kræfternes parallelogram
Fra : Ukendt

Dato : 13-03-05 18:55

Hej !

Jeg ved ikke om jeg rammer helt ved siden af med dette spørgsmål i denne
gruppe men jeg prøver.

Jeg er ved at tage et krancertifikat og vi skal i gang med subj.
Det kender jeg overhovedet ikke noget til og ville høre jer om der findes
et sted på nettet hvor man kan læse om sådan noget.

Umiddelbart vil jeg tro at det vi skal lære må være noget grundlæggende,
altså ikke den
store matematiske eksamen - der er vist ikke så mange matematikere på sådan
et kursus

Findes der en simpel forklaring på subj. et sted på nettet, hvis ja hvor ?
Meget gerne på dansk.

Mvh. Allan (beklager hvis jeg har ramt forkert mht gruppevalg.)

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-03-05 19:27

Scripsit "Allan Møller" <nosmap>

> Jeg ved ikke om jeg rammer helt ved siden af med dette spørgsmål i denne
> gruppe men jeg prøver.

Gruppen er helt rigtig.

> Jeg er ved at tage et krancertifikat og vi skal i gang med subj.
> Det kender jeg overhovedet ikke noget til og ville høre jer om der findes
> et sted på nettet hvor man kan læse om sådan noget.

Nøh, det ser der ikke ud til at være meget om på dansk på nettet. Og
selvom man søger på egnelsk er de fleste af hittene formuleret
temmelig teoretisk.

Men gruppen her kan være en god ressource. Den er ikke så egnet til at
forklare et emne helt fra grunden, men vi er gode til at svare på
konkrete spørgsmål på en anden måde end lærere (fordi vi ikke er
læreren og folk er forskellige) og måske ramme den forklaring der får
forståelsen til at falde i hak. Som indledende præsentation får I
forhåbentlig nogen noter eller en lærebog på kurset?

> Umiddelbart vil jeg tro at det vi skal lære må være noget grundlæggende,
> altså ikke den store matematiske eksamen

Jeg tror ikke man sætter kranførere-in-spe til at arbejde sig gennem
alle de matematiske konsekvenser af kræfternes parallellogram, men
eftersom kraner i høj grad drejer sig om statik (læren om kræfter og
spændinger) i praktisk anvendelse, bliver man nok nødt til at have vis
intuitiv forståelse for en hel del af hvad bygningsingeniører gør med
formler og græske bogstaver. Jeg formoder at I også senere vil blive
udsat for momenter og måske bjælkelære.

For eksempel: Hvis man vil løfte en tung kasse i fire stopper der går
fra hvert hjørne op til en krankrog og stropperne er så korte at de
skal ligge næsten vandret for at ramme hinanden i midten, vil hver af
stropperne blive strakt med en meget større kraft end den wire krogen
hænger i. Hvor meget mere? Det kan man vurdere ved at tegne et
parallelogram på bagsiden af en konvolut. Og på samme måde kan man
skønne hvor meget længere det er nødvendigt at gøre dem for at de ikke
springer, hvis man ved hvor stor en del af hele kassens vægt hver
enkelt strop kan tåle at blive belastet med.

--
Henning Makholm "So you're nostalgic for a whole two-month period?"

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-05 20:08

> Gruppen er helt rigtig.

Lækkert

> Men gruppen her kan være en god ressource. Den er ikke så egnet til at
> forståelsen til at falde i hak. Som indledende præsentation får I
> forhåbentlig nogen noter eller en lærebog på kurset?

Nej ikke rigtigt - læreren render det igennem på tavlen og vi får stukket
nogen opgaver ud.
Der vil formentligt være en kortere spørgetid hos læreren efterfølgende.
Læreren er flink nok men ikke vanvittig god til at forklare - synes jeg.
Havde ellers ikke problemer med matematikken i folkeskolen men det
bliver altså noget rustent når man ikke rigtigt har brugt det til noget i
snart 15 år.
Efter min mening burde sådan et kursus indledes med et par dages opfriskning
af den grundlæggende matematik. Der sidder mennesker som ikke har gået i
skole i 40 år.

> formler og græske bogstaver. Jeg formoder at I også senere vil blive
> udsat for momenter og måske bjælkelære.

Momenter er gennemgået og forstået - vil jeg mene ....

