftigt overskæg. Dette var placeret i en meget karakteristisk
linje(måske 5cm bred og så lang som det meste af underarmen) ned
over underarmen. Der var almindelig tyndere hårdvækst rundt om området.

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Rudbeck

Dato : 20-03-05 21:06

"Thomas Damgaard Nielsen" <tdn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> derfor "ved" kroppen vel ikke, at det er blevet kortere/væk?
> Er der noget videnskabeligt belæg for det?

Den eneste artikel jeg umiddelbart kunne finde omhandlede øjenbryn, og der
var ved 1-gangs barbering ikke forskel efter 6 måneder:

Arch Facial Plast Surg. 1999 Jul-Sep;1(3):223-4.

Cilia regrowth of shaven eyebrows.

Fezza JP, Klippenstein KA, Wesley RE.

Department of Ophthalmology, Vanderbilt University Medical Center, USA.

OBJECTIVE: To determine if shaving eyebrows can lead to permanent brow loss.
METHODS: Five patients had a single brow randomly shaven, while the unshaven
brow served as a control. These patients were evaluated prospectively for
brow regrowth during 6 months, and photographs were taken at each visit. Two
masked observers analyzed the final photographs to determine if they could
identify the side that was shaven. RESULTS: All patients had full brow
regrowth by 6 months. The masked observers could not identify shaven side
with any consistency. One female patient with sparser, lighter-colored brow
cilia waited longer than the other patients for full brow regrowth.
CONCLUSION: This small study demonstrates for the first time that full brow
cilia regrowth is possible after completely shaving an eyebrow.

Der var dog også en interessant titel på en artikel fra 1970. Den er dog
ikke tilgængelig online, men hvis nogen smutter forbi et
universitetsbiliotek:

Lynfield YL, Macwilliams P. Shaving and hair growth. J Invest Dermatol. 1970
Sep;55(3):170-2.

Fra : Anja

Dato : 23-03-05 10:12

"Rudbeck" <zxylars.rudbeck@mail.tele.dk (fjern zxy)> skrev

> [...]
> universitetsbiliotek:
>
> Lynfield YL, Macwilliams P. Shaving and hair growth. J Invest Dermatol.

Jeg fandt et abstract af den online:

Journal of Investigative Dermatology
Volume 55 Issue 3 Page 170 - September 1970

SHAVING AND HAIR GROWTH.
Yelva L. Lynfield and Peter Macwilliams
The effect of repeated shaving on human hair growth was studied. Five
healthy young white men each shaved one leg weekly for several months and
left the other leg as a control. No significant differences in total weight
of hair produced in a measured area, or in width or rate of growth of
individual hairs, could be ascribed to shaving.

Man kan købe en online version for 30$, men så langt rakte min interesse dog
ikke... Der var flere endnu ældre referencer hvis nogen er interesserede.

mvh Anja

Fra : N. Foldager

Dato : 23-03-05 21:23

Altid fint med en reference.

Anden konklusion ville have været på linie med at vække de døde til
live. Hår er et dødt, omdannet materiale ligesom horn. Der er
simpelthen ikke basis for et signal ned til vækstzonen vedrørende
klipning.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Anja:

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 23-03-05 22:01

N. Foldager wrote:
> [...]
> live. Hår er et dødt, omdannet materiale ligesom horn. Der er
> simpelthen ikke basis for et signal ned til vækstzonen vedrørende

- ikke destom mindre kan man jo sagtens forestille sig at den mekaniske
påvirking af hårsækken ved barbering sætter gang i væksten. Jeg siger
ikke at det er tilfældet, men den teoretiske mulighed findes...

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-05 11:06

Kurt Kjær Jensen skrev:

>- ikke destom mindre kan man jo sagtens forestille sig at den mekaniske
>påvirking af hårsækken ved barbering sætter gang i væksten. Jeg siger
>ikke at det er tilfældet, men den teoretiske mulighed findes...

Korrekt. Hvis det virkede, skulle det også stimulere hårvæksten
at man redte sig.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 24-03-05 11:41

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Korrekt. Hvis det virkede, skulle det også stimulere hårvæksten
> at man redte sig.

