Det er muligt, at også have automatiske bremsere, som bremser bilen i en fart.
Ved en tung bil, er det svært at bremse bilen - men hvis forende, og bagende er
elastisk, så er forenden ikke så tung - og den kan bremses ned, uanset vægten.
En sensor forrest, som rammes, f.eks. ved kollision med kofanger, eller en rader,
eller laserstråle, kan således bremse bilen i en fart, og undgå kollisionen kan
skade. Hvis kollisionen sker sidelands kan rattet drejes hvis det er plads til
modsat side så kollision med siden undgås.
En lang bil, har større mængder "plast" eller "gummi" der kan trykkes ind, hvis
der ikke er noget foran som kommer i vejen, og kan laves mere sikker - eller man
kan have lysstråle, rader, eller følehorn, fremskudt således bilen stopper før.
Ved lave hastigheder er det nemt at standse bilen totalt - og hurtigt - når f.eks.
kofanger, eller bilens overflade rammes, og derved kan en stor del af bilens impuls
tages af hjulet, og effekten på det som rammes gøres til minimum, forudsat kofanger,
eller forreste del, laves af gummi.
Så det er fornuft i gummibiler, og gummitog, der kan kører forrest, og derved sikre,
at automatisk kørende tog og biler ikke kan dræbe.
On Sun, 13 Mar 2005 08:17:24 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:
> MIT forsker i blød plastbilkarosseri - "en bil som ikke kan slå ihjel"
> Politiken 13mar05
>
> Fodgængere der væltes bliver sjældnere dræbt når ingen skarpe kanter, men
> frontal kollision ind i træ eller modkørende vil da ikke have meget lavere
> dødsrisiko for bilist(erne)
>
> Bremsetid, dvs sammentrykningstid vil måske ændres fra 1 til ½ meter
> divideret med 150 000 m/sek gange 3600 dvs 0,01 sek fra impakt til
> stilstand
>
> Decelleration dvs opbremsningskraft vil stadig kunne dræbe, men man skal
> hoppe ud fra over 5 sal for at have større chance for at slå sig ihjel, har
> jeg hørt (?), og når redning sker ved at ramme cykelskurtag eller vandret
> gren er det jo en meget længere afstand og tid opbremsning sker over
>
> Jeg sjusser udfra 150 km/h og før impakt 1½ meter fra bilisthjerte til
> for-kofanger, som jeg gætter bliver til 1 m i stålbil og ½ m i gummibil
>
>
>
|