Komponent
Fra : Henning Madsen

Dato : 08-05-05 19:48

Har på http://delphi.icm.edu.pl/start/dw03lw.htm fundet en komponent
XStringGrid som er lige det jeg mangler.
Men hvordan man installerer den er for mig uforståeligt, der findes mange
anvisninger på installationer, men alle er til andre versioner end min
Delphi 4 som kører på XP.
Derfor et stort ønske at der er en der gider lave en step til step
beskrivelse af hvorledes man gør.
Det vel være nok med indstallationen af selve XStringGrid da det er den jeg
skal bruge, men
pakken vel selvfølgelig også være kærtkommende.
Yderlige oplysninger, jeg er heller ikke god til engelsk og for gammel til
at lærer det, derfor step til step.
Er der en der gider vel tilværelsen blive meget sjovere for mig og sikkert
også for mange andre??

På forhånd mange tak
Henning

Fra : Klaus Petersen

Dato : 08-05-05 19:57

> Har på http://delphi.icm.edu.pl/start/dw03lw.htm fundet en komponent
> XStringGrid som er lige det jeg mangler.

Nu virker linket ikke, så jeg kan ikke se hvordan denne her komponent skal
installeres.

Men typisk er der en eller flere .dpk filer - disse filer åbnes med delphi.
Når filen er åbnet finder du i en lille boks en knap, der hedder "Install".
Klik på den og installationen skulle være fuldført.

Hvis der ikke er nogen .dpk filer, må du lige skrive igen.

Fra : Henning Madsen

Dato : 08-05-05 20:29

"Henning Madsen" <HKM@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at lærer det, derfor step til step.
> Er der en der gider vel tilværelsen blive meget sjovere for mig og sikkert

Dette link skulle virke
http://sodev.webzdarma.cz/show.php?page=Grid&la=en&kateg=Lists

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 08-05-05 22:08

"Henning Madsen" <HKM@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Derfor et stort ønske at der er en der gider lave en step til step
> beskrivelse af hvorledes man gør.

1) Udpak alle filer til en tom mappe
2) Åben XStringGrid_D4.dpk i D4
3) Klik på install
4) Under tools, environment, library, library path tilføjer du stien til den
mappe, som du har installeret komponenten i.
5) Luk projektet igen
6) Du kan nu åbne demo projektet demo.dpr og afprøve det.

Jeg har afprøvet det i D5 og her virker det hele ok.

hilsen
Uffe

Fra : Henning Madsen

Dato : 09-05-05 15:15

> [...]
>
> hilsen
> Uffe
> Tak for et hurtigt svar Uffe, men desværre lykkedes det ikke for mig.
Her er min reference af hvad der sker hos mig.
1) har udpakket komponenten til C:\xstringgrid
2) I Delphi trykket på 'File - Open - og dbKlikkes på XStringGrid_D4.dpk
3) En boks der hedder Package - XStringGrid_D4.dpk kommer på skærmen.
I boksen kan der vælges 'Compile' - 'Add' - 'Remove' - 'Install' og
'Options'.
Jeg vælger 'Instal'.
4) En Error boks kommer på skærmen og meddeler: Cannot compile package
'vd40' which is currently required by Delphi.
Ved tryk på OK vises Unit1.pas.
Hvad har jeg gjort forkert, eller er jeg bare for gammel?
Med venlig hilsen
Henning

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-05-05 15:46

"Henning Madsen" <HKM@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> 4) En Error boks kommer på skærmen og meddeler: Cannot compile package
> 'vd40' which is currently required by Delphi.

Jeg aner ikke, hvad vd40 kan være for noget. Det er i alle fald ikke noget i
den komponent, som du forsøger at kompilere. Prøv at søge efter teksten på
din harddisk.

hilsen
Uffe

Fra : Harald

Dato : 09-05-05 16:22

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Jeg aner ikke, hvad vd40 kan være for noget. Det er i alle fald ikke noget
> i den komponent, som du forsøger at kompilere. Prøv at søge efter teksten
> på din harddisk.

Der står nok vcl40 og ikke vd40

/HK

Fra : Ingolf

Dato : 09-05-05 16:53

> [...]
> 3) En boks der hedder Package - XStringGrid_D4.dpk kommer på skærmen.
> I boksen kan der vælges 'Compile' - 'Add' - 'Remove' - 'Install' og

Prøv at vælge 'compile' først, derefter install.

Fra : Henning Madsen

Dato : 09-05-05 19:05

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> skrev i en meddelelse

> Prøv at vælge 'compile' først, derefter install.
Har prøvet at Compile før, det giver samme resultat.
Må tistå at der godt kan stå v c l 4 0.

I boksen der hedder Package - XStringGrid_D4.dpk er der en mappe der hedder
Contains som indeholder:
about.pas
CEButton.pas
CEChecklist.pas
CEForm.pas
CEFormRegister.pas
Colorcombo.dcr
XStringGrid.pas
XStringGridRegister.dcr
XStringGridRegister.pas
Alle med path til C:\xstringgrid

Og en mappe der hedder Requires som indeholder
filerne vcl40.dcp
vcldb40.dcp
og vclx40.dcp. Skal der markeres nogle af disse filer???

Håber dette giver nogle brugbare oplysninger.
Hilsen
Henning

Fra : Henning Madsen

Dato : 10-05-05 14:46

Først vel jeg sige tak for hjælpe.
Problemet blev løst ved at slette Delphi 4 og indstallerer den igen.
Har sikkert fået slettet noget ved de mange forsøg med indstal af
komponenter.
Så nu virker metoden som Uffe beskrev så glimrende.

Et lille tillægsspørsmål.
1) Hvordan sletter man den eller en anden igen ?
2) Hvis man kun har en .Pas fil hvordan installeres den ?

På forhånd mange tak
Hilsen
Henning.

Fra : Ingolf

Dato : 10-05-05 18:04

"Henning Madsen" <HKM@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Et lille tillægsspørsmål.
> 1) Hvordan sletter man den eller en anden igen ?

Her sidder jeg også sommetider fast. Men jeg har tidligere fjernet
komponenter fra paletten med

Component->Configure palette

> 2) Hvis man kun har en .Pas fil hvordan installeres den ?

Component->install component. Så skal du bare pege på .PAS filen.

Fra : Henning Madsen

Dato : 10-05-05 19:08

> "Henning Madsen" <HKM@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Her sidder jeg også sommetider fast. Men jeg har tidligere fjernet
> komponenter fra paletten med
>
> Component->Configure palette

Tak for svaret Ingolf.
Har lige prøvet at fjerne min XStringGrid.dpk
Ingen problemer. De kom først ved en ny indstall af XStringGrid.dpk vers.
2.6 (En meget god pakke) da melder den at den ikke kan finde vcl40.
så forfra igen, afinstallerig og genindstal Delpi 4.

Men tak for svare
hilsen Henning

Fra : Ingolf

Dato : 10-05-05 19:28

> [...]
> 2.6 (En meget god pakke) da melder den at den ikke kan finde vcl40.
> så forfra igen, afinstallerig og genindstal Delpi 4.

Hehe.. jeg bruger selv samme komponent i D7 ;)