Bliver sæd-produktion øget, når man onanerer.
Det kan jeg godt lide at tro.
Der gror ikke mos på en rullesten.
Men lægevidenskabmænd er fjolser, der kun forsker i, hvad ikke er
tabubelagt, så det er IKKE undersøgt

- og det er HELLER IKKE redekammens hovedbundsmassages eventuelle (lille)
stimulering tl øget produktion i hårsækkenes vækst-celler og dermed
forebyggelse af skaldethed!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-03-05 12:58

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev > Korrekt. Hvis det
virkede, skulle det også stimulere hårvæksten
> at man redte sig.

Jamen så virker det jo! Se alt det hår folk går rundt med på netop hovedet,
og nærmest er plaget af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-03-05 14:03

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:4242ab52$0$23010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> virkede, skulle det også stimulere hårvæksten
>
> Jamen så virker det jo! Se alt det hår folk går rundt med på netop hovedet,

Hvis man skulle forestille sig en sandsynlig mekanisme, mener jeg
at det må være omvendt. Hårsækken fornemmer på en eller anden
måde at håret er langt og bremser væksten. Samme mekanisme ville
også forklare hvorledes længden af hårene kontrolleres.
Hvis hårsækkene aldrig får denne feed-back pga hyppig barbering
kunne man godt forestille sig at de ville forsøge at kompensere med
generel forøget hårvækst.

Mvh
Martin

Fra : Ole Pagh

Dato : 24-03-05 14:47

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> Hvis det virkede, skulle det også stimulere hårvæksten
>
> Jamen så virker det jo! Se alt det hår folk går rundt med på netop

- Ja, og dem der er skallede reder sig ikke. - Derfor er de skallede...

--
hilsen Ole

Fra : Bo Warming

Dato : 24-03-05 17:09

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> wrote in
message news:4242c4b9$0$183$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> - Ja, og dem der er skallede reder sig ikke. - Derfor er de skallede...

Anti-intuitiv vestlig tænkemåde om een årsag-een virkning er dybt godnat.
Ligesom når folk ikke kanforstå at ufrugtbarhed kan være arvelig.

Dårlig sædkvalitet kan være en arvelig tendens, og skaldethed kan være
delvis.

DER ER GRÅZONER

"Vi er i vane med at forklare det, som skyldes mange årsager ved enkelt
årsag, og de fleste uenigheder kan føres tilbage til dette."
Liebig (1803-1873)German Chemist and Professor

Årsags-sammenhæng er et menneskeopfundet redskab - sandsynligvis optræder
aldrig virkninger som følge af årsager - i virkeligheden står vi overfor et
kontinuum, hvor vi isolerer nogle stykker af sammenhænge - det vi ser er
ikke årsager, vi døber det årsager . Nietzsche

Fra : Bo Warming

Dato : 24-03-05 05:07

> [...]
> live. Hår er et dødt, omdannet materiale ligesom horn. Der er
> simpelthen ikke basis for et signal ned til vækstzonen vedrørende

Selvfølgelig er der ikke nerver fra de "splittede slidte hårspidser" og ned
til væksten i hårsækken, men hvis hår isolerer mærker huden varme og det kan
for mus føre til at hårsækken mindsker output

Som altid er vort årsag-virknings univers tilbøjelig til at forenkle

"Vi er i vane med at forklare det, som skyldes mange årsager ved enkelt
årsag, og de fleste uenigheder kan føres tilbage til dette."
Liebig (1803-1873)German Chemist and Professor

Nietzsche mente, at der klæber seks metafysiske dødssynder til sproget og
den vesterlandske filosofi, nemlig at tænke i enhed, i identitet, i
substans, i årsag, og i tingslighed. Steen Nepper Larsen i BirgitteRahbeks "Når
mennesket undrer sig " 1995Casuality is a useful human tool
for picturing a process of events - but nothing more
- cause and effect probably never occurs
- in reality there stands before us a continuum,
of which we isolate a couple of pieces
- we do not see cause, we infer it. Årsags-sammenhæng er et
[...]

ÅRSAG VIRKNING UNDERBEVIDSTHED "Se floden dér, som ad mange
bugtninger strømmer tilbage til kilden" Nietzsche

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-03-05 17:38

Scripsit Kurt Kjær Jensen <slettes_kkjen_slettes@aub.dk>

> [...]
> mekaniske påvirking af hårsækken ved barbering sætter gang i
> væksten. Jeg siger ikke at det er tilfældet, men den teoretiske

Eller omvendt: at det sætter gang i væksten af hårsækken i en periode
efter barberingen _ikke_ bliver bevæget mekanisk i forhold til
overhuden, fordi håret ikke stikker op over.

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,