> [...]
> stropperne blive strakt med en meget større kraft end den wire krogen
> hænger i. Hvor meget mere? Det kan man vurdere ved at tegne et

Det er der regler for. Der må max være en spredningsvinkel på 120 grader
Men du er inde på noget - det er til det formål vi skal lære om kræfternes
parallelogram.

Det jeg forsøgte var at komme læreren lidt i forkøbet så ville jeg sikkert
have lidt
lettere ved at forstå det og evt. forklare et par sidemænd lidt som lige pt
halter noget bagefter.

Mvh. Allan

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-03-05 00:06

Henning Makholm wrote:
> Scripsit "Allan Møller" <nosmap>

> Nøh, det ser der ikke ud til at være meget om på dansk på nettet. Og
> selvom man søger på egnelsk er de fleste af hittene formuleret
> temmelig teoretisk.

Da man fik det stavet rigtig fandt jeg denne:
http://www.praestkjaer.dk/dk/leksikon/stikordsregister/stikordsregister-k.htm
Der er en kort forklaring og en tilhørende illustration.

> [...]
> springer, hvis man ved hvor stor en del af hele kassens vægt hver
> enkelt strop kan tåle at blive belastet med.

Jeg mindes ikke lige at vi havde om kræfternes parallelogram i
forbindelse med krancertifikatet (20+ år siden). Men vi kom ind på det i
forbindelse med hængerkortet.

Der blev det brugt til at beskrive hvorfor en trailer vælter i et sving.

Fra tyngdepunktet blev tyngdekraften tegnet ind som en lodret akse, og
centrifugalkraften tegnet ind som en vandret akse.

Hvis centrifugalkraften blev så stor at dirigonalen faldt udenfor
dækkene (bæreplanet) ville traileren vælte.

--
MVH Finn

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-03-05 20:12

"Allan Møller" wrote:

> [...]
> Det kender jeg overhovedet ikke noget til og ville høre jer om der findes
> et sted på nettet hvor man kan læse om sådan noget.

Prøv at lege med denne side:
http://www.toender-gym.dk/mbs/fysik/ntnujava/vector/vector.html

Hvis du trykker på tilbageknappen øverst til venstre på siden, kommer
du til en oversigt over lignende appletter. Mange af dem er oversat
til dansk.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Hasselby

Dato : 13-03-05 22:03

Hvis jeg ikke husker helt forkert så er det noget med vektorregning. En
kræft er en vektor, og en vektor er opgivet med en længde og en vinkel.
Kræfternes parallelogram viser bare de summerede kræfter. Det vil sige at
man kan omregne de forskellige træk- og trykkræfter til en samlet kræft, der
så vil virke i en given regning.

Hvis jeg er helt galt på den, så sig endelig til.

Jeg kan eventuelt maile dig et scan af min formelsamling, hvis det har nogen
interesse.

mvh Peter

Fra : Peter Hasselby

Dato : 13-03-05 22:23

Har lige tjekket lidt op på teorien og den er god nok. Den samlede kraft
F=F1+F2+Fn........ Husk at det er vektorielt. Hvilket vil sige at man i
praksis regner på trekanter. Så det er en god ide have sine cosinus og sinus
relationer på plads.

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 15-03-05 09:40

"Peter Hasselby" <spam@spam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der så vil virke i en given regning.
>
> Hvis jeg er helt galt på den, så sig endelig til.

Yep, jeg tror du er på sporet. Vektorer er meget visuelle, og man kan let
konstruere resultater med blyant og lineal uden dermed at have ordentlig
'tal' på. 'Tallene' kommer på med cos og sin. Et af problemerne er at man
ikke uden videre kan putte vektor-størrelser i en lineær ligning som y = ax
+ b, og som regel har problemer med at koble matematik og fysik sammen.
Eller sagt på en anden måde: en matematisk linje y = ax + b udtrykt ved med
en vektor: L = E*t + F
(L = en repræsentation af linjens punkter, E = enhedsvektor som ligger på
linjen og beskriver linjens retning, F = en forskydning fra (0,0), t er en
nye variabel - jeg tror det hedder en vektor-parameterisering af linjen).
Selv om de to ligninger ligner hinanden er E et talpar og a kun et enkelt
tal. I praksis er der et kompleks af 'nye regneregler' specielt for
vektorer. Tro mig om ikke det er her ingenørene excellerer med ligninger om
integration og differentiationer udtrykt ved vektor-begreber som curl og
divergens osv

Carsten