Hvor køber man monoethylenglykol
Fra : Flemming Frandsen

Dato : 10-03-05 13:19

Jeg står og skal bruge 2l ren (ikke tilsat noget) monoethylenglykol,
alle de steder der påstår at sælge den slags har den enten i 55-gallon
tromler eller som kølervæske med blå farve, citonduft og andet lir.

Hvor køber man MEG, rent, i små mænger, i Danmark?

--
Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-03-05 13:36

"Flemming Frandsen" <ff-remove.the.last.invalid@partyticket.net.invalid>
wrote in message news:42303b21$0$249$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg står og skal bruge 2l ren (ikke tilsat noget) monoethylenglykol,
> alle de steder der påstår at sælge den slags har den enten i 55-gallon
> tromler eller som kølervæske med blå farve, citonduft og andet lir.

Hvad søren skal du bruge sådan noget til:
Citat fra http://www.kemikalieberedskab.dk:
Ethandiol virker berusende og bedøvende. Farlige koncentrationer: Indtagelse
af cirka 100 ml: Dødeligt.

--
mvh/regards Christian........Min playlist i bilen for tiden bl.a.:
Gretchen Wilson-Redneck Woman ; Alan Jackson-Chattahoochee ; Brooks &

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 10-03-05 14:36

Christian B. Andresen wrote:

> Hvad søren skal du bruge sådan noget til:

Jeg skal bruge det som kølervæske i en optisk kobling i en CRT projector:
http://dion.swamp.dk/pics/ht/ampro4200g/pre-mounting/img_2266.jpg

monoethylenglykol kaldes også typisk for kølervæske og er meget
almeneligt, men kun hvis man vil have det diverse anti-korrosions
additiver og med blå farve i.

Da min glykol skal bruges til optik er det vigtigt at det er 100% klart.

Væsken er mellem katodestrålerøreret og det første element af optikken,
ud over at køle røret giver det også bedre kontrast i billedet.

--
Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-03-05 14:49

"Flemming Frandsen" <ff-remove.the.last.invalid@partyticket.net.invalid> skrev i en meddelelse

Prøv apoteket.

Mvh
Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-03-05 14:47

wrote in message news:42304d54$0$251$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Væsken er mellem katodestrålerøreret og det første element af optikken,
> ud over at køle røret giver det også bedre kontrast i billedet.

Findes der ikke lige så gode alternativer som er nemmere at få fat i, og som
er knap så giftige ?

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 10-03-05 14:58

Christian B. Andresen wrote:
> Findes der ikke lige så gode alternativer som er nemmere at få fat i, og som
> er knap så giftige ?

2xNej:

1) Nej, det er ikke specielt farligt; tænk på at alle biler har flere
liter i køler systemet og at man ikke blæser til storalarm når de kører
sammen for at samle giften op og samtidigt er det ønskværdigt at det er
giftigt, for man vil ikke have ting og sager til gro inden i sin optik:)

2) Nej, det er ikke muligt at erstatte det med en anden væske; de
optiske egenskaber (brydningsindeks og klarhed) skal være de samme.

--
Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-03-05 15:31

skrev i en meddelelse news:42304d54$0$251$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Væsken er mellem katodestrålerøreret og det første element af optikken,
> ud over at køle røret giver det også bedre kontrast i billedet.

Bruges det ikke osse i Humidorer?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-03-05 15:41

> Bruges det ikke osse i Humidorer?

Næ, det er propylenglykol

Fra : as

Dato : 10-03-05 22:26

skrev i en meddelelse news:42303b21$0$249$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> eller som kølervæske med blå farve, citonduft og andet lir.
>
> Hvor køber man MEG, rent, i små mænger, i Danmark?

Prøv Sigma
http://www.sigmaaldrich.com/Area_of_Interest/Europe_Home/Denmark.html

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 10-03-05 23:21

as wrote:
> Prøv Sigma
> http://www.sigmaaldrich.com/Area_of_Interest/Europe_Home/Denmark.html

Cool, de har 2.5l til 59 EUR, nu mangler jeg bare at de ikke tager 500kr
i du-bruger-for-få-penge-gebyr og forsendelse:)

Takker.

Fra : as

Dato : 11-03-05 08:30

skrev i en meddelelse news:AL3Yd.1578$rd1.27@news.get2net.dk...

> Cool, de har 2.5l til 59 EUR, nu mangler jeg bare at de ikke tager 500kr i
> du-bruger-for-få-penge-gebyr og forsendelse:)
>
> Takker.

Det er sigma et af de få firmaer der forhandler med den slags der ikke gør!

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 11-03-05 11:23

as wrote:
> Det er sigma et af de få firmaer der forhandler med den slags der ikke gør!

Cool, jeg har også fundet et firma i .de der har det, der nede koster 2l
ca 20 EUR, det er en noget bedre pris end det helt rene hos Sigma.

http://www.kremer-pigmente.de/70910.htm

Nu skal jeg bare have dem til at forstå at mit visa udløber i 2012,
deres formular går kun til 2008

--
Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk