Rust og fedt
Fra : Filip

Dato : 13-03-05 19:36

Hej NG

Jeg skal have skiftet min cykelkæde hvis det engang bliver forår Den er
allerede helt rustet efter ca 2 år og jeg har da husket at smørre den af og
til, men jeg spekulerer på at smørre den nye kæde ind i fedt. Det skulle da
hænge bedre ved da jeg har en teori om at alm kædeolie drypper af (vaskes af
med tiden), men beskytter det lige så godt som f.eks WD-40?? Kan min kæde
tage skade af at den kun har fedt at smørre i? Hvis I synes det er en god
ide så vil jeg da prøve, for jeg regner med at jeg derved vil kunne spare en
del smørringer med alm olie.

Filip

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-05 20:12

> [...]
> det er en god ide så vil jeg da prøve, for jeg regner med at jeg derved
> vil kunne spare en del smørringer med alm olie.

Mine erfaringer med WD40 er ikke at det er langtidsvirkende / hæftende.
Det er nærmere "løsende / smørende" her og nu.
Der findes kædesmørremiddel med ret god smøreevne og hæfteevne.
Ved ikke om det fungere på en "fancy" letvægter racercykel men det virker
på konens cykel som bliver smurt en gang om året.

Mvh. Allan

Fra : John Smith

Dato : 13-03-05 20:09

Filip wrote:
> [...]
> ide så vil jeg da prøve, for jeg regner med at jeg derved vil kunne spare en

Jeg regner med at dit spørgsmål er stillet i en seriøs mening - så jeg
vil give dig et seriøst svar...

WD-40 er ikke olie, har aldrig været det og bliver det heller aldrig!
Produktet blev opfundet til at fordrive fugt med orbrindeligt...

Den rigtige måde at vedligeholde kæde på er; at tage den nye kæde og
koge den i kædefedt. Det er en helt speciel fedt som er ret stiv og
meget modstansdygtig overfor snavs og rust. Koge betyder at man ruller
kæden sammen og ligger den ovenpå fedtet i dåsen med en stump ståltråd
bundet i enden af kæden. Så opvarmer man til fedtet bliver flydende,
kæden går til bunds og det holder op med at boble fra kæden - det
betyder at alt luften er fortrængt fra kæden og at den er fyldt med
fedt. Imens kæden er varm hejser du den op og lader den dryppe af.

Nu er din kæde klar til brug og du kan montere den. Een gang om ugen
giver du den en "omgang" med kædespray for at vedligeholde.

Hvert halve år afmontere du kæden og renser i benzin, petroleum eller
tilsvarende og koger dyret igen.

Man kan få en frygteligt masse ret dyre produkter hos cykelhandlerne,
efter min mening er de ikke alle sammen lige gode... Jeg har førhen kørt
op imod 10.000Km om året på cykel og prøvet lidt af hvert af hvad der er
på markedet.

Kædefedt og kædespray kan du bla. få billigt hos en motorcykelforhandler.

John Smith

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-05 22:23

John Smith skrev:

>Den rigtige måde at vedligeholde kæde på er; at tage den nye kæde og
>koge den i kædefedt.

Jeg ved ikke specielt meget om kæder og smøring. Jeg giver mi
lidt tynd olie af og til og udskifter den hvert forår når
saltperioden er overstået.

Hvis der er nogen der kender til et godt kædemærke, er jeg
interesseret. Det billige skidt som jeg får hos min cykelhandler
hvis jeg bare beder om en kæde, skal strammes op flere gange i
løbet af en sæson. Den originale kæde der sad på min MBK-cykle
ved købet holdt i 2 år uden ret meget rust og uden at behøve
blive strammet op.

--
Bertel

Fra : John Smith

Dato : 13-03-05 23:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> løbet af en sæson. Den originale kæde der sad på min MBK-cykle
> ved købet holdt i 2 år uden ret meget rust og uden at behøve

Uden at vide mere end du skriver kan jeg måske bidrage lidt til at løse
det mysterium...

Hvis man ikke udskifter tandhjulene samtidigt med kæden vil de hurtigt
trække kæden lang. Det skyldes at tænderne slides på flankerne og dermed
giver en større tandafstand, som så vil trække en ny kæde "for lang".

Når det er tid til at skifte kæde bemærker du det måske ved at kæden
"takker over", men det er muligt at forudsige sliddet inden det sker.
Hvis man hiver kæden fremad på det forreste store tandhjul med fingerne,
skal man ikke kunne løfte kæden fri af tænderne selvom kæden er slap.
Kan man det er tænder og kæde stort set opslidte.

Der er forskel på kæder og tandhjul... Gode kæder kan bla. kendes på at
de ikke ruster ret nemt, men hvis man holder sin kæde med fedtkogning og
smøring som jeg har beskrevet, vil man ikke opdage det - den ruster
nemlig ikke i så fald
Noget helt andet er, at tandhjul laves både af aluminium og stål. Stål
er helt sikkert det mest slidstærke, men vejer sikkert 200 gram mere end
et sæt i alu... Alu-tandhjul svinger kolosalt i kvalitet og her kan det
vrkeligt betale sig at se sig for. Jeg har altid sværget til Shimano
tandhjul og gear i mellemprisklassen. Tag dig i agt - deres billige
serie er ikke mere værd end alt andet skrammel man kan få! Men deres
mellem og dyre serie er meget gode og jeg plejer at kunne få mindst 5000
Km ud af et sæt tandhjul og kæde fra dem. Jeg har ikke lige tjek på hvor
mange Km man kan køre længere med stål tandhjul, men jeg gætter på det
dobbelte.
Hvis du vil prøve noget anderledes, så kan jeg anbefale deres ovale
tandhjul. De er lavet svagt ovale sådan at man har en lidt større
gearing når man træder ned end når man er i "dødpunkterne" på pedalerne.
Det virker rigtigt godt at køre med, trætter mindre og man undgår en del
op og nedgearinger.

John Smith

Tidligere cyklist

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-05 00:49

John Smith skrev:

>Hvis man ikke udskifter tandhjulene samtidigt med kæden vil de hurtigt
>trække kæden lang.

Det er ikke min erfaring, men min cykelhandler sagde det samme,
og derfor skiftede jeg i starten både tandhjul og kæde samtidig.
Efter et par år belsuttede jeg mig til at se hvad der skete hvis
jeg lod være, og det gjorde ingen forskel (som jeg kunne opdage).
Jeg har sikkert ståltandhjul, for min cykel er kun en bedre
standardmodel (6 kkr.)

>Når det er tid til at skifte kæde bemærker du det måske ved at kæden
>"takker over"

Nej. Inden det sker, har jeg strammet den op ved at rykke
baghjulet.

>Hvis man hiver kæden fremad på det forreste store tandhjul med fingerne,
>skal man ikke kunne løfte kæden fri af tænderne selvom kæden er slap.

Når kæden giver sig mere end et par centimeter når jeg trykker
den ned på midten, er det på tide at stramme den.

Det vil jeg overveje.

--
Bertel

Fra : John Smith

Dato : 14-03-05 01:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> Når kæden giver sig mere end et par centimeter når jeg trykker
> den ned på midten, er det på tide at stramme den.

Hvis kæde og tandhjul er i orden er det faktisk ikke nødvendigt at have
en stram kæde af andre grunde end hvis den ligefrem er så slap at den
kan falde af. Er kæden i orden vil den ikke takke over selvom den er slap.

John Smith

Fra : GB

Dato : 14-03-05 13:35

John Smith <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> have en stram kæde af andre grunde end hvis den ligefrem er så slap at
> den kan falde af. Er kæden i orden vil den ikke takke over selvom den

Så skal den i hvert fald sidde på en PMV'er:

http://www.infocast.dk/eb/launch.php?id=1236

GB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-05 16:15

John Smith skrev:

>kan falde af. Er kæden i orden vil den ikke takke over selvom den er slap.

Næ, det kunne jeg se med den gode kæde der fulgte med min
(dengang) nye cykel. Med en dårlig kæde er slapheden kun en
advarsel. Næste trin er at den takker over.

--
Bertel

Fra : LR

Dato : 15-03-05 12:57

> [...]
> kæden sammen og ligger den ovenpå fedtet i dåsen med en stump ståltråd
> bundet i enden af kæden. Så opvarmer man til fedtet bliver flydende,

Sikke et bøvl. Du kan bruge en spraydåse med hulrumsbeskyttelse til biler,
af den tykke brune type. Den får en god tyk konsistens som det indbrændte
fedt på ydersiden af ens stegepande, når opløsningsmidlet og drivmidlet er
fordampet.

