Proc dir.
Fra : Rudi Hansen

Dato : 27-05-01 18:07

Hvad indeholder diret /proc på en Linux 7.0 installation ?

Fra : Kent Friis

Dato : 27-05-01 18:22

Den Sun, 27 May 2001 19:07:08 +0200 skrev Rudi Hansen:
>Hvad indeholder diret /proc på en Linux 7.0 installation ?

Spørg igen i 2030, når Linux 7.0 bliver frigivet...

Kan du nøjes med en liste fra Linux 2.2 eller den nye 2.4?

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr/

Fra : Rudi Hansen

Dato : 27-05-01 19:05

> Spørg igen i 2030, når Linux 7.0 bliver frigivet...
> Kan du nøjes med en liste fra Linux 2.2 eller den nye 2.4?

Sorry jeg mente RedHat 7.0

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-05-01 18:22

Rudi Hansen skrev:

> Hvad indeholder diret /proc på en Linux 7.0 installation?

Prøv med "man 5 proc".

// Klaus

Fra : Rudi Hansen

Dato : 27-05-01 19:05

> Prøv med "man 5 proc".
Den giver følgende.
"No entry for proc in section 5 of the manual"

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-05-01 19:06

Rudi Hansen skrev:

> "No entry for proc in section 5 of the manual"

Surt show - har du installeret dine man-sider?

// Klaus

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 27-05-01 19:25

> Hvad indeholder diret /proc på en Linux 7.0 installation ?

Informationer om dine forskellige devices, memory osv.
Det er ikke et bibliotek der ligger på disken, men mere et abstraktionslag
mellem dig og kernen.

-mb

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-05-01 19:41

"Rudi Hansen" <Rudi.Hansen@birkeland.dk> wrote:

>Hvad indeholder diret /proc på en Linux 7.0 installation ?

Det bruges til at snakke med Linux-kernen (som forøvrigt ikke er nået
til version 7.0). Filerne findes ikke i virkeligheden, men dannes af
kernen on-the-fly, så at sige. Det kan både bruges til at få
information fra kernen ved at læse de ikke-eksisterende filer og til
at ændre i kernens indstillinger ved at skrive i de ikke-eksisterende
filer.

F.eks. kan du med 'cat /proc/interrupts' få en liste over IRQ'er i
brug.

Eller du kan med 'echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward' bede kernen
om at forwarde ip-trafik.

(Begge eksempler er fra kerne 2.2. Jeg ved ikke, om de er ændret i
kerne 2.4.)

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer