Mere statistik
Fra : Christian

Dato : 18-02-05 15:31

Nu håber jeg ikke at folk er skræmt fra at besvare statistik spørgsmål.

Jeg har flg. spørgsmål:

Der er 80% chance for at få succes pr. forsøg.

Hvis jeg prøver 1 gang, har jeg derfor 80% chance for at få succes.
Hvis jeg prøver 2 gange, har jeg XX% chance for succes.

Hvordan er det nu at jeg regner XX ud ?

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 18-02-05 15:43

allettidersigen@hotmail.com (Christian) writes:

> [...]
>
> Hvis jeg prøver 1 gang, har jeg derfor 80% chance for at få succes.
> Hvis jeg prøver 2 gange, har jeg XX% chance for succes.

Hvis du prøver en gang så der sandsynligheden for fiasko givet ved

0.2 (altså 20%)

Hvis du prøver to gange, og de to forsøg er stokastisk uafhængige, så
er sandsynligheden for to fiaskoer givet ved

0.2*0.2 = 0.04 (altså 4%)

Hvis du prøver to gange, og de to forsøg stadig er uafhængige, så er
sandsynligheden for mindst en succes givet ved

1 - 0.04 = 0.96 (altså 96%)

Svaret på dit spørgsmål er 96%

Fra : Ralph

Dato : 18-02-05 18:34

"Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis du prøver to gange, og de to forsøg stadig er uafhængige, så er
> sandsynligheden for mindst en succes givet ved

IKKE enig, spørgsmålet lyder netop "80% chance for at få succes PR. forsøg",
derfor er sansynligheden for succes 80% og fiasko 20% UANSET hvor mange
gange han prøver forsøget.

Hvis JEG tager fejl, så prøv venligst at forklare een gang til.

--
venligst
Ralph

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 18-02-05 19:22

> Hvis JEG tager fejl, så prøv venligst at forklare een gang til.

Det gør du, men fordi du ikke læser korrekt.
Han skriver
"Der er 80% chance for at få succes pr. forsøg."
Deri har du ret i din tolkning, men spørgsmålet er derefter
"Hvis jeg prøver 2 gange, har jeg XX% chance for succes." Han skriver ikke
"pr. forsøg".

For hvert forsøg er der 80% chance for succes. Hvis han prøver to gange er
der da 80%+80% af 20% chance for success. 96% om skrevet tidligere.

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-02-05 21:35

Scripsit "Ralph" <rwr@post6.tele.dk>

> [...]
> gange han prøver forsøget.

> Hvis JEG tager fejl, så prøv venligst at forklare een gang til.

I har begge ret, for det oprindelige spørgsmål var upræcist
formuleret, og I har valgt hver jeres fortolkning af hvad det betød.

Niels svarer på fortolkningen: "Hvis jeg betragter et sammensat forsøg
hvor jeg prøver to gange, hvad er så sandsynligheden for at mindst en
af de to gange giver succes?"

En helt tredje fortolkningsmulighed er "Hvis jeg betragter et
sammensat forsøg hvor jeg prøver to gange, hvad er så sandsynligheden
for at begge gange giver succes". Her er svaret 64%, nemlig produktet
af 80% gog 80%.

--
Henning Makholm "Check the sprog."

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-02-05 22:18

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:87u0o94neg.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net...

> I har begge ret, for det oprindelige spørgsmål var upræcist
> formuleret, og I har valgt hver jeres fortolkning af hvad det betød.

Næh, der er kun 1 fortolkning - den Niels giver. Det giver jo ingen
mening at antage at spørgeren ønsker at vide hvad sandsynligheden
for succes er 2. gang forsøget udføres, hvis vi ved at han allerede
ved det. Det er din brug af sproget der bør checkes.

Mvh
Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-02-05 22:26

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> Næh, der er kun 1 fortolkning - den Niels giver.

Jeg kan ikke se, hvordan du udelukker fortolkningen:

Hvis jeg udfører forsøget to gange, hvad er så sandsynligheden for
at begge giver succes?

> Det giver jo ingen mening at antage at spørgeren ønsker at vide hvad
> sandsynligheden for succes er 2. gang forsøget udføres,

Det er ganske rigtigt ikke nogen særlig nærliggende fortolkning, men
*hvis* man - som Ralph - først bestemmer sig til at fortolke det
sådan, er resten af hans svar godt nok.

--
Henning Makholm "The Central Intelligence Agency is committed to
protecting your privacy and will collect no personal

Fra : Merete

Dato : 20-02-05 19:34

"Christian" <allettidersigen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis jeg prøver 1 gang, har jeg derfor 80% chance for at få succes.
> Hvis jeg prøver 2 gange, har jeg XX% chance for succes.

Det afhænger vel af om det er med eller uden "tilbagelægning" ?

Fra : none

Dato : 20-02-05 20:51

Christian wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg prøver 1 gang, har jeg derfor 80% chance for at få succes.
> Hvis jeg prøver 2 gange, har jeg XX% chance for succes.

Du prøver selvfølgelig at tænke dig om;
og det gør du jo allerede.
2. gang er din chance stadig 80%
3,gang osv. ligeså. osv.