En enkelt dåse koster 80 kr og holder vel til 10 cykler i 10 år

Mvh,

Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 15-03-05 13:16

"LR" <asfda@das.dd> wrote in message

> [...]
> fedt på ydersiden af ens stegepande, når opløsningsmidlet og drivmidlet er

Et skvæt madolie og et par omdrejninger med pedalen, og fedt er fordelt over
hele kæden, er en endnu billigere og nemmere løsning

Fra : LR

Dato : 15-03-05 14:26

> Et skvæt madolie og et par omdrejninger med pedalen, og fedt er fordelt
over
> hele kæden, er en endnu billigere og nemmere løsning

Man brugte faktisk planteolie som motorolie engang, så selvfølgelig kan det
smøre

Men med spraydåse er da langt det letteste og hurtigste at fordele, og
fidusen er, at hulrumsbeskyttelse holder dobbelt så lang tid som den tyndere
olie, som skylles bort med tiden

Lasse

Fra : Filip

Dato : 15-03-05 14:33

> Men med spraydåse er da langt det letteste og hurtigste at fordele, og
> fidusen er, at hulrumsbeskyttelse holder dobbelt så lang tid som den
> tyndere
> olie, som skylles bort med tiden

Hvor kan man lige købe den slags hulrumsbeskyttelse???

Filip

Fra : LR

Dato : 16-03-05 15:58

> Hvor kan man lige købe den slags hulrumsbeskyttelse???

F.eks. hos Silvan (ikke Bauhaus), Bilka og bilforhandlere. Det er den røde
spraydåse med Tectyl, der er bedst. Den hvide med Dinitrol er som
mellemtyndt smørefedt. Husk at det skal være hulrumsbeskyttelse og ikke
undervognsbehandling!

Lasse

Fra : Peter Weis

Dato : 13-03-05 20:18

Filip wrote:

> til, men jeg spekulerer på at smørre den nye kæde ind i fedt. Det skulle da

Hvis du "koger" den i fedtet, er dette tyndt og trænger ind i alle led.

mvh
Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-03-05 01:27

Der fås jo også rustfrie kæder, de er ikke specielt dyre, men om de fås
andet end i racerudgaven ved jeg ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : John Smith

Dato : 14-03-05 01:39

Preben Riis Sørensen wrote:
> Der fås jo også rustfrie kæder, de er ikke specielt dyre, men om de fås
> andet end i racerudgaven ved jeg ikke.

De skal alligevel smørres - en kæde der ikke er smurt tager op til 20%
mere energi end en der er smurt korrekt og slides dramatisk hurtigere.

Jeg må sige at jeg ser behovet for rustfrie kæder fuldstændigt
overflødigt. Vedligeholder man sin kæde ruster den ikke...

John Smith

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-03-05 01:52

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg må sige at jeg ser behovet for rustfrie kæder fuldstændigt
> overflødigt. Vedligeholder man sin kæde ruster den ikke...

Men den rustfrie har en glat overflade der er nemmere at rense, og i
regnvejr når en alm. kæde næsten at begynde at ruste inden man når hjem. Og
racerfolket koger ikke kæder. De bruger tynd olie for mindst friktion, og så
er det en fordel med den rustfrie.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Rado

Dato : 15-03-05 11:49

On Mon, 14 Mar 2005 01:38:41 +0100, John Smith <zigge@NOGOODprivat.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg må sige at jeg ser behovet for rustfrie kæder fuldstændigt
>overflødigt. Vedligeholder man sin kæde ruster den ikke...

Men er rustfrit stål ikke stærkere? Nogle typer er i alt fald
uhyggeligt svære at bore i, har jeg erfaret.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Bo Warming

Dato : 14-03-05 03:59

"Filip" <annonym@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> det er en god ide så vil jeg da prøve, for jeg regner med at jeg derved
> vil kunne spare en del smørringer med alm olie.

Muslimer praler i TV af , at de tager både låste og ulåste cykler og her på
Nørrebro er udendørs parkerede cykler ikke værd at gøre så meget ved - så
jeg tager lidt madolie og giver et skvæt på kæden ved akslen og kører rundt
så dette tyndsflydende fedt fordeler sig over hele kæden - og jeg har aldrig
haft problemer, andet end tyverierne. (Men brugte cykler koster i
sidegadebutikkerne ca 800 kr)

Den billige madolie som man altid har ved hånden, har kun ulemper hvis den
skal holde i årtier så harskning sætter ind.

