Resize window? (igen)
Fra : John Kjoller

Dato : 09-05-05 01:33

Jeg prøver lige igen. Af en eller anden grund forsvandt både mit spørgsmål,
og et svar (som jeg ikke nåede at læse) fra serveren.
:
Kan jeg med javascript bestemme størrelsen på et vindue?

KH
John

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-05-05 10:46

John Kjoller skrev:

> Kan jeg med javascript bestemme størrelsen på et vindue?

Kort svar: ja.

Hvordan det gøres afhænger af hvad du mener med "bestemme". Vil du
aflæse vinduets størrelse eller sætte en ny størrelse (evt. begge dele).

Man kan rimelig problemfrit aflæse pixel-størrelsen på skærmen samt den
aktuelle vinduesstørrelse
(se fx <http://gemal.dk/browserspy/screen.html> og
<http://gemal.dk/browserspy/window.html>)

Når det drejer sig om at sætte størrelsen på et nyt vindue, kan det fint
gøres når man åbner et nyt vindue (tredje parameter til window.open).
Det kan også gøres i et eksisterende vindue (med kommandoen resizeto),
men her kan man løbe ind i problemer, fordi nogle browsere blokerer for
ændringer i vinduesstørrelsen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Kjoller

Dato : 10-05-05 19:17

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev> Når det drejer sig om
> [...]
> Det kan også gøres i et eksisterende vindue (med kommandoen resizeto),
> men her kan man løbe ind i problemer, fordi nogle browsere blokerer for

Undskyld, - det var endnu et af mine uklare spørgsmål.
Jeg mente ændre størrelsen på et eksisterende vindue. Så det er vel resize
jeg skal have fat i. Hvis det ikke virker i nogle browsere, er det også ok.
Det er faktisk bare en ekstra detalje, som kunne være fin. Og hvis nogle
bruge får glæde af det, så er det godt nok.

Hvordan fungerer "resizeto"? Kan du lokkes til at give et link til et sted
hvor jeg kan kigge - eller formulere en kommando, hvori der ændres størrelse
på viduet?

Tak.

Kh
john

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-05-05 16:57

John Kjoller wrote:

> Hvordan fungerer "resizeto"? Kan du lokkes til at give et link til et
> sted hvor jeg kan kigge - eller formulere en kommando, hvori der
> ændres størrelse på viduet?

http://hjemmesideskolen.dk/services/resize.asp

Lur i kildekoden.

Men som Jens allerede har sagt: De fleste andre browsere end IE kan blokere
for den slags.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : John Kjoller

Dato : 10-05-05 19:24

Nå. Jeg kan se at mit første indlæg om resize, er dukket op igen.
Tak for din kommentar, Lasse.

Lige en kort forklaring; jeg er helt med på at man som som bruger som regel
gerne selv vil bestemme størrelsen på vinduet.
I dette tilfælde handler det om en side som skal dukke op via link i en mail
(nyhedsbrev).
Den side som skal dukke op, skal modsvare en tilmeldings-side, som findes
på min hjemmeside. Og denne tilmeldingsside er en lille popup.
Derfor ville jeg gerne lave denne nye side i samme stil (og størrelse).
Giver det mening?

Hvis ikke, - så pyt. Jeg synes selv jeg har mine grunde, så det.....

Kh
john

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-05-05 22:17

John Kjoller skrev:

> I dette tilfælde handler det om en side som skal
> dukke op via link i en mail (nyhedsbrev).

Hvis du bestemmer størrelsen på siden i selve linket, slipper du
for problemerne med blokering af resizeto. Se et eksempel på en
nydelig pop op-kode på Lasses side her:
<http://infimum.dk/HTML/JSwindows.html>

Jeg ved dog ikke om mailprogrammerne kan finde på at blokere for
pop op-links i html-mails - prøv evt. at teste i et par forskellige
programmer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen