CD-drev
Fra : Lars Lauritzen

Dato : 26-11-00 13:38

jeg kan ikke mounte mit cdrom drev og mit CDbrænder drev selv om jeg har
fulgt
vejledningen på www.linux-mandrake.com/en/demos/Turtorial/CDburner hvor
de beskriver denne fejl som Linux Mandrake ver 7.2 har med at den siger at
man ikke kan mounte drevene og at man ikke har adgangrettigheder til disse
drev.

cd /dev && rm cdrom && ln -s scd0 cdrom

sig yes ( y ) til dette??

så skulle man umidelbart kunne få adgang til sine drev, men jeg kunne dog
ikke, hvad er evt. forkert og hvad gør jeg ??
Hilsen Lars Lauritzen

Fra : N/A

Dato : 26-11-00 13:59

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 26-11-00 13:59

HP 9110 I brænder drev
Cd-rom Liteon LTN382
De virkede fint under Mandrake ver 7.1
Hilsen Lars

Fra : N/A

Dato : 26-11-00 14:35

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 26-11-00 14:35

Jo de er begge IDE Drev

Det der undrer mig er at de begge virkede under ver.7.1 unden at jeg gjorde
noget for at få dem til at virke, men under 7.2 virker de ikke ??
Har de lavet om så den ikke kan bruge ide drev ??

Ja ved det ikke

Fra : N/A

Dato : 26-11-00 16:44

Fra : N/A

Dato : 26-11-00 16:44

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 26-11-00 16:44

Okay
Jeg ikke så dreven i Linux

Jeg fulgte blot den procedure der var beskrevet på www.mandrake.com måske
det er lidt forkert af mig ??
I ver.7.1 hed mit Brænderdrev faktisk cdrom
og cdrom drevet hed cdrom2, det kan man så undre sig lidt over, da det ikke
var mit brænder drev jeg brugte til at installere fra , så den skulle måske
havde været cdrom2, men sådan var det ikke.
Drevene var :
hdb = brænder drevet "cdrom"
hdc = cdrom drevet "cdrom2"

Selv hilsen igen Lars
(godt navn LOL)

Fra : Mikael Hansen

Dato : 26-11-00 15:43

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> lige på. Jeg undrer mig dog over at du vil have "cdrom" til at være et
> link til brænderen, "cdrom" plejer at pege på cd-drevet.

Nu kender jeg ikke til Mandrake Linux, men på min RedHat skulle jeg lave
SCSI emulering for at kunne bruge min IDE brænder, og denne emulering
køre så også på mit alm. CD-drev.

m.v.h. Mikael Hansen

Fra : N/A

Dato : 26-11-00 21:01

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 26-11-00 21:01

> Ja men vise "lsmod" at ide-scsi, og scsi sdrom mv. er loadet?

Den er jeg ikke helt med på ??

> "cat /proc/scsi/scsi" bør vise de fundne drev.
Mit brænder drev har den med sikkerhed fundet så det er ok, men ikke mit
alm.cdrom drev ??

har læst afsnitet i linuxbogen har også prøvet at afhjælpe problemet , men
skal være helt ærlig er ved at tabe lysten til 7.2 og ville gerne gå tilbage
til ver. 7.1 , men du ved sikkert at det ville være et frygteligt nederlag
( LOL )

Nej du jeg tar` det sku med et smil, man lærer af det ??
måske en skøne dag begynder jeg at forstå mere af LINUX, der skal ikke
meget til.

> Bedre var at anvende SCSI cdrom og brænder men
> der er jo lidt dyrere.... (men sparer IRQ's)

Har du så ganske ret i.

Sååå ja man kunne måske håbe på en ver. 7.3 med flere problemer, allerhelst
med rettelser af disse fejl den har.

Men havd 7.1 virkede fint på min maskine.
Hilsen Lars Lauritzen

Fra : N/A

Dato : 27-11-00 20:59

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 27-11-00 20:59

Tak for dit indlæg Frank
Jeg har lige netop afslutet en inst.... af mandrake 7.2 på Engelsk netop
fordi jeg havde en stor mistanke om rod i det Danske sprog.
Hold da K.... hvor det spiller. min mistanke blev belønnet begge drev
fungerer altså jeg kan mounte dem (Supermounte). ved dog ikke om de også er
scsi emmuleret ellers høre du det nok ( nej du skal nok få fred )
LOL
Vil prøve at eksperimentere lidt med at inst.... det Danske sprog hvis det
går i ged så er Engelsk også helt fint med mig.

Endnu en gang tak for hjælpen.
Hilsen Lars Lauritzen

NB: Man kan godt sige at jeg har lært noget nu ?? er dog ikke helt med på
hvordan man sætter Linux op til at scsi emmulere cd/brænder drev. kender du
et link hvor jeg kan læse om det, der synes ikke at være i Linuxbogen ??

Fra : N/A

Dato : 27-11-00 22:26

Fra : root

Dato : 27-11-00 22:26

Okay
Højt at flyve dybt at falde det må jeg sige,
det er tid til at læse og mange tak
Hilsen Lars Lauritzen