At TV formidler opfordring til berigelseskriminalitet, for at gøre
muslimudåd til drengestreger, er så ulækkert som at Kvickly ved Nørrebros
Runddel i årevis ikke har fjernet stor grafitti på deres gavl, hvor
ungdomshusbeboerne har skrevet "I ALWAYS FEEL LIKE SHOPLIFTING"

Min tidligere ven og partifælle Tom Behnke havde på politiskolen lært at
være overbærende , ja sympatiserende, med de unge der hærværker fx smadrer
ruder.
Statsinstitutionerne tænker mere på at skabe arbejde til politi end at
forbedre vort lands moral i Japansk retning. Accept af boligtyverierne
Christiania og Ungdomshuset er fæle eksempler på det.
Tom skal nok blive politimester , fordi han har politisk korrekt
pseudo-liberalisme og ved hvad justitsministeriets top ønsker.

Fra : Rado

Dato : 14-03-05 06:49

On Mon, 14 Mar 2005 03:59:09 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>ungdomshusbeboerne har skrevet "I ALWAYS FEEL LIKE SHOPLIFTING"

That doesn't sound very uplifting. ;)

>Statsinstitutionerne tænker mere på at skabe arbejde til politi end at
>forbedre vort lands moral i Japansk retning. Accept af boligtyverierne
>Christiania og Ungdomshuset er fæle eksempler på det.

Er det tyveri at forlange en bid af den planet man er født på? Vi er
alle født lige på den her planet, og har derfor lige meget ret til at
eje en bid af den. Det burde være en menneskeret at enhver ved
fødslen fik et skøde på en vis mængde jord som var helt ens egen. Så
kan man evt. sælge den til andre, hvis man ikke ønsker at beholde den.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-03-05 07:50

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

> That doesn't sound very uplifting. ;)

Al anden grafiti bør man ignorere - men opfordring til indbrud hos dig - det
er da ikke god kunst, syns du?

> [...]
> fødslen fik et skøde på en vis mængde jord som var helt ens egen. Så
> kan man evt. sælge den til andre, hvis man ikke ønsker at beholde den.

Menneskeret er et fjoget ord, men var ret OK da Les Philosophes i Paris i
1770 stod på skuldrende af Hugo Grotius naturret og søgte at gøre
grundlovsforhør(habeas corpus), trosfrihed og ytringsfrihed til en ret for
alle europæiske fattige.

Men så kom Roosewelts kone i 1945 og gjorde "frihed for sult" til
menneskeret, for at USA kunne fattiggøre Europa ved at tvinges os til at
forsørge milliarder af fremmedarbejder- og ulands-halenegere.

Det er ikke smart at ophæve ejendomsretten, som er den vigtigste menneskeret
næst efter ret til ikke at blive frihedsberøvet, når du er ikke-voldelig og
ikke-stjælende

"Ejendomsret er en vigtig menneskeret, fordi at når man er sikker på at
kunne bevare det man har tjent, vover man at eksponere sig for at tjene
endnu mere.." Montesquieu

Du kan ikke hjælpe de små i samfundet ved at ruinere de store.Abraham
Lincoln

Hvis alle penge og al ejendom i denne verden en vilkårlig
dag kl. 3 om eftermiddagen blev fordelt ligeligt blandt jordens beboere, så
ville man allerede kl halv fire kunne fastlå betydelige forskelle i
menneskenes ejendomsforhold. Paul Getty

"Pity for all" would be hardness and tyranny toward you, my dear
neighbor.Nietzsche

+meven Friend . Shared joy, not compassion, makes a
friend.Nietzsche

Fra : Rado

Dato : 14-03-05 10:29

On Mon, 14 Mar 2005 07:49:36 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

>Al anden grafiti bør man ignorere - men opfordring til indbrud hos dig - det
>er da ikke god kunst, syns du?

Nej, men det er jo også det jeg siger.

>Det er ikke smart at ophæve ejendomsretten, som er den vigtigste menneskeret
>næst efter ret til ikke at blive frihedsberøvet, når du er ikke-voldelig og
>ikke-stjælende

At give folk ret til et stykke jord fra fødslen er jo netop at give
dem ejendomsret på et helt grundlæggende plan. Ejendomsret er ikke
meget værd uden ejendom, ligesom retten til et arbejde ikke er meget
værd hvis der ikke er noget arbejde at få.

