Fældningsreaktioner
Fra : Jan Pedersen

Dato : 04-03-05 16:38

Gode dyr er rådne :( Vi har i laboratoriet idag lavet en øvelse om
fældningsreaktioner. Specifikt blandingen af flg. salte gav forkerte
resulatater i forhold til teorien om Letopløselige og Tungtopløselige ioner:

Ca(NO3)2 - Na2SO4 : gav intet bundsfald (teori siger CaSO4 ?

Cu(NO3)2 - Na2CO3: lyst bundfald - skulle ikke ha givet noget ?

Ba(NO3)2 - NaOH: Hvidt bundfald skulle ikke ha givet noget ?

AgNO3 - Na2SO4: Lyst bundfald skulle ikke ha givet noget ?

AgNO3 - NaOH: Hvidt undfald skulle ikke ha givet noget ?

Hvordan forklarer man disse reaktioner ?

Det skal siges at saltene var opløst i demineraliseret vand og blandingerne
blev udhældt på et sterilt ark plastic hvor de blev blandet 2 og 2 (1 dråbe
af hver opløsning).

Fra : Aage Andersen

Dato : 04-03-05 17:48

"Jan Pedersen"
> [...]
>
> AgNO3 - NaOH: Hvidt undfald skulle ikke ha givet noget ?
>
> Hvordan forklarer man disse reaktioner ?

En drillepind har byttet om paa opløsningerne

Aage

Fra : Jan Pedersen

Dato : 04-03-05 18:14

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan Pedersen"

> En drillepind har byttet om paa opløsningerne

Tja vi gentog forsøget med andre flasker...samme resultat :( så skulle flere
sæt være ombyttet ? ikke sandsynligt....Jeg tænkte mere på om jeg havde fået
galt fat i teorien ? Om der kan være problemer med de små mængder vi
anvender ? Skal der en bestemt mængde opløsning til før bundfældning sker ?
Endelig kan pipetten være ombyttet så der er rester af en opløsning i den
når den isættes en anden flaske ???

Fra : Bo Warming

Dato : 05-03-05 04:56

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message

> "Jan Pedersen"

NB : Ingen joner er tungt eller let opløselige, SALTE ER

> En drillepind har byttet om paa opløsningerne

Der kommer ikke let bundfald af gips når sulfater og calciumjoner blandes,
for CaSO4 er ikke særlig tungtopløseligt eller det kræver kim for at det
fælder ud

Sølv og OH joner bør da vist give hvidt eller brunligt vundfald af oxid med
krystalvand eller noget i den stil

Cu og CO3 bør vist give ir/grønt bundfald af hydroxid og oxid - da
finkrystallinsk kan den grønne farve forsvinde - finkornede pulvere eer
næsten altid hvide

Der er vist både fejl i etiketter og forventninger

Angiv molaritet og opløselighedsprodukt - og stadig kan du blive
overrasket,, pga overmætning

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 06-03-05 00:40

"Jan Pedersen" <msnmaniac@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ioner:
>
> Ca(NO3)2 - Na2SO4 : gav intet bundsfald (teori siger CaSO4 ?

CaSO4 er tungt opløseligt

> Cu(NO3)2 - Na2CO3: lyst bundfald - skulle ikke ha givet noget ?

CuCO3 er tungt opløseligt

> Ba(NO3)2 - NaOH: Hvidt bundfald skulle ikke ha givet noget ?

Ingen bundfald

> AgNO3 - Na2SO4: Lyst bundfald skulle ikke ha givet noget ?

Ag2SO4 er tungt opløseligt - omend opløseligheden er noget større end for
mange andre tungt opløselige salte

> AgNO3 - NaOH: Hvidt undfald skulle ikke ha givet noget ?

AgOH er ustabilt - i stedet dannes der et brunt bundfald af Ag2O

> Hvordan forklarer man disse reaktioner ?

Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 06-03-05 03:59

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> wrote in message

> CaSO4 er tungt opløseligt

Men overmætning forekommer, har jeg tidligere skrevet i denne tråd

> CuCO3 er tungt opløseligt

Og er ret grønt hvis ikke finkrystallinsk, har jeg tidligere skrevet i denne
tråd

> Ingen bundfald

Også det - har jeg tidligere skrevet i denne tråd

> AgOH er ustabilt - i stedet dannes der et brunt bundfald af Ag2O

Også det - har jeg tidligere skrevet i denne tråd

Men når to skriver samme kemi-banaliteter, bliver det måske troet.