Afstandsmåling m.m. med laserlys
Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-03-05 21:58

Mak kan bruge laser til afstandsmåling, men over hvor stor en afstand kan
man gøre det?

Det jeg vil frem til, er om ikke det er muligt at sætte laser på store
broere som Øresund, lillebælt og Storebælt m.fl. og så registere om et for
højt skib er ved at nærme sig,,,

Ivar Madsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-03-05 22:11

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Mak kan bruge laser til afstandsmåling, men over hvor stor en afstand kan
> man gøre det?

Til Månen, f.eks.

> Det jeg vil frem til, er om ikke det er muligt at sætte laser på store
> broere som Øresund, lillebælt og Storebælt m.fl. og så registere om et for
> højt skib er ved at nærme sig,,,

Har man problemer af den art? Mener at der ved valg af frihøjde ikke skulle
kunne opstå problemer.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-03-05 22:35

Preben Riis Sørensen wrote:

> Har man problemer af den art? Mener at der ved valg af frihøjde ikke
> skulle kunne opstå problemer.

Havde man ikke sådan et problem, så sent som i torsdags?
Hvis man elektronisk vej kunne opdage at et skib er på afveje, og nærmer sig
broen på en kurs hvor det ikke kan pasere broen, så kunne man give en alarm
i kontrol rummet. Det mangler de.

Ivar Madsen

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 22:38

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 22:39

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> sig
> broen på en kurs hvor det ikke kan pasere broen, så kunne man give en

Kan en radar med tilhørende applikation ikke klare det..?

--
Bjørn J.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-03-05 23:13

BJ wrote:

> Kan en radar med tilhørende applikation ikke klare det..?

Kan en radar positionsbestemme på 3 aksler?

Ivar Madsen

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 23:16

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan en radar positionsbestemme på 3 aksler?

Det afhænger vel af, hvordan den er indrettet og hvad vej indretningen
"ser"..?

--
Bjørn J.

Fra : Q

Dato : 08-03-05 23:22

> [...]

sig
> broen på en kurs hvor det ikke kan pasere broen, så kunne man give en

Det SOK mangler er vågne og engagerede medarbejdere, ihvertfald hvis du har
set Ekstrabladet det seneste par dage..

Alternativt kunne man da bare montere en passende kraftig laser, så skibe
der er for høje til at gå under broen automatisk bliver beskåret ..

Reelt set kunne man bruge laserstråler + en detektor på samme måde som man
bruger fotoceller i butikker... Her kunne man blot montere dem noget højere,
så¨de kun aktiverer alarmen ved for høje både.. Samme princip bruges rundt
omkring på motorveje eller andre større veje med lav frihøjde..

/peter

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-03-05 23:46

Q skrev:

> Alternativt kunne man da bare montere en passende kraftig laser,
> så skibe der er for høje til at gå under broen automatisk bliver
> beskåret ..

Tak. - Det var jeg lige ved at foreslå. Men du kom først.
--
'rluf :·)

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 23:50

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

KLIP

> Alternativt kunne man da bare montere en passende kraftig laser, så skibe
> der er for høje til at gå under broen automatisk bliver beskåret ..

Ja, så er det med ikke at få hovedet for højt op eller næsen for langt frem.

PS: Hvordan skal man egentlig afgrænse laserens "skudlængde", så ingen på
land bliver skåret i skiver..?..;)

--
Bjørn J.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-05 23:54

Q skrev:

> [...]
>så¨de kun aktiverer alarmen ved for høje både.. Samme princip bruges rundt
>omkring på motorveje eller andre større veje med lav frihøjde..

Det kunne vel kombineres med et eller andet ubehageligt, skarpt
spot monteret under broen der blev rettet mod det formastelige
(!) skib.

--
Bertel

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 23:57

KLIP

> Det kunne vel kombineres med et eller andet ubehageligt, skarpt
> spot monteret under broen der blev rettet mod det formastelige
> (!) skib.

Så må man jo håbe skibet har en pøs, der er stor nok til at stoppe skibet
inden, man kan slå bak, en såkaldt søbremse.

--
Bjørn J.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-03-05 00:26

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev>

> Så må man jo håbe skibet har en pøs, der er stor nok

Ja, det kunne nok blive nødvendigt, men der kan jo kun sidde én ad gangen

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders Lund

Dato : 08-03-05 23:22

> [...]

> sig
> broen på en kurs hvor det ikke kan pasere broen, så kunne man give en

Jeg forstår heller ikke hvorfor det ikke er lavet automatisk allerede.

Jeg var så sent som for 1½ uge siden på bådmesse i Fredericia. Her viste
søfartsstyrelsen et system frem, som kunne fortælle retning, størrelse,
fart, vægt og sikkert også højde på alle større skibe i de danske farvande.
Så det er jo ikke særlig svært at lave et tjek i det computersystem, om en
for høj båd kommer for tæt på.

Ved som sagt ikke om højde er en af parametrene i systemet jeg har set. Men
det skulle jo ikke være noget stort problem, for de skal jo allerede oplyse
vægt ol.

Mvh

Anders Lund

Fra : BJ

Dato : 08-03-05 23:41

"Anders Lund" <Anders@SLET-DETTEZaim.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ved som sagt ikke om højde er en af parametrene i systemet jeg har set.
> Men det skulle jo ikke være noget stort problem, for de skal jo allerede
> oplyse vægt ol.

Der vist noget som hedder 3D-radar.

Jeg mener søværnet benytter dem, men om de er anvendelige i land som direkte
overvågningssytem, kan jeg ikke udtale mig om.

--
Bjørn J.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-05 23:23

Ivar Madsen skrev:

>Havde man ikke sådan et problem, så sent som i torsdags?

Nej. Skibet kunne sagtens komme under broen - hvis altså ikke det
havde valgt en kurs der førte under en strækning med lav
frihøjde.

>Hvis man elektronisk vej kunne opdage at et skib er på afveje, og nærmer sig
>broen på en kurs hvor det ikke kan pasere broen, så kunne man give en alarm
>i kontrol rummet. Det mangler de.

Kan man ikke aflæse en radarskærm elektronisk så skibsprikker i
et uheldigt område udløser en alarm?

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-03-05 00:25

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev>
> Havde man ikke sådan et problem, så sent som i torsdags?

Nej, det var et skib på afveje.

> [...]
sig
> broen på en kurs hvor det ikke kan pasere broen, så kunne man give en

Rigtigt, men de har radaren. Den kan der også bygges alarm sammen med. Og så
virker den også i tåge og mørke. Men hvad skal man med det, der er folk
ansat til at holde øje døgnet rundt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 08-03-05 22:13

Ivar Madsen wrote:
> Mak kan bruge laser til afstandsmåling, men over hvor stor en afstand
> kan man gøre det?

Man har brugt laser til at bestemme afstanden til månen, ved at skyde laser
op på et spejl og tilbage igen.. En afstand på mellem ca. 350.000 - 400.000
KM., med få meters nøjtagtighed.. rigeligt til dit projekt...

> Det jeg vil frem til, er om ikke det er muligt at sætte laser på store
> broere som Øresund, lillebælt og Storebælt m.fl. og så registere om
> et for højt skib er ved at nærme sig,,,

Sne,dis,tåge, regn osv. gør det lidt sværere, men om det er umuligt hvis man
har en dødstjerne laser ved jeg ikke. Men det kræver jo nogen holder øje
med den... :)

Fra : N. Foldager

Dato : 09-03-05 00:09

Sune Storgaard:

> Man har brugt laser til at bestemme afstanden til månen, ved at skyde laser
> op på et spejl og tilbage igen.. En afstand på mellem ca. 350.000 - 400.000
> KM., med få meters nøjtagtighed.. rigeligt til dit projekt...

centimeter.

Og nu millimeter:

http://physics.ucsd.edu/~tmurphy/apollo/apollo.html

Mvh