En person der bliver smidt ud af sin lejlighed og ikke har andre
steder at gå hen er på herrens mark så at sige. Han har intet sted der
er hans eget. Har han et stykke jord har han altid et sted han kan gå
hen og bygge sig en hytte, slå et telt op eller whatever, uden at være
prisgivet andres (socialvæsenet etc.) luner og regler.

Et stykke jord man selv ejer er en basal menneskeret, en anerkendelse
af at man hører til her på planeten og ikke blot er en fremmed der er
på besøg.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-03-05 12:00

> Nej, men det er jo også det jeg siger.

Og jeg fastholder din kritik at tyveri , eftersom du inkonsistent og
flagrende synes at have skiftet personlighed i sidste del af dit korte
indlæg

> [...]
> meget værd uden ejendom, ligesom retten til et arbejde ikke er meget
> værd hvis der ikke er noget arbejde at få.

Hvis Sumatrafiskerpigen får en snes børn fordi imamen kræver det, og hun har
ikke sikret sig skafferdyr og venner så førsørgelse hvis uvejr vælter huset,
så er hun MORDER OG BØRNENE MÅ DØ, PGA HENDE

Borgerløn er tyveri

> [...]
> hen og bygge sig en hytte, slå et telt op eller whatever, uden at være
> prisgivet andres (socialvæsenet etc.) luner og regler.

Lad os kopiere samtlige nabolande som har allemandsret få folk kan slå
kampingvogn op i skoven og bo der - men at de slår sig ned på varmerist ved
Tivolis Hovedindgang som vist i Information idag , bør AUSROTTEN SEIN
Altså udvises - ligesom jøder - her dog højst ud af kommunen
Tiggere sidder ivejen - bør aldrig have bevilging eller tilladelse, for
produktivt arbejde er hvad vi bør sætte i højsædet

> Et stykke jord man selv ejer er en basal menneskeret, en anerkendelse
> af at man hører til her på planeten og ikke blot er en fremmed der er
> på besøg.

Og du arbejder for at fattigkvinde-"dyrene" i ulandene skal blive ved at få
tyve børn der holdes i live og snart skal vi alle leve på sultegrænsen og
under.
LÆS CITATER og hør her hvad dine menneskerettigheder uvægerlig betyder

En tyrker her havde mor og behøvede hendes enorme overførselsindkomster så
han klædte sig ud som moderen og hævede dem - i to år. Hellig krig af den
art ville have givet håndsafhugning i Saudi Arabien, men hvor styret ikke er
sharia-tro er muslimer særlig tilbøjelige til at være
asociale..(Ekstrabladet 14 marts)

"Pity for all" would be hardness and tyranny toward you, my dear
neighbor.Nietzsche

"Ved de fleste velgerninger, der udvises mod ulykkelige, ligger der noget
oprørende i den intellektuelle letfærdighed, hvormed den medlidende spiller
skæbne; han ved intet om hele den indre følgerække, som hedder ulykke for
mig og for dig. Nietzsche

"The gilded sheath of pity conceals the dagger of envy.Friedrich Nietsche

"Compassion for a friend whould conceal itself under a hard shell. Nietzsche

Fra : Mogens

Dato : 15-03-05 02:03

> [...]
> dag kl. 3 om eftermiddagen blev fordelt ligeligt blandt jordens beboere,

> ville man allerede kl halv fire kunne fastlå betydelige forskelle i

Ja , for da ville fordelingen , se ud akkurrat som den gør idag.

M.

Fra : Bo Warming

Dato : 15-03-05 05:02

" Mogens" <mogens@carpediem.dk> wrote in message

> så
>>

> Ja , for da ville fordelingen , se ud akkurrat som den gør idag.

Lukker du to tilfældige laboratorie rotter ind i bur med trædemølle vil en
af dem straks udstråle vinder-status og nidstirre den anden, så den svage
pukler rundt i trædemøllen og derved leverer korn til den stærke og kun selv
må spise når den stærke er mæt.
Sådan er mennesker også - matriarkatets venner er smagsdommere, der tager
goderne, og de dygtige og flittige ydes ikke retfærdighed - vi har brug for
et mere frit marked, hvor udbud og efterspørgsel betyder mere

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-03-05 15:20

> [...]
af
> med tiden), men beskytter det lige så godt som f.eks WD-40??

Min far bruger silikonespray og det er vist ret godt.

--
mvh / regards Christian - Denne ugen lille gættekonkurrence,
(alt for nem med google) vinderen får tilsendt mp3 med sangen