Åbne fysikforsøg?
Fra : Åge Warnfeldt

Dato : 08-03-05 21:23

Hej,

jeg ville bare lige spørge, om der var nogle, der havde nogle gode
ideer til fysikforsøg i gymnasiet, der er anderledes end de
'traditionelle' kogebogsforsøg - altså mere åbne forsøg, hvor
fremgangsmåden og resultaterne ikke er givede på forhånd.

F.eks. kunne det være et forsøg med en vandraket, der kan skydes op i
luften, og man skal så på en eller anden måde bestemme
starthastigheden. Det kan vel gøres på en del forskellige måder.

Andre forslag og ideer høres meget gerne.

Åge

Fra : Q

Dato : 08-03-05 23:17

"Åge Warnfeldt" <gnozzer@hurlumhej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> starthastigheden. Det kan vel gøres på en del forskellige måder.
>
> Andre forslag og ideer høres meget gerne.

Hvis ellers eleverne er fortrolige med brug af tilgængeligt måleudstyr:

Mål lufthastigheden og evt. luftvolumen på et nys ( altså et af dem, hvor
man normalt ville sige prosit ..

De kedelige kunne bruge en vindmåler ( næppe så præcist )..
De driftige kunne konstruere et varmtrådsanemometer ( wolframtråd spændt ud
på tværs i et plastrør med fast spænding, mål strømmen gennem tråden) og
kalibrere det til en passende skala..

Mål vindmodstanden på forskellige objekter i frit fald ( f.eks et par
fotoceller + en tæller med separat start/stop indgang )

Mål accelerationen ved spark til en fodbold, kompenser evt. for
vindmodstand..

Sjov med højspænding? http://www.redremote.co.uk/electricstuff/surge.html

/peter